Schrijfbijbel

Ds. R. W. van Mourik / 1 reactie

Vraag

Ik twijfel al een periode over het al dan niet aanschaffen van een schrijfbijbel. Ik ben gewend de Bijbel te lezen in de Statenvertaling, maar Schrijfbijbels zijn daar alleen niet in te koop. Daarom zou ik uitkomen bij de HSV. Op zich heb ik daar niet erg veel bezwaar tegen, al gebruik ik de HSV verder nergens.

Waar ik wel tegenaan loop is het karakter van een Schrijfbijbel. Kun je niet net zo goed een notitieboek bij een Bijbel hebben? Het nadeel is dan weer dat je niet makkelijk terugvindt wat je bij een bepaalde tekst had genoteerd. Maar ik vind een Schrijfbijbel eigenlijk weer minder eerbiedig staan en ik lees veel reviews dat het papier bijvoorbeeld te dun is, waardoor het doordrukt. Kunt u mij hierin raad geven?

Antwoord

Ja, ik mag natuurlijk geen reclame maken voor de HSV, maar het is wel mooi dat zij met die uitgave gekomen zijn. Nu weet ik niet van die nadelen die je aangeeft dat het papier te dun zou zijn om er op te schrijven. Dat zou op zich wel jammer zijn want dan schiet deze uitgave haar doel voorbij. In die zin is een notitieblok bij de Bijbel een oplossing, maar dan ben je weer bang dat je niet precies weet wat je bij een bepaald gedeelte geschreven hebt. Ja, dat is een kwestie van goed bewaren en rubriceren.

Maar ik denk dat er achter jouw vraag meer schuil gaat. Het onderscheid van HSV en de klassieke Statenvertaling is voor jou geen probleem en praktisch zijn er ook wel oplossingen te vinden voor het bewaren van de notities. Ik proef echter achter jouw vraag iets anders, namelijk het gevaar dat de Bijbel een gewoon boek wordt waar je in zit te schrijven en aantekeningen zit te maken. Is de Bijbel daar niet te heilig voor. Het is toch het Woord van God?!

Die gedachte kan ik begrijpen, maar is toch aanvechtbaar. Juist de oude klassieke Statenvertaling (trouwens ook de HSV) is met kanttekeningen uitgeven. Allemaal verklarende en verwijzende aantekeningen in de kantlijn. Nee, je hoeft ze er niet zelf bij te schrijven, maar het is wel het Woord van God aangevuld met al die notities. En daar wordt veelvuldig gebruik van gemaakt. Waarom zou jij dan geen Bijbel mogen hebben waar je zelf de kanttekeningen in bijschrijft. Maar goed, dat kan dus in zo’n Schrijfbijbel, maar ook op briefjes die je bewaart in de Bijbel. Kijk maar wat je kiest. In ieder geval is het mooi om op die manier met de Bijbel bezig te zijn. Het verrijkt je kennis van de Schrift, maar God wil het ook gebruiken om je bij het hart van de Schrift te brengen.

Ds. R. W. van Mourik,
Alblasserdam

1 reactie
beiteltje
Wel eens aan de digitale studiebijbel gedacht? Ruimte genoeg om er allerlei aantekeningen te maken. Toegegeven, het kost iets meer, dan een papieren versie, maar dan heb je wel een goudmijn aan betrouwbare gegevens.