Belijdenis van de leer is hoogmoed

drs. I. A. Kole / Geen reacties

Vraag

Wij jong stel, pas getrouwd, kerken momenteel in twee kerken, Hervormd PKN en Gereformeerde Gemeenten. Wij zijn op zoek naar een gemeente waar we ons bij kunnen voegen. Ik kom uit de Nederlands Hervormde Kerk en mijn man uit de Ger. Gem. Ik ben ook een heel behoudende kerk gewend. Wij hebben vrienden in de Ger. Gem. en kennen de gebruiken, regels, ect.

We moeten beiden nog belijdenis doen. Daar zitten we mee. We voelen ons in deze plaats heel goed thuis ook onder de preek in de Ger. Gem. Wij willen echter persoonlijk belijdenis doen van ons persoonlijk geloof. En dat kan niet in de Ger. Gem. Daar doe je belijdenis van de leer. Alleen daarom kunnen we geen keuze maken, want alleen belijdenis doen van de leer van de kerk vinden we raar. Dat zou namelijk betekenen dat de leer van de  Ger. Gem.  zaligmakend is; de enige ware kerk is en dat is het hier op aarde volgens ons nooit. Alleen in de Hemel hierboven zal het volmaakt zijn.

Hoe moeten we dit nu zien volgens u? Is dit geen enorme hoogmoed van de kerk? We vinden dit erg moeilijk.

Antwoord

Bedankt voor jullie vraag. Dat jullie besluiten om belijdenis te doen en je aan te sluiten bij een kerk dat is van groot belang. Wat is de gescheidenheid/verscheidenheid in en tussen de kerken groot. Beschamend. Jullie zijn gedoopt en jullie ouders hebben beloofd om op te voeden in de leer die naar de godzaligheid is. Daarom volg je catechisatie en bereid je je voor om je ja-woord te geven voor God en de gemeente.

Het gaat bij belijdenisdoen om de volgende drie zaken:

a. je neemt de verantwoordelijkheid van je ouders over, die ze bij je doop op zich hebben genomen;

b. je stemt in met de leer die in die kerk geleerd wordt; dan gaat het om de hoofdzaken (de noodzaak van geloof en bekering door het werk van de Heilige Geest), want elke gemeente heeft een eigen cultuur en gewoonte;

c. weet je door het geloof dat je kind van God bent; of: als jezelf zegt dat je de bekering mist, dat je onder de genademiddelen moet komen om de weg tot behoud te horen verkondigen, verlang je daar ook naar?

Als ouderling stel ik altijd in een persoonlijk gesprek deze vragen. Dan komt vanzelf de opmerking dat je toch bekeerd moet zijn om dat de kunnen beloven. Dat is waar; je kunt geen moment onbekeerd zijn, ook niet al je nog geen belijdenis gedaan hebt.

Is dat ook jullie worsteling? Is dat jullie gebed, om weer in de gemeenschap met de Heere te leven? Dan mag je belijdenis doen; dan is er het gebed: Heere, tot Wie zullen we anders gaan? Dan blijft er het gebed of je het geloof mag ontvangen, want het gaat om leven en dood. En als dan het Heilig Avondmaal bediend wordt en er is niet de geloofsgemeenschap met de Heere Jezus (want daar gaat het toch om, dankbaar dat Hij voor jou gestorven en opgestaan is), blijf dan bidden om behoud.

Ik ben zelf lid van Gereformeerde Gemeenten; ook in dat kerkverband gaat het niet alleen om instemming met de leer (belangrijk) maar zie je uit naar mensen die hun heil alleen van de Heere verwachten. Bij jullie afweging de leiding en de kracht van de Heilige geest toegewenst. Van belang is ook dat je lid bent van een kerk waarin je je thuisvoelt!

Drs. I. A. Kole

Lees meer artikelen over:

belijdenis