In geloof overleveren aan God

Ds. M.W. Muilwijk / 13 reacties

Vraag

Wat als er geen voorwaarden zijn om zalig te worden, maar er wel gevraagd wordt of je vindt dat je zelf niks verdient en het eens bent met Gods besluit als Hij je zou verdoemen voordat je de zaligheid mag toe-eigenen? Ik voel namelijk in mijn hart dat ik God haat en het vaak totaal niet eens ben met Zijn oordeel. Maar ik wil wel bij Hem horen omdat ik ook weet dat alleen bij Hem ware liefde te vinden is en ware rust. En alleen als God mij bekeert zal die haat veranderen, dus ik probeer op God te vertrouwen dat Hij mij genadig zal zijn en mijn hart zal veranderen. Of mag dit niet?

Deze vraag werd ook besproken in het programma 'Pastorie online':

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller/-ster,

In antwoord op je vraag zou ik je willen meenemen naar twee geschiedenissen in de Bijbel. Beide komen uit het Bijbelboek Jozua. In de eerste plaats de geschiedenis van de inname van Jericho. Alle inwoners van Jericho beseffen dat met het komen van het volk Israël in hun land en voor hun stad hun einde aanstaande is. Dat ligt niet aan het volk, maar aan de God van het volk, de Heere, Die 40 jaar eerder de Rode Zee had doen uitdrogen en vervolgens het Egyptische leger er in had doen verdrinken. We lezen van twee reacties: de inwoners sluiten de poorten (Jozua 6:1). Zij vrezen, maar verzetten zich tegen de Heere. Rachab, een vrouw met een zondig leven, vreest ook, maar buigt voor de Heere en vlucht om aan het komende oordeel te ontkomen. Zij ontkomt een het oordeel van God.

Later in het Bijbelboek lezen van de Gibeonieten. Zij vrezen de Israëlieten en besluiten door een list een verbond te sluiten. Nu is het lastig om deze handelswijze te vertalen naar nu. Maar het gaat mij er nu om dat de Gibeonieten hiermee hun leven redden, hoewel ze als slaven de tabernakel- en tempeldienst moeten dienen door waterdragers en houthakkers te worden. Tegelijk lezen we een hoofdstuk later dat een aantal koningen een oorlog beginnen in verzet tegen Gibeon en Israël. Deze koningen komen om.

Door deze beide geschiedenissen wil ik je vraag in een wat ander licht zetten: erken je net als Jericho, Rachab, Gibeon en de koningen uit Jozua 10 te liggen onder het naderende oordeel van God? Of je dat een voorwaarde wilt noemen of niet, doet er uiteindelijk niet toe. Als je schrijft dat je haat in je hart voelt tot God en Zijn oordelen, ben je mogelijk (maar dat kan ik niet beoordelen) in het goede gezelschap van Luther die geworsteld heeft om een God lief te hebben Wiens oordeel over Zijn leven hij vreesde en daarom Hem niet liefhebben kon. Hem bleef uiteindelijk maar één ding over: zich in geloof overleveren aan God.

Die weg wil ik je ook wijzen: buig je knieën, belijdt hem alles wat in je hart is, zoals Rachab dat gedaan heeft (Jozua 2), ook wanneer dat gedachten van haat en afkeer zijn tegen wat God doet, ook wanneer je eerlijk moet zeggen het niet met Hem eens te kunnen zijn; bidt dan om de verandering door de Heilige Geest. Want dan hangt het niet meer aan jouw proberen (daar komen we eeuwig mee om), maar dan ligt het in handen van de Drie-enige en almachtige God Die door Woord en Heilige Geest vijanden maakt tot vrienden, harten vol haat maakt tot harten vol liefde en de wil ombuigt dat we het eens worden met God. In deze weg zal God Zijn genade bewijzen. Dit laten de geschiedenissen van Rachab en Gibeon zien. Tegelijk laten de geschiedenis van Jericho en de vijf koningen zien dat verzet tegen God en volharden in haat tegen Hem uitloopt op de ondergang.

Wees zo Gode bevolen,
Ds. M. W. Muilwijk

Ds. M.W. Muilwijk

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Aalst
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Bekijk ook:

13 reacties
WillemB
Citaat van de vraagsteller: maar er wel gevraagd wordt of je vindt dat je zelf niks verdient en het eens bent met Gods besluit als Hij je zou verdoemen voordat je de zaligheid mag toe-eigenen?
Beste vraagsteller, hoe kom je bij deze gedachte? Gevonden in Gods Woord?
Onmogelijk!
Ik lees in de DL h. 1 art. 16. dat een worstelende ziel zich NIET tot een verworpene MAG rekenen! En iemand die zich met ernst tot God wil bekeren, mag niet verschrikt zijn voor de verwerping!
Of durven we deze oude leer niet meer te aanvaarden?
Samanthi
Alleen als God mij bekeerd?
De Bijbel spreekt van " bekeert u" en niet wordt bekeerd.
De wedergeboorte gaat zonder ons, maar God vraagt om geloof en bekering wat vruchten zijn van Hem.
Bekeert u bekeert u want waarom zult gij sterven!
jewannes
Samanthi, de Heere gebied ons de Tien Geboden te houden. Toch is er niemand die dit doen kan.
Zeker, Hij gebied ons ook om onszelf te bekeren. Maar ook hiertoe is niemand van zichzelf bekwaam.
Jeremia zei in Klaagliederen 5-21; HEERE, bekeer ons tot U, zo zullen wij bekeerd zijn. Hij wist ook dat hij en het volk van Israël die kracht niet van zichzelf hadden. Dit sloeg bij Jeremia niet alleen maar op de verlossing uit Babel, zoals door de remonstrantse richting beweerd wordt, maar het heeft ook een geestelijke persoonlijke strekking. God vraagt idd om geloof en bekering, net als om de Tien geboden na te leven. De pogingen hiertoe leiden tot niets anders dan werkheiligheid. Je zaligheid willen verdienen met goede sier en goede werken. Maar door de werken der wet zal niemand zalig worden!
Rom. 3-20, Daarom zal uit de werken der wet geen vlees gerechtvaardigd worden, voor Hem; want door de wet is de kennis der zonde. Vanwege die kennis der zonde wordt er een droefheid naar God geboren, die een onberouwelijke bekering werkt tot zaligheid. 2 Kor. 7:10a
Onze bekering kan nooit verder komen dan het gebed tot God, of Hij ons bekeren wilt. Of Hij mij bekeren wilt! En ja, de Heere stuurt een bidder niet weg en op Zijn tijd, zal de vrucht van de bekering wel openbaar komen. Dan zal zo’n mens ook leren, Psalm 89 vers 8 berijmd, Door U, door U alleen, om 't eeuwig welbehagen.
Dit wil ik je als antwoord geven op jou vraag: “Alleen als God mij bekeerd?”
WillemB
@Jewammes, ik vraag me af waarom je (de oproep tot) geloof een werk (werkheiligheid!!) noemt? Je schaart het geloof zelfs in hetzelfde rijtje van het houden van de 10 geboden. In Gods Woord kan ik lezen dat geloof en werken juist tegenover elkaar staan. Net zoals genade en wet.
Je keert je (terecht) tegen de Remonstranten, maar spreekt (helaas) Dort niet na.
Ds. Muilwijk zegt het hier zo mooi en eenvoudig:
Er blijft uiteindelijk maar één ding over: zich in geloof overleveren aan God.
jewannes
WillemB, het was niet mijn bedoeling om de oproep tot geloof, werkheiligheid te noemen. Als ik mijn stukje terugleest kan het idd zo overkomen. Ik bedoel wel de pogingen van een mens om zich te verbeteren en daardoor zich als ”bekeerd” te gaan zien. Samanthi had bezwaar op de zin van de vragensteller: “alleen als God mij bekeert zal die haat veranderen”. Samanthi vindt dus dat God een mens niet moet bekeren, maar dat je dat zelf moet doen! Ik probeer aan te tonen dat de poging om jezelf te bekeren op niets uitloopt! Jer. 13 - 23
Zal ook een Moorman zijn huid veranderen? of een luipaard zijn vlekken? Zo zult gijlieden ook kunnen goed doen, die geleerd zijt kwaad te doen.
Ik vraag me dan ook af, wat betekend het dan, als iemand zich bekeert? Kan je er ook antwoord op geven als gevraagd wordt of God je bekeerd heeft? Of anders, kan je verklaren hoe je jezelf bekeerd hebt? Wat is er dan gebeurd in je leven? Wat kunnen we vertellen van die zaken die door Gods Heilige Geest in ons hart gewerkt zijn? Van die droefheid naar God?
Het ware geloof is een gave van God, het is niet iets wat ik zelf oproep en aanneem omdat ik Gods Woord als waarheid ziet. Ik kan niet geloven omdat ik daartoe besloten heb en die keuze maakt, nee, het ware geloof wordt bij ogenblikken door de werking van Gods Heilige Geest in het hart geschonken! Dan is geloven geen keuze, maar dan word je er mee vervuld! De ware bekering duurt heel je leven. Het is een zuchtend leven, vanwege de voortdurend strijd tegen de driehoofdige vijand. Maar toch, de Heere is geen dorre woestijn, noch een land van uiterste donkerheid. Maar genoeg, hier zijn al vele boeken over volgeschreven.
We moesten ons allemaal maar nauw onderzoeken of we op de goede weg zijn. We kunnen het nooit meer overdoen.
evantorisch
Beste @Jewannes, ik kan het even niet laten:

Johannes de doper preekte de doop der bekering tot vergeving van de zonden.
Lees maar eens wat ze zo ongeveer moesten doen, en durf dan nog eens te beweren dat je daar niet toe bekwaam bent:
Lukas 3 over wat ze moesten doen op de oproep tot bekering: "En hij, antwoordende, zeide tot hen: Die twee rokken heeft, dele hem mede, die geen heeft; en die spijze heeft, doe desgelijks. En er kwamen ook tollenaars om gedoopt te worden, en zeiden tot hem: Meester! wat zullen wij doen? En hij zeide tot hen: Eist niet meer, dan hetgeen u gezet is. En hem vraagden ook de krijgslieden, zeggende: En wij, wat zullen wij doen? En hij zeide tot hen: Doet niemand overlast, en ontvreemdt niemand het zijne met bedrog, en laat u vergenoegen met uw bezoldigingen."

Verder, heel terecht wat de remonstranten zeiden m.b.t. Klaagliederen 5.
De context is de terugkeer van Babel naar Israël.
Je kunt er wel een geestelijke betekenis naar eigen dogma’s aan vast knopen, maar het is niet wat er staat. Op zo’n manier kun je de Bijbel van alles laten zeggen, lees gewoon wat er staat.

Verder is er niets mis met levensheiliging. Daar verdien je niets mee, je doet alleen wat je hoort te doen.
Lees eens wat Jakobus zegt over de werken in hoofdstuk 2.
Of Paulus in Romeinen 2 "Welke een iegelijk vergelden zal naar zijn werken; Dengenen wel, die met volharding in goeddoen, heerlijkheid, en eer, en onverderfelijkheid zoeken, het eeuwige leven;"
Geloof en werken staan bepaald niet tegenover elkaar, de werken volgen uit geloof. Het hoort bij elkaar, anders is het een dood geloof.
En last but not least, wat Jezus zegt: wie de wil van de Vader DOET zal ingaan in het koninkrijk Matt. 7.

Een dogma-concept maken door hap-snap teksten uit de context te knippen en plakken doet bepaald geen recht aan de Bijbelse boodschap, wat er werkelijk staat.
Net zoiets als een paar zinsnedes uit boeken/brieven van verschillende schrijvers pikken om er je eigen verhaal van te maken. NOT DONE!

Kun je je bekeren: JA. Kun je je hart veranderen: NEE.
Dat doet God in de wedergeboorte lees ik in de Bijbel: Ik zal u een nieuw hart geven ..."
Neem gewoon je eigen verantwoording en je kunt God wel vertrouwen dat Hij doet wat hij belooft heeft. Hij vergeeft en vernieuwt je hart.
- "De Heer is niet traag met het nakomen van zijn belofte, zoals sommigen menen; hij heeft alleen maar geduld met u, omdat hij wil dat iedereen tot inkeer (bekering) komt en niemand verloren gaat."
"Wend u af van uw huidige leven en keer terug tot God om vergeving te krijgen voor uw zonden."
2 Kronieken 7:14, 2 Kronieken 30:9, Ezechiël 18:32, Handelingen 2:38 enz.
Samanthi
@ jewannes
Wedergeboorte gebeurd in ons, zonder ons, geloof en bekering is een gevolg daarvan.
Als je zich tot God keert heeft God dit gewerkt, maar je gaat dit door genade zelf doen en je mag niet afwachten... Dat leert de Bijbel de tekst die je aanhaalt gaat niet over een persoonlijke bekering.
Samanthi
De onberouwelijke bekering, is zoals bijvoorbeeld David, de droefheid van de wereld is bijv. Judas of Kaïn lees de kanttekening er maar eens bij.
Dat is niet de eerste bekering!
jewannes
Evantorisch, we hebben onze stukken gelijk verzonden, dus had je mijn voorgaande commentaar nog niet kunnen lezen. Als je dat nog even terugleest, heb ik misschien al het een en ander verklaard.
Verder dacht ik dat we hier op Refoweb zaten en niet op Remoweb wat Klaagl 5 betreft.
Ik hou het dan liever bij Ds. B Smytegelt in zijn preek over deze tekst, als bij de remonstranten.
http://www.reveilserie.nl/downloads/Reveilserie%20Preek%20509.pdf . God heef ons Zijn Woord gegeven, maar Hij werkt middellijk. Hij gaf ons ook de kerken met de uitleggers en het predikambt. Zonder deze door Gods Geest geoefende predikanten zouden we als blinden aan de wand tasten. We hebben ook uitleggers nodig, die door God Zelf onderwezen zijn.
De geschiedenis herhaald zich voortdurend. Steeds opnieuw komen er eigen interpretaties van de bijbel naar voren, die zonder de werking van Gods Geest zijn.
Als God een kerk gebouwd heeft, treed er na verloop van tijd een verwatering op door allerlei wind van leer. De kerken die door de apostelen gesticht zijn, zijn er niet meer als zodanig. De Kerk met een hoofdletter is weliswaar gebleven en zal er altijd blijven, maar de gemeentes verwateren en gaan op den duur ten onder en nieuwe reformatoren zijn er weer opgestaan, waarna de navolgers ook weer door allerlei wind van leer die zuivere leer verlaten. De rode draad van de Ware Kerk blijft ondanks dat toch bestaan. Dikwijls op andere plaatsen. Augustinus had te maken met Pelagius die de vrije wil van de mens leerde.
Daarop volgend Semi-pelagianen, ofwel meewerken aan je zaligheid, werd de algemene stroming en is het grondbeginsel van de Roomse kerk en heeft de hele godsdienst vertroebeld en verontreinigd. Een bijzonder geesteloze tijd brak er aan, totdat we door Gods goedheid Luther en de gezegende Hervorming kregen. De vervolging door de roomse kerk brak uit en velen van Gods volk zijn op de brandstapels omgebracht. We kregen o. a. Calvijn en andere godvruchtige mannen die de kerk weer tot grote bloei hebben gebracht onder Gods zegende goedheid en wat we de Reformatie noemen.
We kregen weer we te maken met de remonstranten. De Dordtse Synode moest een einde aan het conflict maken en we kregen de Statenvertaling, ofwel Gods Woord in de meest zuivere vorm. We kregen ook onze belijdenisgeschriften. De kerk in ons land kwam tot grote bloei.
We kregen de Nadere Reformatie die tot grote zegen in de kerk geweest is.
Dit is hoe God Zijn Kerk in stand gehouden heeft. Dit wordt ook voortdurend aangevallen en verkettert. Dit is ook door de Heere Jezus voorzegt.
Ik heb het dus niet over zelf een bepaalde uitleg aan bijbelteksten te geven, maar zoals God het zijn kinderen en dienstknechten geleerd en ons uitgelegd hebben! Ja, dat kent de wereld niet en dat kent de godsdienstige mens niet. Als je het niet eens bent met onze hele galerij van oudvaders, ben je ook niet reformatorisch! Dat kan, maar dan ben je ook gekant tegen hetgeen deze website eigenlijk voor staat, of hoort te staan.
Ik heb ook niet geschreven dat levensheiliging uit de boze is. Beslist niet! Als dat niet als vrucht in je leven openbaar komt, kan je geen kind van God zijn! Aan de vrucht wordt immers de boom gekend.
jewannes
Samanthi, je hebt wel gelijk als je zegt, “ Wedergeboorte gebeurd in ons, zonder ons, geloof en bekering is een gevolg daarvan”.
Zeker, maar ook voor jou de vraag die ik stelde, “wat betekend het dan, als iemand zich bekeert? Kan je er ook antwoord op geven als gevraagd wordt of God je bekeerd heeft? Of anders, kan je verklaren hoe je jezelf bekeerd hebt? Wat is er dan gebeurd in je leven? Wat kunnen we vertellen van die zaken die door Gods Heilige Geest in ons hart gewerkt zijn? Van die droefheid naar God”?
Ik lees je naam vaak, ik denk ook dat je er veel mee bezig bent en ik wens je van harte de werking van Gods Heilige Geest in je hart toe. Maar onze oudvaders hebben ons niet bedrogen hoor!
Opent die link van ds. Smytegelt maar eens en leest die preek met een biddend hart.
Je kan er niets mee verliezen, zelf als je zou denken dat die ouderwetse predikant de waarheid niet sprak. Als je geloof van God is, kan nooit iemand het van je afpakken, maar je zal er ongetwijfeld onderwijs uit ontvangen.
Samanthi
@ Jewannes ik spreek alleen de Bijbel na.
De Bijbel roept op tot bekering er staat nergens wordt bekeerd.
We kunnen ons verschuilen achter ik vraag erom, maar God moet het doen...
Ik vraag me altijd af waarom mensen hun onbekeerlijkheid bij God willen leggen, tja ik kan er niet aan dien want ja Hij doet het niet.
Ja wedergeboorte dat komt van God, geloof schenkt Hij bij de wedergeboorte.
Ik zal nooit aan iemand vragen heb je je bekeerd, nee wel wie is de Heere Jezus voor jou?
Als iemand zegt, ach ja iedereen zondigd, dan kan ik daar niet mee uit de voeten.
Waar is de liefde dan?
jewannes
Samanthi, waarom altijd dat voorspelbare geijkte antwoord als je niet met de massa mee loopt: "ik kan me niet bekeren, God moet het doen, en het is Gods schuld als ik onbekeerd blijf"? Ik schreef toch ook Gods Woord na uit
Jer. 13 - 23, Zal ook een Moorman zijn huid veranderen? of een luipaard zijn vlekken? Zo zult gijlieden ook kunnen goed doen, die geleerd zijt kwaad te doen. Veel van Gods kinderen hebben daar bevindelijk iets van geleerd! Klopt de bijbel niet? Of zijn alleen de teksten geldig die je het beste uitkomen? Mogen ze je gedachtegang niet tegenspreken? Nee, leest dan beslist ook die preek van ds. Smytegelt niet! Je zou je liefde misschien wel kwijtraken, ja, er zal misschien haat in je opkomen. Niet lezen, maar kies je eigen uitleg en vergeet alles wat ik gezegd heb. Maar, je blijft zelf verantwoordelijk.
 Ik ga verder niet meer reageren. Een volgende keer misschien.
Samanthi
@ jewannes
Waarom haal je maar een tekst uit dit hoofdstuk?
Jeremia 13

10 Ditzelve boze volk, dat Mijn woorden weigert te horen, dat in het goeddunken zijns harten wandelt, en andere goden navolgt, om die te dienen, en voor die zich neder te buigen; dat zal worden gelijk deze gordel, die nergens toe deugt.

Dit staat er ook... De Heere vraagt om gehoorzaamheid! Om te geloven in Zijn Zoon.
Echt bij Hem is alles en dan ook alles te krijgen!
Ga naar Hem toe!