Vergoeding als gemoedsbezwaarde of een verzekering

Mr. P. M. (Pieter) Oskam / Geen reacties

23-03-2021, 08:00

Vraag

Aan iemand van de Gereformeerde Gemeenten. Kunt u het principiële verschil uitleggen tussen verzekerd zijn bij bijvoorbeeld Pro Life of een financiële vergoeding krijgen als gemoedsbezwaarde?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden. 

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Op grond van de zorgverzekeringswet zijn ingezetenen van Nederland verplicht om een zorgverzekering te hebben. Hierop wordt een uitzondering gemaakt voor mensen die op grond van hun levensbeschouwelijke of godsdienstige overtuiging gemoedsbezwaren hebben tegen verzekeringen. In plaats van premies dient dan een bijdrage vervangende belasting te worden betaald aan de Belastingdienst. Ook is er dan geen recht op zorgtoeslag. De Belastingdienst geeft aan het CAK door hoeveel bijdragevervangende belasting is betaald. Wanneer de gemoedsbezwaarde zorgkosten maakt moet hij deze zelf betalen. Voor kosten die anders voor vergoeding vanuit een zorgverzekering in aanmerking komen kan vervolgens wel een beroep worden gedaan op het saldo dat via de bijdragevervangende belasting is opgebouwd. Er wordt niet meer vergoed dan dat er aan saldo is opgebouwd. 

Bij een zorgverzekering met een Pro-Life polis worden bepaalde medische (be)handelingen, zoals bijvoorbeeld abortus, embryoselectie of euthanasie uitgesloten van de zorgverzekering. Andere zorgkosten die vallen onder de dekking van de zorgverzekering worden vergoed. Er is dan geen sprake van gemoedsbezwaren tegen verzekeren, maar van morele bezwaren tegen bepaalde (be)handelingen. 

Het verschil tussen gemoedsbezwaard zijn of het hebben van een Pro-Life zorgpolis zit hem dus in de aard en het voorwerp van de persoonlijke ethische en godsdienstige bezwaren. 

Met vriendelijke groet, 
Pieter Oskam

Mr. P. M. (Pieter) Oskam

Mr. P. M. (Pieter) Oskam

  • Geboortedatum:
    03-03-1992
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Zeist
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Functie: Financieel/diaconaal zorgverlener  (www.bobeldijk.nu)
    Opleidingen: Bachelor of Theology & Master of Laws

Tags in dit artikel:

verzekering
Geen reacties

Terug in de tijd

Pas hoorde ik van een echtpaar, die een kindje adopteerden, het volgende probleem. Nu ze het kindje hebben ontvangen, willen ze het laten dopen. In de Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland moet dit ...
1 reactie
20-03-2017
De formulieren om de doop te bedienen aan de kleine kinderen der gelovigen is in “de tale Kanaäns” geschreven. Waarom wordt bij het dopen van kinderen van niet-gelovigen (!) dit formulier gelezen?
Geen reacties
20-03-2007
Mijn vraag is als volgt: Hoe moet ik omgaan met getrouwd zijn en voorbehoedsmiddelen? Afgelopen september ben ik getrouwd met mijn man. Ook ben ik in september begonnen met een werken-en-leren-opleidi...
4 reacties
20-03-2017
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering