Foto's maken op zondag

J. Bayense / Geen reacties

Vraag

Een rare vraag misschien, maar mag of is het verkeerd om foto's te maken op zondag?

Antwoord

Nee, ik vind het geen rare vraag. Ik begrijp het probleem wat je voelt. Zelf maak ik op zondag geen foto's. Vanuit mijn opvoeding heb ik mee gekregen dat foto's maken op zondag niet mag. Je opvoeding vormt je geweten en het is vaak onverstandig en onnodig om tegen je geweten in te gaan.

Tegelijk geldt dat ik wel regelmatig op zondag gefotografeerd ben als voorganger in een Afrikaanse samenkomst. Voor hen is fotograferen of filmen op zondag heel normaal en ik heb er geen moeite mee als ik door hen op zondag op de foto wordt gezet.

Uit deze tegenstelling tussen niet fotograferen en wel gefotografeerd worden op zondag blijkt wel hoe moeilijk het is om aan te geven of iets wel of niet mag op zondag. In de Bijbel vinden we niet altijd pasklare antwoorden op onze vragen met betrekking tot de zondag. De zondag is een rustdag. Een dag die door de Heere geheiligd, apart gezet is, voor de dienst aan Hem. Een dag waarop de blijde boodschap mogen horen. Iedere zondag laat Hij Zijn Woord verkondigen. Laat dat ook voor ons het middelpunt of hoogtepunt van de zondag zijn. Voor wie leeft vanuit de verlossing in de Heere Jezus is de zondag geen dag van wetten en regeltjes, geen dag van allerlei geboden en verboden, maar een dag van rust, van vreugde en vrijheid.

Mag je dan foto's maken op zondag? "De een acht wel de ene dag boven de andere dag; maar de ander acht al de dagen gelijk. Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd" (Romeinen 14 vers 5).

Met vriendelijke groet,
J. Bayense

Lees meer artikelen over:

zondag