Onderstrepen van bijbelteksten

ds. D.M. Elsman / 1 reactie

Vraag

Onder een preek of bij een Bijbelstudie onderstreep ik vaak teksten. Onlangs had ik een discussie met iemand hier over. Die vond dit niet kunnen, omdat je dan je eigen Bijbeltje creëert. Diegene was van mening dat je er dan zelf de “fijne aanspreekbare” teksten er uit pikt en niet het hele Woord van God als even belangrijk beschouwt. Nu ben ik gaan twijfelen. Ik had er nog nooit zo over nagedacht. Ik vond het gewoon fijn om te onderstrepen, omdat ik die teksten vaak aansprekend vind of het is de hoofdtekst van de preek. Hoe denk u er over?

Antwoord

Bij jouw vraag zie ik het beeld voor me van de man van Psalm 1. Die zijn vreugde vindt in de wet/het Woord van de HEERE en dat Woord dag en nacht overdenkt. Hij leest het, herleest het, steeds biddend om het licht en daarmee het inzicht door de Heilige Geest. Hij maakt aantekeningen, schrijft op wat hij niet vergeten mag. Hij verlangt ernaar om het Woord van God niet alleen te lezen, maar ook met zich mee te dragen in zijn hoofd en hart. Aan de muur heeft hij Bijbelteksten hangen, woorden die de HEERE op zijn pad heeft gebracht en die hem als een hamer hebben geraakt (Jer. 23: 29). En elke morgen begint hij de dag met een woord dat hij op zijn mobiele telefoon ontvangt, een uitgelicht vers, als was het met rood onderstreept in zijn Bijbel - net als de Spreuken aan de muur. Ze zijn hem kostbaarder dan goud (Ps.19), want hij weet: het is een Goddelijk woord; heel de Schrift is door God ingegeven.

Beste vriend(in), de raad van degene die jou aansprak zal vast goed bedoeld zijn. Er spreekt eerbied uit voor Gods Woord, en voorzichtigheid. Want ja, het is eerlijk om te bekennen dat wij zelfs in de omgang met Gods Woord nog zo onszelf kunnen bedoelen en eruit nemen wat ons welgevallig is. Maar dat lees ik niet in jouw vraag. Bid maar steeds weer of de Heere je daarvoor wil behoeden en of Hij je een opmerkzaam hart wil geven. En als Hij dan tot je spreekt, laat het je niet ontglippen en zet er maar een dikke streep onder, en als je het nodig vindt met de datum erbij. Zoals het David verging, toen hij getuigen mocht: “God heeft één ding gesproken, ik heb dit tweemaal gehoord: dat de kracht van God is” (Ps.62).

Ds. D. M. Elsman

1 reactie
lin1991
Is het een idee om twee Bijbels te hebben? Eén waarin je streept en de ander zonder. Dat hebben meer mensen. Ook met lees/preekboeken. In de een kun je dan onbevangen lezen en in de ander noteer je als het ware wat jou aansprak.