Beoordelen op uiterlijk

drs. E.J. (Els) van Dijk / 6 reacties

Vraag

Ik beoordeel mensen erg op hun uiterlijk. Als ik iemand voor het eerst zie, valt me direct iets negatiefs op aan diegene, waardoor ik soms wat afstand bewaar en me niet compleet openstel voor de ander. Hoe kan ik dit afleren of verminderen? En als ik iemand langer ken, kan ik me best wel ergeren aan diens negatieve eigenschappen. Hoe kan dit minder worden? Ook bij mezelf zie ik erg veel negatieve eigenschappen en tekortkomingen. Dit moet ook anders worden. Maar hoe? Hoe kan ik me postiever opstellen en dingen beter op hun plaats zetten, zonder er verkeerd over te denken en er verkeerd mee om te gaan? Bindingsangst heb ik niet, maar wel een overmatig bezit aan perfectionisme. Hulpverleners kunnen dit niet veranderen bij me, het is wel iets verminderd, maar niet veel. Ik hoop dat u het me kunt leren?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste…,

Als ik je goed begrijp loop je voortdurend met een meetlat in de hand waarmee je anderen en jezelf de maat neemt. En wat blijkt? Alles en iedereen komt te kort, zelfs jijzelf. Hoe dat nu weer komt? Je meet met de maat van de perfectie en niet met die van liefde en genade. En dat maakt alle verschil! Ik denk dat je mag proberen mensen te benaderen vanuit een heel andere invalshoek:

1. Niet: hoe beoordeel ik jou, maar wel: wat kan ik voor je betekenen? Begrijp je dat je dan heel andere dingen ziet? Het gaat er in het leven helemaal niet om dat wij mensen de maat nemen met onze zelf bedachte menselijke criteria, maar met de maat van Christus’ liefde! Ondanks dat Christus precies weet wat er aan mankeert in het leven van mensen, benadert Hij hen als eerste om tot bestemming te komen in Zijn Koninkrijk. Pas daarna zegt Hij: “zondig niet meer.” Jouw taak in het leven is om de liefde van Christus zichtbaar te maken. Dan doet uiterlijk vertoon er niet zoveel toe, maar dan gaat het om het hart. Wat kan en mag jij betekenen voor de mensen die God op jouw weg plaatst? Begrijp je dat dan de meetlat in de prullenbak gaat en dat je dan de handen vol hebt aan jezelf? Maar ook dat er zo ongelooflijk veel moois voor terug komt? Zoals een oude Nederlandse zegswijze het verwoordt: “wie goed doet, goed ontmoet!”

2. Het voorgaande belichtte vooral je eigen grondhouding naar anderen. Wat ik nu ook wil benadrukken is je eigen gedachten over anderen. Als je dan als uitgangspunt neemt hoe je kunt genieten van de mensen die God op je weg plaatst, zie je ook heel andere dingen. Dan zie je vooral mooie dingen. Dat bedoel ik niet als een flauw en oppepperig praatje, maar ik merk dat het in de praktijk echt zo is. Ik werk zelf dagelijks met en voor jongeren. Als ik hen benader als geschenken van God, als mensen die Hij op mijn weg plaatst, dan zie ik o.a. het mooie in karakters van mensen. Natuurlijk zie ik ook dat hoe mensen oorspronkelijk bedoeld zijn, vertekend kan zijn door de gebrokenheid van het bestaan, maar als ik de moed heb om daar doorheen te kijken om zodoende bij het hart uit te komen, kan ik ongelooflijk genieten van mensen. Dan kunnen we vervolgens ook spreken over de vervormingen om te bezien hoe het beeld van God steeds beter zichtbaar kan worden in het leven van die persoon. Mooi hè?

Vervolgens mag je ook op die manier naar jezelf kijken. Je kunt naar jezelf kijken vanuit het gezichtspunt van wie je bent in de ogen van een wrekende God. Maar ook vanuit de ogen van een genadige Vader. Van Jezus wordt gezegd dat Hij vol was van genade en waarheid. Hij wist feilloos de tekortkomingen van mensen aan te wijzen maar Zijn benadering was die van genade.
Genade is onverdiende goedheid van God voor mensen. We hebben het niet verdiend en we zijn het niet waard, en toch wil God het geven. Omdat Hij liefde is. Maar Hij is ook de Waarheid. En Hij leidt ons naar de echte waarheid over ons leven. Genade en waarheid heb je samen nodig. Waarheid zonder genade is veroordeling. Genade zonder waarheid leidt tot losbandigheid. Jezus Christus kijkt vanuit beide perspectieven naar jou. Ik hoop dat je dat weet te omarmen om vervolgens zelf zo te gaan kijken naar de mensen om je heen. Dan ontstaat het feest van het liefhebben en de verbondenheid zoals God dat bedoeld heeft en ik hoop van harte dat je daar buitengewoon van gaat genieten en dat je daarin aanstekelijk werkt voor de mensen om je heen!

Ik kan het geheel samenvatten in twee woorden: heb lief!

Drs. Els J. van Dijk

drs. E.J. (Els) van Dijk

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Veenendaal
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Voormalig directeur Evangelische Hogeschool. Nu begeleiding en advies.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

psychologie
6 reacties
Cloudsadmirer
Drs. van Dijk, mijn welgemeende complimenten voor dit ontzettend duidelijk, liefdevol en christelijk antwoord! Ik ben niet de vraagsteller maar toch vond ik het leerzaam!
javisje
Sluit ik me bij aan Rinske.

Vraagsteller/stelster. Wat goed dat je hiermee naar jezelf durft te kijken. Dat is echt stap 1. Ik begrijp uit je verhaal, dat je er al langer mee worstelt en ook hulp voor hebt gehad. Je bent nu misschien moedeloos, omdat het maar niet oplost. Ik denk ook dat het tijd kost. Ik herken best wel dingen erin. M.n. je perfectionisme.

Drs van Dijk schrijft: Wat kan en mag jij betekenen voor de mensen die God op jouw weg plaatst? Dat is, denk ik, ook heel gewoon in het dagelijkse leven. Op je werk, op school of waar dan ook.

Ik weet ook niet wat je van mensen verwacht als je ze ontmoet. En wat verwacht je van jezelf? Je hoeft je toch ook niet voor iedereen open te stellen?

Zomaar wat gedachten bij je vraag en het antwoord. Van harte Gods wijsheid toegewenst.
davinci
Ik vind wel dat er twee soorten van zo'n kijk zijn te onderscheiden:
1) het betreft hier een tekortkoming waar deze persoon niets zomaar iets aan kan doen, of:
2) het betreft een tekortkoming waar iemand gemakkelijk wat aan kan doen. (er zeer onverzorgd uitzien bijv.)

Als het hier een punt 2-situatie betreft zou ik het wel kunnen begrijpen, omdat het uiterlijk nu eenmaal veel over de binnenkant zegt.
Misschien heeft het ook wel gewoon met jouw aanleg te maken. Je hebt nou eenmaal oog voor detail/ruimtelijk inzicht en gevoel voor universele schoonheids-normen. Ik zou juist eens met zo'n persoon in gesprek gaan. Verras jezelf ;-)
Cloudsadmirer
davinci, ik denk dat je voorzichtig moet zijn met uitspraken als: 'het uiterlijk zegt nu eenmaal veel over de binnenkant.'

Er zit een kern van waarheid in maar dit gaat absoluut niet altijd op! Soms staat een uiterlijk haaks op iemands ware persoonlijkheid. Een uiterlijk/houding kan prima als masker fungeren waardoor het heel weinig tot niets zegt over iemands binnenkant.
Andries_H
@davinci

Ik was geneigd om het met je eens te zijn, maar toen schoot me plotseling iets te binnen.
Dus toch even een kanttekening:

Sommige tekortkomingen lijken makkelijk iets aan te doen te zijn, maar voor een ander kan het moeilijk zijn om bepaalde dingen te veranderen.

Wanneer iemand depressief is, ziet hij/zij er ook minder verzorgd uit.
Ook kunnen ze dan overkomen alsof ze niet sociaal zijn, geen interesse hebben, niet gemotiveerd zijn, terwijl dat misschien iets is waar ze het zelf nog het moeilijkst mee hebben.

Deze mensen komen niet vanzelf in jouw categorie 1 terecht, omdat het verder niet aan ze te zien is. Depressieve uitingen kunnen verborgen worden (doen alsof je vrolijk bent, terwijl je je eigenlijk heel rot voelt), maar verdere gevolgen worden niet zo gemakkelijk uitgeschakeld (verminderd sociaal contact, slechte verzorging, slechte motivatie, etc.)

Ik heb dit van dichtbij meegemaakt. Zo iemand komt alleen verder in een neergaande spiraal terecht wanneer ze erachter komen dat mensen hen een etiket opplakken.
davinci
@Andries_H

Ik ben het met je eens. Dit is zo.