Man pleegt voortdurend overspel

drs. J(oke) Ronner-Wattel / 7 reacties

Vraag

Ik ben 19 jaar, ben twee jaar getrouwd en heb een zoon. Mijn man is 24. Toen we nog verkering hadden, stuurde hij al geregeld smsjes naar andere meiden. Ook toen we getrouwd waren, bleef dit voordurend verder gaan. Hij heeft veel contact met andere meiden, zet zichzelf op profielensites, kijkt pornofilms en in zijn auto vind ik van alles. Ik kan hier haast niet meer mee omgaan. Ik heb er al zo vaak met hem over gesproken, maar niets helpt. Wat moet ik doen?

Antwoord

Jouw man pleegt voortdurend overspel en hij laat zich daarin niet door jou corrigeren. Hij is bezig op een zondige weg. Het is heel begrijpelijk dat je hier niet meer mee om kunt gaan. Hij kan en mag dit niet van jou verwachten en jij hoeft ook niet van jezelf te verwachten dat je hier mee kunt omgaan. Jij bent niet zijn enige terwijl hij dat wel beloofd heeft toen hij met je trouwde.

Wat jij moet doen is iemand in vertrouwen nemen, een familielid, een goede vriend of vriendin, een lid van je kerkelijke gemeente. Liefst iemand waar je man mogelijk ontzag, respect voor heeft. Samen met deze persoon zul je je man moeten confronteren met zijn overspel. Als hij naar jullie nog niet wilt luisteren, zul je de kerkenraad in moeten schakelen, zodat zij hem op zijn zondige manier van leven kunnen wijzen. Hopelijk komt hij dan tot inkeer.

Dat is de kerkelijke weg, volgens de Bijbel. Daarnaast mag jij hem ook grenzen stellen, zeggen dat je dit gedrag van hem niet meer accepteert en daar ook consequenties aan verbinden. Bijvoorbeeld door tijdelijk bij hem weg te gaan, maar de weg tot inkeer en verzoening nog wel open te houden. Als hij in zijn zondige gedrag volhardt, staat de weg voor je open om definitief bij hem weg te gaan.

Beste vragenstelster, heel in het kort schets ik de weg die je zou kunnen gaan. Die je volgens de Bijbel ook hoort te gaan. Dat zal niet gemakkelijk zijn. Dat zal veel strijd en verdriet kosten. Zoek steun bij anderen, neem enkele mensen in vertrouwen en zoek steun in gebed. Als je deze weg niet gaat, kan je man, met jouw medeweten, blijven volharden in zijn zonden. En wordt voor jou en mogelijk je kind(eren) het leven wel heel erg zwaar. Want je man behoort jou toe, niet al die andere vrouwen.

Drs. Joke Ronner-Wattel

Tags in dit artikel:

huwelijk
7 reacties
Dorah
Op de reactie van drs. Joke Ronner-Wattel, kan ik niets anders zeggen dan: AMEN.
De vragenstelster wil ik heel veel sterkte en Gods leiding toewensen.
Hanna
Inderdaad een waardevol en mooi antwoord.

Sterkte hoor!!!!
javisje
Wat afschuwelijk voor je! En dan zo'n antwoord (helemaal mee eens hoor), maar dat is absoluut niet niks. Dat heeft verregaande consequenties. Heel veel wijsheid en Gods nabijheid toegewenst. Zoek deze ook voortdurend in het gebed. Hij wil krachten en uitkomst geven.
filia
Lieve meid, wat een afschuwelijke situatie! Voor jezelf én voor je zoontje moet je op zoek gaan naar een oplossing, want dit houdt niemand vol. Zoek steun bij mensen die je vertrouwt, je hoeft het niet allemaal alleen te doen... Dat heb je al lang genoeg gedaan! Ik hoop dat je daarnaast ook mag ervaren dat God juist in moeilijke, eenzame omstandigheden dichtbij wil zijn!
Alphonsus
Volstrekt onvolwassen gedrag. Het lijkt wel of je man nog in zijn puberfase verkeerd.
Grenzen stellen en deze grenzen uiterst nauwkeurig bewaken met ondersteuning van de mensen zoals in het antwoord van Joke Ronne-Wartel aangegeven.

Dat moet ook wel zo, want er vaak over gesproken te hebben leidt kennelijk tot niets.
Veel sterkte en laat nooit over je lopen.
Rianne1357
Allereerst veel sterkte lieve nog zo jonge meid. maar dit moet je niet accepteren dat kan niet en dat mag niet. daar ga je aan onderdoor op je jonge leeftijd. heel erg dat hij dit normaal gedrag lijkt te vinden. vraag hem eens waarom hij daar behoefte aan heeft. confronteer hem mettt: ik ga er met de kerkeraad over praten er moeten oplossingen en veranderingen komen anders hou ik dit niet vol. jij hebt mij alleen. dat hebben we beloofd bij ons huwelijk, ik wil jou ook niet en nooit delen daar wil en kan ik niet mee leven. dus je zult keuzes moeten maken hoe erg ook. eerst nog 1x hier mee confronteren onder 4 ogen en dan vervolgens helaas de daad bij het woord voegend. heel veel sterkte lieve meid. vergeet vooral niet om je knieen te buigen, of nog beter samen hardop vd Heere jullie geschonden Huwelijk voor te leggen en om uitkomst te vragen. je mag hem ook vragen, voel jij je hierin nu niet schuldig vind je dit echt normaal? sterkte en ik hoop dat alles ten goede mag keren. zodat je weer van man en kindje genieten mag. liefs van een moeder.
Antoinette
Je man kan breken met zonde, maar doordat hij voordurend in zonde is gevallen zal hij hiervan niet zomaar vrij kunnen komen in eigen kracht.
Er zal steeds een stemmetje zijn die hem roept om weer verkeerde keuzes te maken.
We hebben nu eenmaal te maken met een geestelijke wereld.
Demonen, het kan inmiddels zo zijn dat een onreine geest is binnen gekomen.
Er is niet te vechten vanuit ons eigen vlees tegen demonen maar... wel in Christus!
Je man moet zich bekeren! Omkeren betekend dat, er voor kiezen het anders te gaan doen, en de enige juiste weg is bekering tot Jezus Christus, Hij is de enige die je man hier vanaf kan helpen.
Andere opties zullen allemaal maar tijdelijk helpen.

Wil je meer weten mag je mailen!
toontjevos@hotmail.com