Bloed bij ontlasting

drs. A. Meijer / Geen reacties

Vraag

Ik ben een man van halverwege de 30. Bijna twee jaar geleden heb ik een keer een zeer kleine hoeveelheid bloed in mijn ontlasting gezien. Sinds die tijd leef ik onder spanning als het gaat om het toiletbezoek. Ik ben constant in gesprek met mezelf en test mezelf op symptomen met betrekking tot darmkanker. Nu ben ik bijna twee jaar verder; ik ben/blijf keurig op mijn gewone gewicht, 'k heb een gezonde eetlust, ik sport met regelmaat. Sind die ene keer check ik altijd het toiletpapier en speur ik angstig naar eventueel bloedsporen bij mijn ontlasting; na die ene keer heb ik nooit meer bloed bij mijn ontlasting of op het toiletpapier aangetroffen. Ik word erg moe in m'n hoofd van deze spanning; hoe kom ik hier vanaf?

Antwoord

Beste vragensteller,

Bloedverlies via de anus is een best veel voorkomende klacht. Zelden heeft dit een ernstige oorzaak. Onschuldig bloedverlies kenmerkt zich vaak als volgt: het zit aan het toiletpapier en op de ontlasting. Dit bloedverlies wordt bijna altijd veroorzaakt door aambeien of een scheurtje in het anale slijmvlies. Gezien je leeftijd en wat je verder beschrijft hoef je absoluut niet aan darmkanker te denken. Zeker niet als het aan de boven beschreven karakteristieken voldoet. De enige reden tot ongerustheid bij bloedverlies in de ontlasting op jouw leeftijd zou kunnen zijn als er erfelijke darmkanker in de familie voorkomt. Stelt deze informatie je niet gerust, dan adviseer ik een bezoek aan de huisarts.

Vriendelijke groet,
A. Meijer

Lees meer artikelen over:

bloed(ing)kankerontlasting