Discussie over autobeurs

Ds. J.R. van Vugt / 8 reacties

Vraag

Een vraag aan een dominee. Mijn man wil graag met wat vrienden naar een autobeurs (Day1worldofcars) in augustus. Kan hij daar wel heen? Het gaat daar vooral om auto’s, roem, rijkdom, muziek en om uiterlijkheden! Hij zelf heeft er geen moeite mee en zegt dat hij alleen voor de auto’s gaat en niet de dingen er omheen! Dat geloof ik zeker, alleen heb ik er zelf gewoon geen goed gevoel bij. En als we het er over hebben eindigt het in discussies.

Nu wil ik graag weten hoe u daar over denkt! Kan hij naar zo’n plek toe? En als hij gaat en hij weet dat ik het er niet mee eens ben, moet ik hem dan blijven waarschuwen als daar steeds discussies van komen of moet ik hem laten gaan omdat het zijn eigen verantwoordelijkheid is?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Naar aanleiding van jouw vraag ben ik eens even gaan kijken op de genoemde website. In alle eerlijkheid was ik in eerste instantie -voordat ik het filmpje zag- geneigd om te zeggen dat een beurs, of het nu in hobbybeurs, vakantiebeurs, reisbeurs, refobeurs of boekenbeurs is, ten principale niet echt van elkaar verschilt. Alles waar we ons hart op zetten buiten Jezus Christus is verderfelijk. Wanneer ik echter het filmpje bekijk wat bij deze beurs hoort, dan zet mij dat wel aan het denken. Wat heb je als christen daar te zoeken? En dan heb ik nog niet eens het filmpje bekeken van de muziek en de deejays die daar worden uitgenodigd. Wanneer ik in het filmpje het rijden in een bepaalde auto in allerlei krachttermen voorbij hoor komen, gaat bij mij eerlijk gezegd het licht uit. Op zich zou ik het niet zo heel dramatisch vinden als iemand vanuit een bepaalde hobby of interesse ergens zijn tijd of energie in steekt, maar bij de filmpjes die ik op de website voorbij zag komen bekruipt mij persoonlijk in ieder geval het gevoel dat ik daar niet zou willen zijn. We komen Jezus daar niet tegen. Ik kan mij heel goed voorstellen dat je met bepaalde gevoelens naar dit uitje van je man en zijn vrienden kijkt. Wanneer het nu zou gaan om een simpele presentatie van een menselijk stukje techniek, mooie vormgeving of het presenteren van nieuwe modellen op het gebied van auto’s, zou dat nog een heel ander verhaal kunnen zijn. Maar nu kom je toch wel in een andere sfeer dan de Bijbelse sfeer terecht, lijkt mij. En ik vraag mij in alle gemoede af wat je man daar als christen te zoeken heeft. In die zin begrijp ik volkomen dat je daar moeite mee hebt.

Ik lees in je vraag dat het leidt tot heel veel discussies die op een dat onplezierige wijze verlopen en eindigen. Dat is eigenlijk wel heel verdrietig. Als christelijke man heb je je vrouw zo lief, zoals Christus zijn gemeente liefheeft, Zijn bruid die Hij met Zijn Eigen bloed gekocht en verlost heeft. Zo heeft ook jouw man voor jou te zorgen, omdat jij en jullie samen tot volledige bloei en groei in Christus zou komen. Deze dingen hebben jullie bij het huwelijk aan elkaar beloofd. Ik verwijs hierbij naar het bekende hoofdstuk Efeze 5, waar het gaat over de christelijke levensstijl tussen gehuwden. Wanneer ik dit filmpje bekijk van deze beurs, vraag ik mij toch in alle redelijkheid af hoe zich dat met Efeze 5 bijvoorbeeld verhoudt. Eerlijk gezegd denk ik: op geen enkele manier! Het is de persoonlijke verantwoordelijkheid die je als volwassenen hebt, om je leven voor het aangezicht van God te leven, maar je bent ook nog eens in het huwelijk aan elkaar verbonden en aan elkaar verplicht.

De sfeer, de muziek, de uiterlijkheden en de hele entourage om deze beurs heen roepen erg veel vragen op. Ik moet eerlijk zijn en zeggen dat ik nog nooit op zo'n beurs geweest ben, en ik ook niet precies zou weten wat er met mij gebeurt wanneer ik in zo’n auto stap, maar ik zoek het dan ook niet op.

Het is van het grootste belang om dergelijke discussies niet al te lang te laten duren, maar te zoeken in de Bijbel als leidraad voor ons leven en het gezaghebbende woord van God, om daaruit de wijsheid en inzicht te ontvangen. Verder lijkt het mij van groot belang om op basis van datgene wat daar gezien en gehoord wordt het gesprek met elkaar te voeren voor het aangezicht van God. Dat kan zich concentreren rondom de vraag: kunnen wij hier samen de Heere vanavond voor danken en hebben wij samen de eer van God vanmiddag bedoeld? Om ook eerlijk onder ogen te zien hoe het bezoeken van een dergelijke gelegenheid bijdraagt aan de relatie met de Heere.

Een vraag die bij mij ook nog meespeelt is de volgende: wat doet het met ons, wanneer wij ons in dergelijke sferen begeven? Er worden zaken genoemd als muziek, roem en uiterlijkheden en het moet ons te denken geven dat de dingen hier samen opgaan. Zo’n beurs heeft altijd iets protserigs en letterlijk en figuurlijk iets blikkerigs. En dan heb ik het nog niet eens over het samengaan met allerlei vrouwelijke schoonheden, muziekstijlen en bijbehorend taalgebruik en de samenhang met de al eerdergenoemde levensstijl.

De vraag die ik graag zou willen meegeven is deze: wanneer iedere christen in zijn eigen gemoed verzekerd is dat dit een verantwoordde dagbesteding is of hobby is, is het altijd een onderzoek waard of met deze voorkeuren de Heere ‘s avonds kunnen danken voor datgene wat we hebben bekeken en waarin we ons hebben verdiept. Wat we hebben gehoord en gedaan, gezien en bewust een onderdeel van zijn geworden. De Heere zegt in Zijn Woord: Wees heilig, want Ik ben heilig. Zo leven wij Coram Deo, voor het aangezicht van de Heere. Dat kleurt ons denken, onze verlangens, onze vrije tijds besteding enz. enz.

Ik wil dus graag oproepen tot een persoonlijke reflectie: is datgene waar wij onze tijd en energie aan besteden, waar onze interesses en voorkeuren naar uit gaan, waar wij onze genadetijd mee vullen een verantwoorde bezigheid in de relatie met de Heere? En laten wij daarin ook eerlijk zijn: zouden wij God daar kunnen tegenkomen? Zou de Heere Jezus met zijn rondwandeling op aarde ook op dergelijke plekken naar binnen zijn gegaan? Soms is het stellen van de vraag al voldoende.

Ik wens je/jullie wijsheid toe en het verlangen om heilig voor het aangezicht van de Heere te leven en elkaar daar in het huwelijk in bij te staan, te helpen en te steunen.

Ds. J. R. van Vugt

Ds. J.R. van Vugt

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Waddinxveen
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

autouitgaanvrijetijdsbesteding
8 reacties
Zv70
Mooi antwoord. Daarnaast (niet om het beter te weten): als je man de Heere Jezus nog niet als Redder nodig kreeg is dát nog wel belangrijker dan die beurs. We kunnen druk zijn met wat mag wel en wat mag niet, maar zonder Jezus zijn we verloren, ook al bezoeken we geen dubieuze beurzen. Vaak weegt één dag 'foute beurs' bij ons zwaarder dan een wéék zonder (echt geloof in) Jezus. Heiligmaking komt ná de rechtvaardigmaking. Dat misschien ter 'relativering', al snap ik je heel goed. Maar als je hem in liefde gewaarschuwd hebt: breng het (samen) bij de Heere en láát het ook daar. Sterkte!
sydneylover
@Redactie: ik had een nette, serieuze reactie gegeven als aanvulling, dat iedere beurs een marketing event is, of je nu naar een autobeurs gaat of naar een beurs met Johannus orgels of hoeden voor de zondag.
Kennelijk vonden jullie dat niet gepast. Maar het zou prettig zijn dat jullie een terugkoppeling hadden gegeven waarom niet.

Ik reageer geregeld op vragen als ik denk iets aan de discussie te kunnen toevoegen. Een serieuze reactie kun je niet simpel verwijderen als je daar geen toelichting bij geeft. Dat motiveert bepaald niet om aan deze waardevolle vragenrubriek bij te dragen..
refoweb
Beste Sydneylover,

We kennen je inderdaad als iemand die serieuze aanvullingen wil geven en dat op een behoorlijke manier doet.

Deze reactie snappen we echter niet zo goed. De dominee geeft duidelijk (net als jij) aan "dat een beurs, of het nu in hobbybeurs, vakantiebeurs, reisbeurs, refobeurs of boekenbeurs is, ten principale niet echt van elkaar verschilt." Daarna vervolgt hij echter met: "De sfeer, de muziek, de uiterlijkheden en de hele entourage om deze beurs heen roepen erg veel vragen op." En:"Wanneer ik echter het filmpje bekijk wat bij deze beurs hoort, dan zet mij dat wel aan het denken. Wat heb je als christen daar te zoeken?"

Het gaat hier dus niet om een doorsnee beurs en je kunt derhalve niet alle beurzen over een kam scheren. Volgens jou moet de vraagsteller dat wel doen. Dat mag je vinden maar is niet geschikt als reactie op dit artikel ;-)

P.S. We behouden ons het recht voor om reacties te verwijderen zonder opgaaf van reden. Dat zou simpelweg teveel tijd kosten.
drj
Veel mensen, die in techniek en auto's geinteresseerd zijn hebben hetzelfde probleem - namelijk dat bij sommige events de entourage in plaats van de auto's op de voorgrond staat.
Er zijn allerlei soorten auto-events en daar zijn er een heleboel bij die zonder stategisch gebruikte verleidelijke vrouwen en allerlei poespas uitkomen, die meer op de brede weg gesitueerd zijn.

Te denken is aan old-timer-clubs, tractor-pulling, of de carbage-run. Hoe kleinschaliger het evenement, hoe meer de auto's vaak in het middelpunt staan. Uiteindelijk moeten jullie er samen uitkomen en ik begrijp, dat je man misschien ook een beetje onder druk van zijn vrienden staat als zij als enige niet gaat.

Als hij nou niet heengaat, lijkt het me een goed idee om op die dag iets anders te doen, waar hij blij van wordt en waar zijn vrienden hem misschien zelfs een beetje om benijden. Een christelijk leven is weliswaar op het hiernamaals gericht, maar het kan geen kwaad het op die manier makkelijker te maken. Als je de middelen hebt, kun je samen met hem ook een paar uur in zo'n interessante auto, of iets anders leuks plannen.

(ik hoop dat ik hier mag verlinken)
https://hummerhuren.nl/mogelijkheden/offroad/
https://www.holland.com/global/tourism/destinations/provinces/north-brabant/indoor-skydiving.htm
https://www.trips.nl/mannenweekend_op_de_veluwe_buggyrijden_bierproeverij_burgers.html (niet teveel bier natuurlijk)
sydneylover
@Redactie:

Dank voor jullie reactie, stel ik op prijs.

Mijn bedoeling was niet alle beurzen over 1 kam te scheren, het maakt natuurlijk wel degelijk een verschil of je naar de Wegwijs gaat of naar de Karma Sutrabeurs :-)..
Maar wel dat iedere beurs een marketingdoel dient. Of daar nu een refosausje overheen is gegoten of niet. Dus als de vraagsteller haar man aanspreekt over deze beurs, dat het dan geen kwaad kan om eigen voorkeuren ook eerlijk te reflecteren.

Genoeg over gezegd. Fijn weekend allemaal!
redbone
We moeten ons vaak afvragen ,niet hoever kan ik met de wereld mee. Maar veel meer hoever kan ik er vandaan blijven. Maar let op met uw vroomheid.
drj
@Sidneylover je erste reactie heb ik niet gezien, maar het klinkt of je marketing niet goed vindt?

Voor bedrijven, die hun geld op een eerlijke manier verdienen zal toch ook marketing nodig zijn.
sydneylover
@drj

Ik heb op zich helemaal niets tegen marketing hoor!

Wat ik probeerde te zeggen is dat marketing vaak gericht is op het onbewust beïnvloeden van de consument en op die manier te proberen tot kopen te bewegen.
Daarvoor worden heel diverse middelen ingezet. Je noemde zelf al bij autobeurzen de knappe dames en andere zaken. Ik had de indruk dat deze marketing-uitingen mede de reden van de vraagsteller waren om afwijzend te staan tegenover deze beurs.

Met mijn vergelijking probeerde ik duidelijk te maken dat ook voor het kopen van in refo-Nederland algemeen geaccepteerde zaken als een hoed voor de zondag of een orgel voor thuis gebruik wordt gemaakt van precies dezelfde marketing-instrumenten. Door het creëren van een bepaalde ons-soort-mensen-sfeer die de mensen aanspreekt wordt geprobeerd om uiteindelijk meer te verkopen.
Het feit dat het opvallend is dat bij de (grotere) reformatorische gemeenten opvalt dat het wagenpark en de kledingsstijl vér boven Jan Modaal uitstijgt is mede een gevolg van deze succesvolle marketing.
De vraagstelster zegt: 'Het gaat daar vooral om auto’s, roem, rijkdom, muziek en om uiterlijkheden'.
Als dat zo is, is dat dan niet het geval bij de auto's, hoeden en orgels? Begrijp je nu de parallel die ik probeerde aan te geven?