Last van overgewicht

Redactie Refoweb / 18 reacties

Vraag

Ik ben een jonge vrouw van 34 jaar. Al vele jaren heb ik last van overgewicht! Nu weeg ik 86 kilo met een lengte van 1.65. En ik weet precies hoe het komt dat ik teveel weeg. Ik eet teveel en verkeerd. Ik vind het zo ontzettend moeilijk om mijn eetpatroon te veranderen en heb al van alles geprobeerd! Wat is volgens u nu de beste oplossing, buiten allerlei dure shakes en pillen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Zie voor het antwoord deze url.

Redactie Refoweb

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Mailadres: vragen@refoweb.nl

18 reacties
grietje
Probeer vet en suikervrij te eten, en alleen water. Je zal zien dat de kilo's eraf vliegen.
Lanor
Ga aan de hand van een schema beginnen met hardlopen.
Ik woog hetzelfde als jij, ben alleen wat langer, in 3 maanden 6 kg eraf.
M'n streefgewicht is nog eens 6 kg er af.
Let op: Hardlopen kan verslavend zijn.....

Wat eten betreft weet je zelf denk ik wel wat je wel en niet moet nemen.
Na het avondeten in ieder geval niets meer!!

Succes!!
gommetje
Houd eens een week of twee bij wat je precies (!) eet en wat de reden daarvan is (bepaalde negatieve gevoelens, automatisme om te eten als je bijv. met elkaar bent, etc), probeer van daaruit verandering te brengen.
Sta jezelf toe om op vastgestelde momenten wel wat lekkers te nemen en vooral geniet er dan ook van, vaak kan dat voorkomen dat je bijv. drie koeken achter elkaar eet.
Geef jezelf niet teveel op de kop als het een keer niet gelukt is, maar bedenk hoe je het in het vervolg anders zou doen.
Wat al dan niet gezond is, weet je vast beter dan ik...

Succes!
AHHK76
Beste vraagstelster,
Goed dat je niet alleen met jouw vragen blijft rondlopen. Ik ben iets ouder dan jij en worstel ook met dit probleem... Al meerdere jaren heb ik overgewicht, soms is het meer en soms minder erg. Zelf ervaar ik dat ik het alleen niet kan om hier vanaf te komen. Daarbij heb ik de hulp van God en mensen bij nodig.
Eens was ik er bijna klaar met afvallen en toen gebeurde er iets, waardoor ik weer veel aankwam en nu moet ik overnieuw beginnen! Als je het fijn vindt om elkaar te stimuleren en te bemoedigen, dan mag je me mailen.
Voor mezelf zie ik het als iets wat vergelijkbaar is met een verslaving. Als dat bij jou ook zo is, dan wil ik je graag bemoedigen met deze woorden:

Hoe kom ik van zonde vrij?
Leid mij naar het kruis van Jezus.
Vrij van schuld, van slavernij?
Leid mij naar het kruis van Jezus.

Niet door eigen kracht,
door werk dat ik volbracht,
maar het kruis dat is genoeg.
Daar heeft Hij gebloed,
in mijn plaats geboet,
toen Hij al mijn zonden droeg.

Hoe weet ik wie vrede geeft?
Leid mij naar het kruis van Jezus.
Wie een lied van vreugde geeft?
Leid mij naar het kruis van Jezus.

Als een nieuw gebod,
uit het hart van God
komt zijn liefde die vergeeft.
Zijn gerechtigheid,
genade die bevrijdt;
en die mij in reinheid kleedt.

Hoe kan ik het leven aan?
Leid mij naar het kruis van Jezus.
En zijn weg gewillig gaan?
Leid mij naar het kruis van Jezus.

Sterkte en groetjes van Heleen (ahhk76@gmail.com)
CrA
Een grote boosdoener van overgewicht is lege tijd.
Hermon
Ook een grote boosdoener is teveel tijd achter de pc of tv doorbrengen.
AHHK76
Wat de boosdoeners zijn, is verschillend per persoon. Ik snoep nooit voor de tv en als ik achter de pc zit, denk ik echt niet aan eten....! Opschrijven wat je eet, kan soms wel goed helpen! Verder is het belangrijk als jij je niet prettig voelt, die emoties niet weg te eten. Je mag ze bij God brengen (door bidden of zingen) en Hem om troost, hulp en kracht vragen voor (het goed omgaan met) die gevoelens. Daarbij zijn bezig zijn en afleiding en bewegen hele goede hulpmiddelen.
Hermon
Ook als je niet snoept achter de tv/pc, is het algemeen bekend dat teveel zitten achter het beeldscherm ongezond voor je is. Kinderen en volwassenen krijgen daarmee veel te weinig beweging. Bewegen is een goede remedie tegen overgewicht. Verslaafd zijn aan internet en tegelijk gezond bewegen gaat mijn inziens niet samen.

Het lijkt me ook belangrijk, als jij je niet prettig voelt, om niet die emoties weg te eten. Noch van die emoties weg te vluchten, door achter de pc of de tv te kruipen, of anderen er ongevraagd mee lastig te vallen. Beter lijkt het me om er op een gezonde manier mee leren om te gaan, je verantwoordelijkheid te nemen door er iets aan/mee te doen.
moedervan2
Ik zou echt eens goed onder de loep nemen, wanneer je wat eet. Vaak zijn er valkuilen en momenten waarop je zin in lekkers toeslaat. Ben je een emotie-eter? Zoek dan hulp, want dan is de kans groot dat je bij stress en verdriet toch naar teveel lekkers grijpt.

En natuurlijk is het daarnaast beter om niet te streng op dieet te gaan. Zorg dat je elke dag rond de 1500 kcal eet. Iemand die normaal actief is heeft er 2000 nodig. Als je er elke dag 500 tekort komt, val je sowieso geleidelijk af en hoef je geen honger te lijden. Haal geen chips, koek en snoep meer in huis. En neem gezonde tussendoortjes: rijstwafel, komkommer, fruit, tomaatjes. Maak van tevoren een lijstje voor de supermarkt en haal alles in één keer, zo kom je niet elke keer in de verleiding wat mee te nemen wat slecht voor je is.

En beweeg meer, dus pak de fiets en wandel 's avonds een half uur stevig. Als je elke dag een halfuur wandelt, heb je elke week 7 x 150 kcal extra verbrand. Dat is wel 1050 kcal. En te bedenken dat je voor elke kg die je wilt afvallen 3500 kcal moet verbranden dan is die wandeling wel 1/3 deel... scheelt toch alweer.

Em heb je eens een dagje 'gezondigd', maak dan de volgende dag gewoon een frisse start. Eén fout betekent niet dat je hele project mislukt is.

Zet m op! Het is flink volhouden, maar het heeft resultaat. Ik ben nl vorig jaar in vijf maanden tijd 10 kg kwijt geraakt. En ben ze nog steeds kwijt! Heerlijk!
Deva
Als je het moeilijk vindt om op dieet te gaan (een diëtist kan je daar beter bij helpen) kun je ook proberen om drie dingen te veranderen in je huidige eet/leefpatroon:
- Géén frisdrank meer drinken (alleen water, spa rood, koffie/thee). Je zult zien dat je na verloop van tijd frisdrank niet eens meer nodig hebt.
- Géén toetjes na de warme maaltijd. In het begin is dit echt even doorbijten, maar ook hier zul je zien, na een week, dat je geen toetjes meer hoeft. Dit zijn namelijk echte boosdoeners.
- Elke dag een halfuur wandelen. Je hoeft niet per se te gaan hardlopen maar gewoon makkelijke schoenen aantrekken en elke dag een halfuur wandelen.
Believe it or not, dit is het begin van succesvol afvallen. Als je alleen dit al probeert val je 1 tot 1,5 kilo per week af. Daarnaast mag je natuurlijk geen snoep of koek overdag, maar dat heb je ook helemaal niet nodig! Je denkt misschien dat je het niet kan maar dat is púúr je mindset. Als jij 's ochtends ontbijt, om 10:00 koffie met een kiwi neemt, 's middags een lunch (sla, brood, crackers) en 's avonds een warme maaltijd, dan kom je a) prima de dag door, b) je voelt je lichamelijk en geestelijk een stuk beter, c) je slankt af.
Succes!
Ps: In het weekend (zaterdagavond - zondag) mag je gewoon een gebakje, frietjes en wat frisdrank. Doordeweeks streng. Hoewel dit niet écht een streng dieet o.i.d. is. Je zult zien dat je gaat genieten van het eten en dat je een goed gevoel krijgt.
drj
Laat iemand anders de inkopen doen en geef geld een pinpassen en autosleutels aan je ouders. Dan is fietsen en gezond eten gegarandeerd. De zelfdiscipline kun je dan opsparen voor de momenten dat mensen je spontaan wat aanbieden en dat zullen ze niet doen als je van tevoren iedereen verteld dat je op dieet wilt.

Na 1-4 weken ben je het gewend en daarna is het volhouden gemakkelijker.
GG61
Te veel eten is de hoofdzonde van vele Christenen. Ze maken van den buik hun god(Filip. 3: 19). Reclames zoals: “urenlang onbeperkt eten en drinken”, werken daar ook aan mee en Christenen geven er zich massaal aan over. Er wordt in de Bijbel veel gewaarschuwd tegen braspartijen(Luk. 21:34, Rom. 13:13, Gal. 5:21, 1 Petr. 4:3)
Antonia
@GG61
Daar heb je een punt. Ik hoor van uitspattingen op dit gebied, die ik van onkerkelijken niet hoor. In plaats van een mes aan de keel te zetten(Spreuken 23:2), steekt men een vinger in de keel om de maag leeg te maken, om vervolgens de braspartij voor te zetten. Wat droevig. Christenen geven hiermee oorzaak, dat de Naam en de zaak van de Heere gelasterd wordt.
AHHK76
Sommigen hier weten wel heel precies te vertellen hoeveel en wat anderen verkeerd doen.
Misschien moeten we stoppen met de vinger naar andere christenen te wijzen en kijken naar wat we zelf uitstralen?! Ieder heeft zijn eigen zwakheden. Laten we voor elkaar bidden dat wij zelf en anderen (gaan) leven tot eer van God.
CrA
Je hebt mensen, als het hun eigen heilige koe raakt, ze opeens zo mild worden. Zonden worden zwakheden genoemd en ja, wie heeft ze niet? Je moet mensen niet wijzen op hun zonden, want dit is toch maar de vinger van de farizeer. Je moet er voor bidden. Nu dat laaste moet men zeker doen, maar het andere(nl. de zonden aanwijzen)niet nalaten. Bid en werk.
AHHK76
Je hebt gelijk CrA. Maar de vraagstelster worstelt al met haar zonden en ze praat ze niet goed. Moeten wij daar dan nog een schepje bovenop doen en zeggen dat dit bij veel christenen meer en erger is dan bij niet-christenen en dat het DE hoofdzonde is van velen van hen? Het grootste gebod is de liefde en ik vroeg me af of het liefdevol is om zo te schrijven.
En er zijn meer zonden dan teveel eten: In onze gezindte is ook materialisme: een groot huis, een mooie auto, dure meubels en kleding, is dat allemaal wel goed? Zijn hoogmoed en andere zonden niet erg? Daarom reageerde ik zo. Maar je hoeft het niet met mij eens te wezen hoor ;-)1
CrA
Ook een typisch kenmerk van mensen, als het aan hun eigen heilige koe raakt, is dat ze gaan schermen met allerlei mogelijke zwakheden van anderen om zo heimelijk hun eigen zonde te verkleinen, bedekken, vergoelijken o.i.d
Hermon
Ook een typisch kenmerk van mensen, als het hun heilige koe raakt, is dat ze opeens zaken gaan invullen voor vraagstelster. Ik vraag me af of het liefdevol is om zo te schrijven.'

In de vraag staat namelijk nergens dat vraagstelster haar overgewicht als zonden ziet. En ook niet dat vraagstelster al met haar zonden worstelt en ze niet goed praat.