Grote veranderingen in hart en leven

Ds. D.W. Tuinier / 1 reactie

Vraag

Sinds kort mag ik geloven dat de Heilige Geest in mij is komen wonen. Het is alsof mijn ogen en oren geopend zijn voor wat God nu werkelijk zegt door Zijn Woord en het liefste wat ik doe is de Bijbel lezen, nieuwe dingen ontdekken die ik eerst niet zag, maar nu door genade van Boven wel mag zien. Ook heb ik leren ontdekken dat ik een zondig Adamskind ben en dat alles wat ik doe met zonden bevlekt is! Dit doet mij zo'n pijn, omdat ik weet dat ik God hiermee vertoorn en kwets. Daarom besef ik dat ik het waard ben om voor eeuwig om te komen, maar tegelijk voel ik zo dat ik niet zonder God kan. Ik verlang er zo naar om voor eeuwig bij Hem te zijn en Hem te loven en te prijzen. Ik heb Hem zo hartelijk liefgekregen en ben qua kleding en taal en leefwijze ook veranderd. Nu heb ik ook al mijn hele leven gehoord dat Jezus Christus aan het kruis is gestorven voor zondaren en er staan ook zoveel troostrijke teksten in de Bijbel die daarop wijzen. Nu las ik in een preek dat als je je een zondaar voelt, je moet geloven en en de genade aannemen. Maar de Vader zal die genade toch aan jou moeten geven? En hoe zou je dat mogen voelen? Vraag 2: Ik las in het ''Kort begrip" dat als je je zonde voelt, en tegelijk God van harte lief mag hebben en Hem wilt eren en loven, je bekeerd bent. Heb ik dat zo goed begrepen of zit het anders? Vraag 3: Ik las in een andere preek dat de weg van de Heere altijd langs deze zes stappen (op deze volgorde) gaat: Roeping, wedergeboorte, geloof, rechtvaardigmaking, heiligmaking, heerlijkmaking. Maar ik heb in de Bijbel gelezen dat je niet gerechtvaardigd word als je niet gelooft... hoe moet ik dit dat bij elkaar verklaren? Ik hoop dat u mij iets meer kunt verklaren!

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Bedankt voor de vragen. Je begint met te zeggen wie je bent. Ook vertel je van de grote veranderingen die er in je hart en leven zijn gebeurd. Wat een grote zaken. Het werk van Gods genade komt openbaar in de vrucht, vruchten van geloof en bekering. Daarom benadruk ik in een eerste reactie op je vraag: wees en blijf verlegen om  licht en waarheid opdat de HEERE Zijn werk in je hart en leven bevestigen wil. Dat doet Hij door Woord en Geest. Hij werkt middellijk. Lees biddend je Bijbel, onderzoek het en ga in afhankelijkheid naar de kerk. Onder de prediking wil Gods Geest Zijn werk in je hart werken, versterken en bevestigingen.

Je hebt nog veel vragen, merk ik. Dat begrijp ik.  Dat zal blijven. Hoe verder de Heere een mens leidt op de levensweg, hoe minder je er van begrijpt, des te meer leer je buigen voor Hem en mag je Hem in al Zijn gedachten, woorden en werken bewonderen. Uiteindelijk blijft dat over: verwondering en stille aanbidding. Je leest dat van de koningin van Scheba als zij koning Salomo bezoekt. Zo is het zeker als je, door genade, de meerdere Salomo mag leren kennen en vrezen. We lezen dikwijls van Zijn kinderen in de Bijbel: en zij aanbaden Hem… Gods Kerk mag hier op aarde, bij ogenblikken, al doen wat zij in de hemel voor eeuwig gaat doen: Hem aanbidden en bewonderen.

Toch probeer ik je te leiden en wat richting te geven, vanuit Gods Woord.  Zojuist heb ik je aangespoord om de middelen van Gods genade trouw waar te nemen. Dat wil je ook graag. Daar gaat je hart naar uit, als het goed is. Je hongert en dorst naar Hem, naar Zijn Woord, Zijn gunst, liefde en gemeenschap. Onder het gebruik van Zijn genademiddelen wordt het geloof geoefend.  De Heere komt op Zijn eigen werk terug, op Zijn tijd en wijze. Denk aan de geschiedenis dat de Heere Jezus de Emmaüsgangers onderwijst vanuit de Schriften in de weg van zalig worden. Hij Zelf, Zijn werk, Zijn lijden, sterven en opstanding staan daarin centraal. Ook bestraft Hij ze. Dat vindt Hij nodig. Een ontdekkende zegen is ook een zegen. De vrucht is dat hun harten gaan branden van liefde. Wanneer? Als Hij tot hen spreekt en de Schriften opent.

De tweede vraag is juist. Deze koppel ik aan de derde vraag. Beiden hebben met elkaar te maken. Pas op dat je de bekeringsweg niet schematiseert in zes stappen. Wees verlegen om de weg te gaan die de Heere van je vraagt. Vraag of Hij je bekeert en leidt, zodat Hij aan Zijn eer komt en jij aan de zaligheid. Al zeg ik er wel bij: er is een orde des heils. Dat zijn de zes weldaden die jij in je vraag noemt. God is een God van orde. Het heil dat Hij in Christus openbaart, verheerlijkt Hij  in een weg waarin Hij benodigd wordt, jij Hem nodig krijgt en lief hebt. Dat gaat samen met een hartelijke droefheid over je zonden, een hongeren en dorsten naar Christus en Zijn gerechtigheid. Gods Geest maakt plaats voor het werk van de Middelaar. Hij moet waarde, ja, alle waarde krijgen in je hart en leven. Dat ontvangt Hij in een weg waarin jij alles verliest in je zelf en buiten Hem.  Er blijft EEN over en dat is Hij, de Heere Jezus Christus. Hem te kennen is het eeuwige leven. Nodig is om Hem meer en meer te kennen, lief te hebben en te vrezen. Zodat je in Hem alles zoeken en vinden mag wat tot je zaligheid nodig is. De jongeren van de Heere Jezus hebben veel van hun Meester geleerd tijdens de omwandeling met Hem, drie jaar lang. Later, rond Goede Vrijdag en Pasen en daarna, leren zij, in betrekkelijk korte tijd, verstaan Wie hun Meester werkelijk is en in welke weg Hij de zaligheid voor hen heeft aangebracht. Na Zijn dood is het leven voor hen bereid. Op de Pinksterdag valt het volle licht op het werk en de Persoon van Christus. Ze zijn vol van de Heilige Geest. Daarom verkondigen zij de grote werken Gods. (Hand. 2 : 11)

Hopelijk heb je iets aan mijn reactie. Zo niet, vraag gerust door. DV hoop ik er weer op in te gaan. Pastorale groet en Gods rijke genade in Christus toegebeden.

Ds. D. W. Tuinier

Ds. D.W. Tuinier

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Kampen
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

bekeringkenmerken
1 reactie
MUS
Je hoeft niet te geloven in je eigen bekering... Richt je oog in geloof op Jezus, dan wijst hij je de weg!
Inderdaad, maak er geen schema van. Geloof, wedergeboorte, bekering zijn verschillende kanten van dezelfde zaak. Ga vooral veel in gesprek met medegelovigen.