Foto tot leven brengen

G. Slurink / 2 reacties

Vraag

Mijn oma is al ruim drie jaar overleden. Vaak denk ik nog aan haar. Laatst zag ik een website voorbij komen waar je portretfoto’s ‘levend’ kunt maken. Dan gaat er een animatie over de portretfoto en gaat de foto bewegen alsof het een echt filmpje is. Dit leek mij heel mooi om te doen bij een portretfoto van mijn oma. Zo zou ik haar nog eventjes kunnen zien bewegen. Zou het verkeerd zijn als ik zo iets zou doen? Zelf zie ik niet in waarom het verkeerd zou zijn, maar ik zou hier graag meer informatie over willen horen vanuit Bijbels oogpunt.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je vraagt om meer informatie hierover vanuit Bijbels oogpunt. Dat is een hele goede invalshoek, want mensen kunnen er van alles over denken, maar wat voor ons van belang is, is wat God, en dus de Bijbel, ervan zegt. Tegelijkertijd vind ik het ook wel lastig iets te vinden in de Bijbel waar je het mee zou kunnen vergelijken. Toch zijn er wel een paar van de Bijbel afgeleide principes die maken dat ik er zelf heel terughoudend mee zou zijn.

Het eerste is dat je hiermee slechts een illusie opwekt en ik denk niet dat het goed is te leven bij illusies. De Bijbel roept ons keer op keer op nuchter te zijn en te leven bij de realiteit. Je zegt dat je haar zo nog eventjes kan zien bewegen. Maar de bewegingen die je ziet zijn niet die van je oma. Deze zijn van een door de computer berekende animatie aan de hand van een filmpje met een acteur. Hierop is op een geavanceerde manier het gezicht van je oma ‘geprojecteerd’. Niets hiervan is realiteit. Het is wat anders dan een filmpje bekijken van je oma dat gemaakt was toen ze nog leefde. Dat zou werkelijkheid zijn. Maar dit is slechts ‘fake’. Misschien moeten we het zelfs iets leugenachtigs noemen, iets dat zich anders voordoet dan wat het werkelijk is. Ik denk dat het ook geen recht doet aan je oma. Ik zou zelf in jouw plaats geen moment willen denken dat ik daar werkelijk mijn oma zie die beweegt. Je bedriegt jezelf en dat lijkt me vanuit Bijbels oogpunt geen goed idee. Dus in de eerste plaats lijkt me het leugenachtige ervan iets dat tegen de Bijbel ingaat.

Het tweede is dat het niet goed is te veel bij het verleden te blijven staan. Een christen is gericht op de toekomst. In 1 Thessalonisenzen 4:1-8 bijvoorbeeld zegt Paulus niet bedroefd te blijven over hen die gestorven zijn maar, de gedachten te richten op de wederkomst van de Heere Jezus. Dan zullen we allen die in Christus gestorven zijn ook weer zien. Natuurlijk kan je wel de herinnering aan je oma levend houden, maar dat zou ik doen gebaseerd op hoe ze werkelijk was, niet met behulp van zo’n filmpje. En zeker als ze een gelovige vrouw was zijn er op dat gebied misschien zaken om aan te denken. Om ze niet te vergeten zou je ze kunnen opschrijven zodat ze je later nog eens kan nalezen. Dat lijkt me veel waardevoller.

Ik moest in dit verband ook nog denken aan iets dat ik laatst las in een toespraak van ds. Spurgeon die hij hield bij de begrafenis van een diaken uit zijn kerk:

“Toen ik dit voorbereidde, dacht ik: Wat denkt onze geliefde vriend er nu van? Ik wilde wel dat hij ons zijn mening zou kunnen geven. Ach, broeder, u ligt niet eens in die kist, anders zou ik het u vragen. Het is slechts uw stoffelijke omhulsel dat daar ligt. Wat denkt hij ervan? Wat moet het heerlijk zijn om uit het lichaam te zijn –ik heb het over een lichaam dat zestig jaar mocht worden, dat verlamd is geraakt, dat vele maanden aan de rand van de dood heeft gelegen- wat een vreugde moet het zijn om daar vanaf te zijn! We weten niet wat het betekent om dit lichaam afgelegd te hebben; maar de ontklede geest moet een wonderlijke frisheid bezitten! En wat zal het zijn om vrij te zijn van alle twijfels en angsten, vrij van alle neigingen tot zondigen en om helemaal volkomen te zijn? En hoe zal het zijn om te midden van tienduizend maal tienduizend verwante geesten zich te verblijden en te verheugen in de ene glorierijke God en in de Christus, Die het Licht zal zijn dat over allen schijnt? Ik garandeer u dat vijf minuten in de hemel beter is dan het aardse leven van Methusalem, zelfs als men hier op deze aarde een zo gelukkig mogelijk leven zou kunnen leiden. Och, wat zou onze broeder ons berispen als hij ons hier zou kunnen zien huilen! Wat zou hij ons terechtwijzen en zeggen dat het beste dat hem had kunnen overkomen ook daadwerkelijk gebeurd is en ons vragen waarom we daarover treuren.”

Daarom zou ik willen zeggen, op grond van de Bijbel, richt je niet op een illusie en blijf niet achterom kijken maar richt je blik op de (eeuwige) toekomst.

Ik hoop dat dit antwoord helpt.

Een hartelijke groet,
Gerard Slurink

G. Slurink

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Reformatorisch
  • Woon/standplaats:
    Lahti, Finland
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    *Voormalig popmuzikant

Tags in dit artikel:

internet
2 reacties
sydneylover
Ik zie enerzijds geen principieel verschil met het terugkijken van een video of anders audio-opname waarop je oma misschien nog te zien is. Dat is hetzelfde idee.

Anderzijds is het inderdaad niet gezond om in het verleden te blijven hangen. En ik denk dat er inderdaad toch wel een verschil zit tussen een animatie of een video. Het eerste is uiteindelijk door de computer 'bedacht' nadat je oma is overleden..
Gtn
Ik heb hierover een artikel gelezen, en er werd door de bewuste organisatie bij gezegd dat zo'n animatie deepfake is. Het is positief dat ze er eerlijk bij zeggen dat het gewoon heel erg nep is. Maar juist dit gegeven zou voor mij persoonlijk de behoefte wegnemen.

Ik begrijp dat dit persoonlijk is. Ik zou willen adviseren om troost bij God te zoeken. Dat klinkt heel geestelijk, maar dat kun je ook gewoon heel praktisch invullen.

Verder eens met dhr Slurink.