De tekenen van de eindtijd geeft een christen moed

Ds. A.J. Schalkoort / 2 reacties

Vraag

Ik heb een vraag aan een dominee over het genieten van de aardse dingen anno 2021, uiteraard ook verantwoordelijk en niet op een roekeloze en ijdele manier. We weten allemaal dat het nu de eindtijd is. Hoe kan je nu dan nog genieten als je weet wat er gaande is en gaat komen? Ik vind het lastig om nu nog te genieten van familiemomenten, mijn relatie en bijvoorbeeld de natuur. Misschien schets ik nu het beeld dat ik niet geloof in God; juist wel en Hij heeft mij doen omkeren. Het feit dat ik hier nu over nadenk, zegt al genoeg.

Enerzijds weet ik dat het hierna nog vele malen beter gaat zijn dan op aarde als ik God mag aannemen als mijn Herder en Leraar. Anderzijds kan ik mij het niet goed voorstellen hoe het allemaal gaat gebeuren en wat er nu op aarde nog staat te gebeuren. Al die voorspellingen over “het beest” enzo maken me onrustig. Het is geen ongeloof, maar gewoon onwetendheid en het feit dat ik er geen beeld van heb maakt mij soms onwillig/onrustig. Ik wil niet onrustig zijn omdat God mijn leven leidt en alles ziet en regeert, maar hoe kan het zijn dat ik het wel elke keer word? En dan voornamelijk in de avond (als het donker wordt). Zodra het licht (overdag) is vertrouw ik op God en zie ik alle mooie dingen, zoals de natuur van Hem etc.

Antwoord

Deze vraag is herkenbaar in deze tijd. Het belangrijkste is dat wij echt weten een kind van de Heere te zijn. Een wijze bouwer die zijn huis op de rotsteen gebouwd heeft. Mensen die Jezus’ woord horen en doen (Mattheus 7). In die weg weten we dat de Heere, zoals je zelf aangeeft in de vraag, je leven leidt en alles ziet en regeert. Dat leert ons dat we hier geen blijvende stad hebben en deze schepping maar tijdelijk is. Niets is blijvend. Zo beleven we het pelgrim zijn op aarde. Wij zijn op doorreis. Maar dat betekent niet dat we daarom niet mogen genieten van de vele goede dingen die de Heere ons heeft gegeven. Als we die goede dingen maar goed gebruiken en niet misbruiken tot meerdere glorie van eigen naam. Dat betekent dat we  bijvoorbeeld wat de schepping betreft deze hebben te bouwen en te bewaren en niet te vervuilen zoals nu gebeurt. Van de schepping kunnen we genieten omdat we weten het is het eigendom van mijn Hemelse Vader. Veel geestelijk lessen zijn te leren uit het boek van de natuur. Maar het meest uit het boek van de  Schriftuur, de Bijbel.

Wij hebben vandaag tegen dat we overspoeld worden met allerlei negatieve nieuws. Over alles wat verkeert gaat op aarde en waar de mens zonder God zo snel mogelijk in eigen kracht een oplossing voor moet zoeken. Denk maar aan de overdreven aandacht voor het klimaat, voor de pandemie waar we samen uit moeten zien te komen. Door al het nieuws kun je moedeloos worden en nergens meer van genieten. Natuurlijk kunnen we ons niet terug trekken op een eenzame eiland waar het wereldnieuws ons niet bereikt. Dat vraagt de Heere niet van ons. Een kind van God is wel in deze wereld, maar niet meer van deze wereld. Met andere woorden: je hebt door genade een andere kijk gekregen op de  wereld en de tijd waarin we leven. Je mag alle gebeurtenissen zien in het licht van het woord Gods. De Heere Jezus leert ons dat het in de eindtijd er niet beter op wordt. De seculiere wereld werkt aan een verbeterde wereld, maar bereikt met alle menselijke inspanning het tegendeel. En de duivel probeert ons altijd mismoedig te maken en kwade gedachten te laten denken over onze goede God.

Dus om van alle die negatieve gedachten af te komen is het belangrijk dat we ons minder laten beïnvloeden door het slechte nieuws uit de wereld en meer horen naar het goede nieuws uit de hemel. Dan letten we op de tekenen van de tijd zoals Jezus ons zegt te doen in Lukas 21:25-36. We leren waken en bidden te aller tijd om waardig geacht te worden al deze dingen te ontvlieden die geschieden zullen en te staan voor de Zoon des mensen (Lukas 21: 36). Lees ook Mattheus 24: 15-44. Dus wees als een pelgrim op doorreis. Doe wat je hand vindt om te doen. Laat je niet mismoedig maken door wat je om je heen ziet en hoort, maar let op wat de Heere aan het doen is. De tekenen van de eindtijd moet een christen moed geven want hij hoort in alles de voetstappen van de Heere Jezus, Die met haast zal komen om te oordelen de levenden en de doden.

Ds. A. J. Schalkoort

Lees meer artikelen over:

eindtijdwederkomst
2 reacties
Elisabeth794
Prachtig dominee!

Aan de vraagsteller wil ik graag meegeven wat ik Filippenzen 4:13 staat: Ik kan alles aan door Christus, die mij kracht geeft.

Filippenzen 1:21 Want het leven is mij Christus en het sterven is voor mij winst.

Geniet van de mooie dingen in het leven en dank Hem die deze mooie dingen geeft. Blijf dicht bij Hem en lees regelmatig in Zijn Woord. Laat alles in je leven tot eer zijn van Hem.

Ik kan je angst begrijpen, menselijkerwijs is het ook angstig wat er allemaal gebeurd, maar we mogen weten dat we alles aankunnen door Christus die ons kracht geeft. En wat Paulus mag zeggen in Filippenzen 1:21.. als je op dat punt mag komen in je leven dat het leven Christus is voor je en het sterven winst wordt (want dan mag je voor altijd bij Hem zijn), dan hoeven we niet meer bang te zijn. En onthoudt dat je dit niet alleen doet, maar samen met de Heere.. trek dagelijks de wapenuitrusting in Efeze 6 aan en strijdt.

Ik bid je toe dat je mag groeien in relatie met Hem en dat je aan het einde met Paulus mag zeggen: (2 Timotheüs 4 vers 7 en 8) Ik heb de goede strijd gestreden. Ik heb de loop tot een einde gebracht. Ik heb het geloof behouden. Verder is voor mij weggelegd de krans van de rechtvaardigheid die de Heere, de rechtvaardige Rechter, mij op die dag geven zal. En niet alleen mij, maar ook allen die Zijn verschijning hebben liefgehad.
Samanthi
Lieve vragensteller/ster.
Ik herken de angsten, als kind veel angsten gekend, met de oliecrisis (jaren 70) hoorde ik vele profetieën over het beest uit de afgrond, iedereen zou buigen omdat iedereen in zijn auto zou willen rijden en dus zou buigen voor de Islam.
Met de Golfoorlog en met andere gebeurtenissen soortgelijke verhalen.
Nu ook weer.
Het is, zoals de dominee schrijft, belangrijk dat je weet dat je een kind van de Heere bent.

Als je de Heere dient krijg je het teken van het beest niet, maar als je Hem niet dient zullen alle oordelen over je heenkomen. Veel erger dan niet kopen of verkopen... Dat kun je lezen bij de het openen van de zegels, het blazen op de bazuinen en het gieten van de fiolen.
Openbaring : van hoofdstuk 6 tot hoofdstuk 11.

Vertel Hem alles, je angst of je verwarring, Hij weet het immers allang?
Ik kan uit je schrijven niet helemaal opmaken of je de Heere nu wel of niet als je persoonlijke Verlosser kent.
Daarom als laatste: Alleen het bloed van onze Heere Jezus Christus kan je redden en reinigen van al je zonden. Hier op aarde is Hij erbij wat er ook gebeurd!