Hele kleine borsten

E. (Betsy) Westeneng / Geen reacties

Vraag

Ik ben een jonge vrouw met een leuke baan en veel contacten die zich over het algemeen heel gelukkig voelt. Toch zit ik met een probleem, waar ik moeilijk over praat. Het houdt me wel erg bezig, zeker ook nu veel van mijn vriendinnen getrouwd zijn en een gezinnetje krijgen. Ik heb namelijk hele kleine borsten. Gelukkig is dit met speciale lingerie goed te camoufleren, maar toch zit ik er erg mee. Ik zou graag een relatie willen hebben, maar tot nu toe ben ik alleen gebleven. Dit alles stelt me voor veel verdriet en vragen: Zijn die kleine borsten soms de oorzaak van mijn alleen-zijn? Zo niet, hoe komt het dan dat er nog nooit iemand op me 'gevallen' is? En zo ja, letten mannen dan alleen maar op borsten? Nu ik deze lingerie draag, bedrieg ik daarmee jongens dan niet? En mocht ik een relatie krijgen, wanneer en hoe moet ik dat dan vertellen? Ten diepste schaam ik me voor mijn eigen lichaam, ik weet dat dit niet goed is. Zwemmen doe ik bijvoorbeeld ook niet. Soms vraag ik me ook af of ik (bijna) de enige ben met dit probleem... Het zijn veel vragen, ik vind het ook erg lastig om ze onder woorden te brengen. Toch hoop ik dat hier wat antwoorden op zijn.

Antwoord

Je bent niet de enige, die met dit probleem loopt. Veel vrouwen maken zich zorgen over de omvang van hun borsten. Overigens net als behoorlijk wat mannen twijfels hebben over de grootte van hun penis. Dit zijn nu eenmaal gevoelige zaken. Voor je gevoel benadrukken ze het vrouwzijn (of manzijn). Het is goed om met lingerie wat te corrigeren: uiteindelijk mag je als vrouw zorg besteden aan je uiterlijk.

Hoewel ik begrijp, dat je een verband legt tussen het nog alleen zijn en je borsten, is dit verband er in werkelijkheid niet. Ik vermoed, dat het een dimensie dieper zit bij je, nl. een innerlijke onzekerheid, die je vooral projecteert op een stukje uiterlijk van jezelf. Het zou goed zijn als je jezelf zou kunnen waarderen als een waardevolle vrouw, die er mag zijn en die wat kan betekenen voor de mensen om haar heen. Als dat in orde is, dan kun je makkelijker omgaan met iets aan je lijf, wat je liever net iets anders zou willen hebben. De kans is nl. groot, dat je -in je onzekerheid- een houding bent gaan uitstralen, waardoor er een bepaalde afstand komt als je contact hebt met mannen. Je bent je dat niet bewust, maar het kan in de loop van de tijd zo zijn ontstaan. Als je jezelf accepteert met de sterke en minder sterke kanten aan jezelf zul je je vrijer bewegen in contact met anderen.

Ik weet niet hoe diep de onzekerheid zit en of je zelf voldoende in staat bent deze "het hoofd te bieden". Soms is therapie nodig om dit probleem aan te pakken.

Je vraagt nog of je jongens niet bedriegt door camouflerende lingerie te dragen. Ik denk, dat als je er op een natuurlijke manier mee omgaat het geen enkel punt is. Je zult je dan ook vrij voelen om -wanneer er diepgaander contact ontstaat- dit punt aan te kaarten.

Betsy Westeneng, psychotherapeute en seksuologe NVVS, werkzaam bij Eleos

Lees meer artikelen over:

psychologie