Judas' verantwoordelijkheid en Gods eeuwige plan

Ds. J.A. van den Berg / Geen reacties

Vraag

Mijn vraag gaat onder andere over Judas. Judas is als discipel van Jezus tegelijkertijd een verrader. Hij heeft Jezus verraden en daarna zelfmoord gepleegd. Maar was dit nou het doel van zijn leven, net zoals de farao bij het volk Israël? Hij moest het volk Israël wel hard laten werken zodat ze bevrijd konden worden door God in de hemel en Mozes op aarde. En ik noem er nu maar twee, maar ik kan er gewoon niet begrijpen dat altijd gezegd wordt dat God voordat we geboren worden al een plan met ons heeft. Iedereen heeft toch een keuze om tot God te komen of zeg ik nu iets verkeerd? In mijn ogen is namelijk het plan van tevoren al geweest dat Judas Jezus zou verraden en dat de farao het volk Israël probeerde uit te roeien.

En hoe zit het met mijn leven? Staat het daar ook al vast of ik in de hemel of hel terecht kom? Het klinkt misschien onduidelijk maar ik weet niet hoe ik het anders moet neerzetten, want ik begrijp het zelf echt niet.

Een 17-jarige jongen.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Je stelt een belangrijke vraag. Ik begrijp dat je dit moeilijk vindt, maar ik zal proberen je vraag te beantwoorden.

Het doel van elk mensenleven is om voor God te leven en daarmee tot eer van God te leven. Daarvoor heeft God ons geschapen. In het paradijs hebben Adam en Eva ervoor gekozen om naar de duivel te luisteren in plaats van naar God. In de Bijbel wordt ieder mens opgeroepen om tot God te komen. Wanneer het van ons zou afhangen, zou niemand komen. Maar God gebruikt Zijn Woord en de prediking daarvan om mensen te laten komen tot Hem. Dat doet de Heilige Geest. Dus door de kracht van het Woord en de Heilige Geest maken mensen de keuze om tot God te komen. Daarbij is het gebed belangrijk. Wanneer we bidden om die kracht, geeft God ons die kracht.

Judas heeft er voor gekozen om niet voor God te leven. Hij volgde de verleiding van de zonde. Daar is hij zelf helemaal verantwoordelijk voor. De Heere Jezus heeft hem nog duidelijk gewaarschuwd, maar hij wilde niet luisteren. Anderzijds is het ook waar dat dit geen verrassing was voor God. Inderdaad heeft God alles van te voren in Zijn plan of in Zijn raad besloten. Gelukkig maar. Zo weten we dat God niet verrast of overvallen kan worden door dingen die gebeuren. God staat niet machteloos te kijken bij de dingen die gebeuren in deze wereld. Het is niet zo dat de dingen God uit de hand lopen. Alsof Hij dingen tegen zou willen houden, maar dat helaas niet kan. Nee, God is almachtig en Hij regeert deze wereld volgens Zijn plan en raad en dat doet Hij wijs en goed.

Nu loop jij vast met de vraag hoe Judas zelf die keuze kan maken om Jezus te verraden en hoe het tegelijkertijd waar is dat God al had besloten dat Judas dit zou doen. Jij en ik kunnen dit met ons verstand niet bij elkaar krijgen. Dat hoeft ook niet. De Bijbel leert ons dat we helemaal verantwoordelijk zijn voor wat we doen. Dus ook Judas en Farao waren dat. En de Bijbel leert ons dat God regeert en alles bestuurt volgens Zijn plan. Ik geloof dat zowel het één als het andere waar is, omdat het in de Bijbel staat. Dat ik dit niet kan begrijpen, heeft te maken met het feit dat mijn verstand klein is en God oneindig groot is. Je moet de verantwoordelijkheid van de mens en de regering van God volgens Zijn plan allebei laten staan. Het is net als met de treinrails. Je moet de sporen naast elkaar laten liggen en niet naar elkaar toebuigen, want dan ontspoort de trein.

Belangrijk is dat wij niet moeten proberen om in het verborgen plan van God te kijken. Wij moeten leven volgens hetgeen God in de Bijbel heeft bekend gemaakt. Daarin lees ik dat Zijn doel voor jouw en mijn leven is om voor God te leven en tot Zijn eer. Dat vraagt om geloof en bekering. Door berouw over mijn zonden en het vertrouwen op Christus komt er iets van Gods bedoeling uit in mijn leven. Ik ga leven tot Gods eer, ook al is dat hier niet volmaakt. Op het moment dat ik oprecht geloof in Christus mag ik weten dat God mij al eeuwig had uitverkoren om zalig te worden. Er is geen andere manier om dit aan de weet te komen. Iedereen die oprecht gelooft in Christus zal zalig worden en was daartoe al eeuwig uitverkoren. Zo gaan mensen leven tot Gods eer en dat is het doel waarvoor God ons heeft geschapen. De volgorde is dus heel belangrijk. Eerst luisteren naar het Bijbelse bevel: Bekeer je en geloof in de Heere Jezus Christus en je zult zalig worden. Daarna begrijpen en leren dat God je al eeuwig hiervoor had uitverkoren.

Het klopt dat er voor ons verstand een spanning zit tussen onze verantwoordelijkheid en Gods eeuwige plan. Deze spanning kan alleen worden opgelost door het geloof. Wanneer je op de treinrails gaat staan, zie je heel  ver weg aan de horizon de sporen bij elkaar komen. Straks in de hemel zal de spanning tussen Gods eeuwige raad en onze verantwoordelijkheid niet meer bestaan. Dan blijft de aanbidding over voor Gods kinderen. Wanneer jij in dit leven gehoor geeft aan de roepstem van het evangelie, dan zul je dit zelf mogen ervaren.

Ds. J. A. van den Berg
Sint Anthoniepolder

Deze vraag werd ook besproken in het programma 'Pastorie online':

Ds. J.A. van den Berg

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Sint Anthoniepolder
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden: