Naar Opwekking

ds. R.W. Mulder / 39 reacties

Vraag

Mijn schoonzus gaat altijd naar Opwekking. Ik weet niet goed hoe daarmee om te gaan. Ik ben zelf bij de HHK en we hebben verschillende opvattingen over veel dingen. Naar mijn mening kun je daar beter niet heengaan. Hoe kan ik het beste mijn visie aan haar uitleggen? Misschien kan iemand van de HHK of Ger. Gem. dit uitleggen?

Antwoord

Beste...

Uw vraag is wat lastig te beantwoorden, omdat ik niet precies weet waar uw schoonzus heengaat. In het algemeen geldt dat het van groot belang is dat er een evenwichtige boodschap wordt uitgedragen. Niet alleen de wet, maar ook het Evangelie. Niet alleen genade, maar ook de zonde moet worden benoemd. Niet alleen rechtvaardiging, maar ook heiliging is van belang. Zo kunnen we nog veel meer noemen.

Ik zou u willen adviseren om niet te beginnen met wat in uw ogen fout is, want dat werkt meestal averechts. Ik zou belangstellend vragen of Hand 20:27 ook van toepassing is op de samenkomsten die ze bezoekt. Helaas geldt vaak dat hier het nodige aan ontbreekt.

Overigens moeten we ook kritisch zijn naar onszelf. Dwalingen, ketterijen etc. zijn vaak ontstaan omdat de kerken bepaalde dingen lieten liggen. Misschien moet u eens vragen aan uw schoonzus wat ze in de kerk, waarvan ze misschien nog lid is, mist of destijds gemist heeft. Mensen kunnen soms ‘doorschieten’. Ze missen iets en als ze dat ergens anders ‘vinden’ gaan ze daar erg gemakkelijk mee om. Ik vermoed dat uw schoonzus op z’n minst moet kunnen ontdekken dat er eenzijdigheden zijn in de samenkomsten die ze nu bezoekt.

Lofprijzing is Bijbels, maar ontstaat in de diepte. In dit opzicht is Psalm 116 een mooie leidraad. Alles wat van belang is komt voor. Of dat van de ‘Opwekking’ geldt, vraag ik mij af. Probeer zo het goede voor haar te zoeken. Als ze merkt dat het u niet om uw gelijk maar om haar behoud gaat, zal ze misschien aan het denken geraken. Moeten we vaak niet belijden dat het ons meer om ons standpunt gaat dan om het behoud van de ander? Je houdt zo alleen schuld over, maar daarmee mag geknield worden aan de voeten van de Heiland om ook wijsheid te ontvangen om met elkaar op de goede manier om te gaan.

Ds. R. W. Mulder

Tags in dit artikel:

gospelopwekking
39 reacties
Gerard314
@ hallo,
Inderdaad zeer vreemd. Vragensteller is "er tegen" maar weet niet waarom...
Zien wij hier refo-iq-erosie?
dijna61
Waarom denkt u dat je daar beter niet heen kunt gaan? Daar ben ik dan wel heel benieuwd naar. Als je niet weet waarom kun je het ook moeilijk uitleggen aan iemand anders. Laat je schoonzus vrij in haar keuze en haar visie en ga gewoon een keer mee. Je kan er toch geen oordeel over hebben als je er nooit geweest bent.
Fransiska
Hoi ,
Ik zou zeggen ga een keer mee.
En ga daarna met elkaar in gesprek.
Zelf ben ik vorig jaar ook geweest , ik vond het een hele grote bemoediging dat zoveel mensen genieten van de bijbelstudie ' s , sprekers het zingen.
Dan denk je echt , God laat niet los wat Zijn hand begon !
Dan ben je een in Christus , ondanks dat we soms de dingen iets anders zien.
Maar kijk wat ons verbind , Jezus !!!
Gods zegen gewenst
henkie
Ik zou me inderdaad bepaald niet thuisvoelen bij dit soort dingen:

https://www.youtube.com/watch?v=YLaMD0coijU

http://www.nd.nl/artikelen/2012/mei/28/-jij-ja-ik-heb-een-profetie-voor-je
Lord_Mcgold
Ik ga al jarenlang naar opwekking en snap werkelijk waar niet wat daar 'onbijbels' of 'verkeerd' aan zou zijn. Ik zou ten zeerste willen aanraden om toch echt het eerst zelf eens mee te maken alvorens het te veroordelen.
Omega
Geeft het niet te denken dat rijp en groen op Opwekking wordt uitgenodigd en allerlei genezingsclowns hun rariteitenshows mogen opvoeren, zonder dat er ook maar één kritisch geluid wordt gehoord of geleverd? Als er maar een christelijk sausje overheen wordt gekieperd, dan deugt blijkbaar alles.
Fransiska
Hoi ,
Ik zou zeggen ga een keer mee.
En ga daarna met elkaar in gesprek.
Zelf ben ik vorig jaar ook geweest , ik vond het een hele grote bemoediging dat zoveel mensen genieten van de bijbelstudie ' s , sprekers het zingen.
Dan denk je echt , God laat niet los wat Zijn hand begon !
Dan ben je een in Christus , ondanks dat we soms de dingen iets anders zien.
Maar kijk wat ons verbind , Jezus !!!
Gods zegen gewenst
Fransiska
Sorry , beetje dubbel
Dacht dat het niet verzonden was
Omega
@Hallo Heb je je er nooit eens over verwonderd dat een gebedsgenezer niemand nieuwe armen of benen kan geven en dat genezingswonderen vrijwel altijd te maken hebben met vage klachten? Lees ook dit kritische artikel maar eens: http://www.nd.nl/artikelen/2007/november/12/veel-geloof-in-genezing-op-gebed Kanker laat zich ook al zo slecht behandelen door gebedsgenezers... Misschien dat je daaruit nuchter zou kunnen constateren dat het veelal gaat om suggestie. Als je roze olifantjes wilt zien, is er altijd wel iemand te vinden die ze je kan verbeelden. Aan Jomanda zijn ook heel wat genezingswonderen toegeschreven. Zij werd 'geholpen' door zogenaamde engelen. Maar zowel binnen als buiten het christelijk geloof zijn mensen dol op suggestie, zeker als dat gepaard gaat met een showelement. Ik hecht daar weinig waarde aan.
Boanerges
Oei, oei, oei......@ Omega: Zo'n veroordelende, lompe en ondoordachte reactie had ik van jou toch zeker niet verwacht.

Hoe zou je reageren wanneer jouw mening wordt omgedraaid:

Geeft het niet te denken dat rijp en groen IN EEN REFORMATORISCHE DIENST wordt uitgenodigd en allerlei ZWARTE KRAAIEN hun rariteitenshows mogen opvoeren, zonder dat er ook maar één kritisch geluid wordt gehoord of geleverd? Als er maar een christelijk sausje overheen wordt gekieperd, dan deugt blijkbaar alles.

Wie ben jij nou om dat te veroordelen?? Schaam je man! Dit heb je toch helemaal niet nodig!

Ikzelf ga overigens ook niet naar Opwekking. Ik zou me daar niet thuis voelen maar wil een ander mijn gevoel zeker niet opleggen. En over die wonderen.....Ik geloof in elk wonder dat de Here Jezus heeft gedaan. Waarom zouden er dan nu geen wonderen meer kunnen gebeuren? Daar gaan wij toch niet over!
Omega
@Boanerges Als tijdens een kerkdienst zwarte, witte of groene kraaien eenzelfde show zouden opvoeren, zou ik exact dezelfde bewoordingen gebruiken. Opwekkingsshow of refoshow is in dat geval één pot nat. Of ze nu met allerlei zogenaamde wonderen uit hun dak gaan of snikkend en huilend op de kansel staan, zolang ze zelf het middelpunt vormen zet ik er mijn vraagtekens bij.

Het gaat er ook niet om of er nog wonderen gebeuren. Daar geloof ik zelfs heilig in. We hebben een wonderdoend God, je moest eens weten... Maar ik geloof niet in de showbusiness er om heen. Vreemd genoeg schijnt dat bij gebedsgenezers er vrijwel altijd bij te horen.
evantorisch
Ik ga al jaren naar Opwekking en ik volg altijd het hoofdprogramma.
Gewoon een spreker die over het thema spreekt, lekker zingen en aan het eind van de dienst wordt er een oproep gedaan en kun je voor je laten bidden als je dat wilt. En Jezus staat in het middelpunt!
Ik vraag me af waar die behoefte vandaan komt om karikaturen te maken.
Boanerges
@Omega, Een hekel aan de persoon in het middelpunt. Dat klinkt gelukkig al een stuk genuanceerder, Dank je!

Voor wat betreft die wonderen.... Ik vraag me dat ook weleens af. Ook ik heb nooit een arm of een been aan zien groeien. Maar is het pas een wonder wanneer zoiets gebeurt? Dat kon alleen de Meester zelf.....en die is van de Buitencategorie.
Omega
@Boanerges Jezus zegt juist dat degenen die in Hem geloven, grotere wonderen zullen doen dan Hij Zelf. "Voorwaar, voorwaar zeg Ik ulieden: Die in Mij gelooft, de werken, die Ik doe, zal hij ook doen, en zal meerder doen, dan deze; want Ik ga heen tot Mijn Vader", Joh. 14:12. Dan moet het voor een gebedsgenezer toch vrij eenvoudig zijn een nieuwe arm of been te laten groeien waar nodig.

@Evantorisch Voor een objectief verslag van Opwekking: http://www.nd.nl/artikelen/2012/mei/28/-jij-ja-ik-heb-een-profetie-voor-je

Oftewel, hoezo een karikatuur?
evantorisch
@Omega,

Het beeld wat jij hier geschetst heb is wél een karikatuur.
Je weet wel, een bepaald detail sterk overdrijven - uitvergroten.
Precies wat jij doet, want je pikt er 1 of 2 dingen tussenuit, en doet vervolgens alsof heel Opwekking één groot hysterisch spektakel is.
(en voordat je weer iets anders van mijn woorden maakt: ik zeg niet dat die 1 of 2 dingen sterk overdreven zijn want dat weet ik niet, daar was ik niet bij. Het gaat om het hele Opwekking-plaatje)

En in die zogenaamd objectieve link van je staat precies 1 losse zin van het hoofdprogramma. Nou kijk aan, alles in de juiste verhoudingen voor het objectieve beeld van het fenomeen Opwekking.

Noem een paar foute namen van grevo dominees, en doe het dan voorkomen alsof dat staat voor heel de Gereformeerde wereld; dan heb je ook zo'n eerlijk en evenwichtig beeld, niet?
Omega
@Evantorisch Als Opwekking alleen uit het hoofdprogramma zou bestaan, dan had je een punt. Nu niet. Er gebeurt daarnaast veel meer. Vergelijk het met de EOJD, waar naast het hoofdprogramma buiten het Gelredome tal van lezingen, bijeenkomsten en concerten worden georganiseerd. Bij elkaar opgeteld overtreft dat zelfs het hoofdprogramma. Beide organisaties zijn ook voor dat onderdeel verantwoordelijk.

@Hallo Wie zegt dat ik dat niet doe? Zowel met, als voor zieken. Als ik geen geloof zou hechten aan de gebedsverhoring door (de) God tot Wie dat gebed gericht is, zou ik er zeker niet aan beginnen. Nogmaals, het punt van discussie is ook niet gebedsgenezing, maar de gebedsgenezer en zijn one-man-show.

Wat bedoel je trouwens met "Jezus genas ook niet iedereen"?
henkie
Het zegt best veel dat al die idioterie die je in het artikel kunt lezen met instemming van de organisatie gebeurd. Het zegt ook veel dat er geen enkele kritiek op is. Nogal eng.
evantorisch
Onder de gereformeerde vlag gebeur(d)en ook enge dingen, bijv een dominee die niet in God gelooft. En nog veel meer .....
Om wat dichter bij huis te blijven: op de deskundigen hier mag geen enkele kritiek gegeven worden, al bevat het antwoord nog zoveel idioterie.
(dit is algemeen bedoelt en gaat niet over dit antwoord. Dat laat ik in het midden) Zo kun je hier van sommige deskundigen lezen dat je Jezus niet mag aannemen maar in plaats daarvan moet je bidden om een nieuw hart.
Tjah, zo houdt de vragenrubriek zichzelf in stand met instemming van r.w.
Dat zegt best veel, toch? (dan zwijg ik nog maar over alle wettische regels)

Als je wilt kun je overal negatieve dingen uit halen, je daarop focussen en zo de goede dingen die er ook zijn 'vergeten'.
Opwekking is heel wat meer dan de dingen die @Omega hier roept.
Een groot deel ervan is de liederenbundel die elk jaar wordt aangevuld.
Dan hebben we het blad nog wat elke maand verschijnt.
En het grootste deel van het Pinksterweekeinde is gewoon normaal.
Alles bij elkaar genomen is het een klein onderdeel waar je je bedenkingen bij kunt hebben. Door dat kleine onderdeel te laten heersen over Opwekking krijg je een karikatuur.

Nummer 770 uit de bundel Opwekking: https://www.youtube.com/watch?v=BcLWSvBufws
Een lied dat geschreven is in de diepte, toen Hans Maat hoorde dat Kinga (van Sela) kanker heeft.
Samanthi
@hallo
Jezus genas ook niet alle zieken, maar de zieken waar Hij mee bad of waar hij de ziekte gebood weg te gaan, dan gebeurde het altijd direct!

Ik vind dit een heel zwak argument, ook dat degene die ziek is niet genoeg geloof zou hebben.
Toen de discipelen de maanzieke knaap niet konden genezen kreeg niet de vader van de jongen op z'n kop, maar de discipelen.

Ik geloof van harte in gebedsgenezing, maar ik heb ook mijn twijfels bij gebedsdiensten of genezers bij evenementen, sommige moeten een paar keer terug of het gebeurd helemaal niet, in de Bijbel staat en zij brachten zieken en zwakken bij Hem en Hij genas hen allen en niet sommige en niet half, de doofstomme bijvoorbeeld hoefde niet naar logopedie hij sprak meteen en loofde God.

Denk na en beproef de geesten of ze uit God zijn
Omega
@Evantorisch Je schrijft: "Zo kun je hier van sommige deskundigen lezen dat je Jezus niet mag aannemen maar in plaats daarvan moet je bidden om een nieuw hart." Dominees zijn net mensen. Ze zeggen ook wel eens wat niet klopt. Overigens ben ik wel benieuwd op welke dominees/antwoorden je doelt, het komt mij namelijk niet bekend voor. En ik ben toch een trouwe lezer van de vragenrubriek ;-) Plaats maar even een url.

En dominees die niet in God geloven? Bedoel je deze? http://www.refoweb.nl/dwars/884/beatrixloze-oranjebijterklaas-hendrikse/