Niet kunnen geloven

Ds. J.J. van Holten / 1 reactie

Vraag

Ik loop de laatste tijd tegen het probleem aan dat ik niet kan geloven. Daarmee bedoel ik dat ik wel veel van de Bijbel weet, maar als ik het probeer na te zeggen, landt de boodschap niet. De boodschap van het Evangelie is zo groot dat het niet tot mij doordringt, ik begrijp het niet. Daarom doet het ook vrij weinig met me. Ik wil heel graag geloven, zowel met mijn hart als met mijn verstand, maar het lukt niet. Zonder geloof in Christus, dat kan niet en dat weet ik heel goed. Dat zorgt ervoor dat ik 's avonds vaak moeite heb met in slaap vallen. Wat moet ik doen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Mag ik met het laatste stukje van je vraag beginnen? Wat moet ik doen als ik niet kan slapen omdat ik lig te tobben over het geloof. Ik las enige tijd geleden een uitspraak van ´Visje´. Je kent deze site misschien wel als de kerkelijk/christelijke tegenhanger van ´Loesje´. Die uitspraak luidde: “Als je niet kunt slapen, tel dan geen schapen maar spreek liever eens met de Herder.”

Dat zou ik je in z’n algemeenheid na het lezen van je vraag willen meegeven. Volhard in het gebed want dat is de weg die God in Zijn Woord aanwijst als een begaanbare weg zelfs in de grootste duisternis. God geeft in Zijn Woord rijke beloften voor iedereen die Hem aanroept in het gebed.

En dan kom ik tegelijk op iets wat je misschien niet zou verwachten maar ik stel je een wedervraag. En wel deze: Weet je eigenlijk wel wat geloven is? Als ik je vraag lees weet je veel. Je zegt dat ook, je weet hoe de dingen in elkaar zitten en wat er allemaal nodig is. En toch kom ik terug op die vraag. Weet je eigenlijk wel wat geloven is?

Waarom vraag ik dat? Omdat ik meen uit je vraag op te merken dat voor jou ‘geloof’ iets is wat je als een verzekeringspolis in je zak kunt steken. Af en toe als je het moeilijk hebt haal je die polis even tevoorschijn en dan weet je weer dat je goed verzekerd bent en dan kun je rustig slapen.

Ik zeg het een beetje scherp, maar dat is om je duidelijk te maken dat geloven zó niet werkt.  Geloof is namelijk geen doel in zichzelf. Geloof staat ook niet op zichzelf, maar geloof is gebaseerd op wat God in Zijn Woord belooft. Het is de bedoeling dat jij gelooft wat God belooft. Geloven en beloven horen immers bij elkaar. En wat blijkt dan: Dat het er helemaal niet om gaat dat jij geloof hebt of dat jij geloven kunt. Want geloof is niet iets wat ik heb of bezit of krijg. Maar geloof is ’slechts’ middel!!! Middel om telkens maar weer te zoeken naar Gods beloften en daarop te pleitten bij God. Calvijn zegt ergens: “Geloof is de hand waarmee ik grijp naar Gods beloften.” Dát is dus geloven. Middel om te grijpen naar Gods beloften.

Dat zou ik je dus heel dringend willen aanraden. Lees je Bijbel. Zoek naar de beloften. Vooral naar die beloften die iets te zeggen hebben over Gods bedoeling met jou leven. Ik noem er een paar: Ps. 87/Joh. 3 vs. 16/Joh. 1 vs. 7 tot 16/2 Petr. 3 vs. 9/ 1 Joh. 1 vs. 1-2/1 Tim. 2 vs. 4/Ezech. 18 vs. 32/ en Ezech. 33 vs. 11 enz. enz.

Kort en bondig. Zoek geloof niet in jezelf maar buiten jezelf in Gods beloften die in Jezus Christus ja en amen zijn. Ik hoop dat je hiermee verder kunt.

Vriendelijke groet,
Ds. J. J. van Holten, IJsselstein

Ds. J.J. van Holten

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    IJsselstein
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

onbekeerd
1 reactie
Duuk
Geloven is OOK wandelen in Zijn geboden 1 Joh. 3:24: En wie Zijn geboden in acht neemt, blijft in Hem en Hij in hem. En hieraan weten wij dat Hij in ons blijft, namelijk aan de Geest, Die Hij ons gegeven heeft.

Geloven heeft ook niets met gevoel te maken. Dat gevoel kan God je geven als je gelooft en Hem dus gehoorzaamt. Uit de Bijbel is nergens af te leiden dat boodschap eerst moet landen, als voorwaarde. De opdracht terug te keren tot God (door het geloof in Christus, wat we in het NT hebben geleerd) is wel duidelijk terug te vinden in de Bijbel. Waarom zou je hier niet doen? Je hebt alles te winnen en veel te verliezen.