Onzeker over geloof

P. Speelman / 2 reacties

Vraag

Ik mag geloven dat ik wedergeboren ben, alleen twijfel ik nog wel. Eerst leek God heel dicht bij en dat lijkt nu soms minder te worden. Is dat normaal in de weg van iemand die tot geloof is gekomen? Ik weet dat ik niet op mijn gevoel af moet gaan. Alleen, ik vind het lastig. Ik vertrouw op God en kan ook niet zonder, maar toch nog vaak dat gevoel wat me aanklaagt.

Ik weet dat God liefde is, alleen lijkt het dat de duivel je daar probeert vanaf te houden. De ene keer ervaar ik rust en vrede en op andere dagen dan lijkt alles zo ver weg. Ik weet dat alles van God moet komen. Ik ben ook onzeker over de hoeveelheid tijd dat ik moet besteden aan Bijbellezen.

Antwoord

Beste...

Al had ik de brief zelf geschreven, zo kan ik met je meevoelen. Wat kunnen we soms twijfelen aan wat we menen te geloven, aan ons vertrouwen op God en of het allemaal wel waar is. Je schrijft maar een kort briefje, maar je zegt heel veel daarin. Sta mij toe per regel mijn gedachten daarover met jou te delen.

“Ik mag geloven dat ik wedergeboren ben, alleen twijfel ik nog wel. Eerst leek God heel dichtbij en dat lijkt nu soms minder te worden.”

Je bent erg voorzichtig in je bewoording over jouw wedergeboorte. Heb je ooit iemand horen zeggen, ik mag geloven dat ik geboren ben? Niemand twijfelt aan het feit dat hij of zij geboren is. Als jij Jezus kent, erkent en belijdt als jouw Redder en Zaligmaker, dan ben je wedergeboren. Dat is les 1. Voortaan zeg je dus: “Ik ben wedergeboren.”

“Eerst leek God heel dicht bij en dat lijkt nu soms minder te worden. Is dat normaal in de weg van iemand die tot geloof is gekomen? Ik weet dat ik niet op mijn gevoel af moet gaan. Alleen, ik vind het lastig”.

Ja, dat is normaal, althans dat gevoel is normaal. Het is alleen niet waar want de Bijbel zegt dat God bij ons is. Ik geef je een paar teksten om die op te zoeken en na te zeggen: Zefanja 3:17, Jozua 1:9, Jesaja 41:13, Psalm 56:4, Psalm 31:4, 1 Johannes 4:16. Het is dus zaak om te belijden dat God de Heere is: De Schepper van Hemel en Aarde, De God van Abraham, Izaäk en Jacob, de Vader van Jezus Christus. Jij en ik mogen Hem Vader-God noemen. Johannes zegt het zo in 1 Johannes 3:1: “Bedenk toch hoe groot de liefde is die de Vader ons heeft geschonken!” Wij worden kinderen van God genoemd, en dat zijn we ook. Dé sleutel bij twijfel, nare gevoelens, aanvallen van de duivel is: belijden, uitspreken, proclameren.

“Ik vertrouw op God en kan ook niet zonder, maar toch nog vaak dat gevoel wat me aanklaagt. Ik weet dat God liefde is, alleen lijkt het dat de duivel je daar probeert vanaf te houden.”

Ik weet niet hoe oud je bent maar stel dat je verkering hebt of verloofd bent met iemand. Als iemand anders ook verliefd is op dezelfde persoon dan kun je verwachten dat hij of zij er alles aan zal doen om jouw geliefde bij je weg trekken. Zo is het hier ook. Jij bent een kind van God geworden, Amen? Je bent dus gekocht en betaald door het bloed van Jezus Christus de Heere. Paulus zegt dat je erfgenaam bent geworden (Romeinen 8:14-17). Maar je was eigendom van de tegenstander van God, de duivel. En die zal er alles aan doen om jou terug te winnen voor zijn eigen doel. Dat is gewoon zo. Wees blij want juist het feit dat de duivel belangstelling voor je heeft is het bewijs dat je zijn eigendom niet meer bent. Prijs God daarin! (Jacobus 4:7).

"De ene keer ervaar ik rust en vrede en op andere dagen dan lijkt alles zo ver weg. Ik weet dat alles van God moet komen. Ik ben ook onzeker over de hoeveelheid tijd dat ik moet besteden aan Bijbellezen."

Ik denk dat in deze laatste regel een heleboel zegt over jouw jonge geloof. Ik vraag mij af of je gelijk hebt met de stelling dat alles van God moet komen. God heeft de eerste stap gezet. Hij heeft jou Zijn liefde verklaard en in je hart gelegd. Vergelijk jouw relatie met God als met een huwelijk. Dan zeg je ook niet, het moet allemaal van hem of haar komen. Een huwelijksrelatie is wederzijds. In een relatie gaat het er niet om wat je moet doen, maar wat je kunt doen om de ander, ouderwets gezegd, te behagen. In jouw relatie met Jezus geldt dat voor alles, voor Bijbellezen en bidden, naar de kerk gaan en je gaven geven. Misschien dat 2 Korintiërs 9:7 een leidraad kan zijn. Wees blijmoedig in alles wat je doet.

Tot slot, kernwoorden in mijn verhaal zijn: belijden en relatie. Romeinen 10:9-11.

Gods rijke zegen in het groeien van je geloof en in Christus verbonden,
Piet Speelman

Lees meer artikelen over:

geloofstwijfel
2 reacties
Elisabeth794
Lieve vraagsteller,

Ook ik herken wat je zegt! Wat mij persoonlijk helpt is om Hem te aanbidden d.m.v. liederen, bidden, Bijbellezen of deze 3 te combineren met vasten. Jakobus 4:8 zegt: Nader tot God en Hij zal tot u naderen. Zelf merk ik vaak dat ik Gods nabijheid minder ervaar als het dagelijks leven mijn aandacht opslokt of als ik, tegen beter weten in, toch weer een zonde bega. Steeds opnieuw mogen we dan toch weer aan Zijn voeten komen en om vergeving vragen, dat is zo'n genade! Hij is zo goed voor ons..

Wat betreft je vraag hoe lang je dagelijks zou moeten Bijbellezen, ook dit snap ik! Ik houd zelf erg van dingen concreet hebben. Mij hielp het erg wat ik Henk Binnendijk eens hoorde zeggen. Even in mijn eigen bewoordingen; hij gaf aan dat hij het niet kon begrijpen dat kinderen van God waren die niet eens 15 minuten per dag in hun Bijbel wilden lezen. Ik houd dat voor mezelf nu een beetje als richtlijn aan. En dat is natuurlijk geen Bijbels gegeven, nergens in Gods Woord staat dat je verplicht elke dag een bepaalde tijd met het Woord bezig moet zijn. Toch geeft het wel houvast. De Bijbel is zo'n rijk boek! Er zitten oneindig veel wijsheden in verwerkt. Hoe meer je gaat lezen, hoe meer je zult ontdekken, door de werking van de Heilige Geest.

Hoe dan ook, ik wil je aanmoedigen om dagelijks met Gods Woord bezig te zijn en te bidden. Blijf dicht bij Hem! Aan Zijn voeten is de hoogste plaats.

Ik ken je naam niet, maar ik zal je voor Zijn troon brengen in gebed.

Liefs van een zus in Christus.
Sander2002
Hoe kan ik in contact komen met u?