Een teken dat het goedkomt

Ds. C.J. Droger / 4 reacties

Vraag

Mijn relatie is een paar maanden geleden uitgemaakt door mijn ex. Omdat we bij elkaar in de kerk zitten zullen mijn ex en ik elkaar (na corona) wekelijks zien, ook bij de JV e.d. Ik heb het erg moeilijk met het uitgaan en heb ook veel vragen. Dat wordt versterkt doordat wij juist op geloofsgebied ook erg op één lijn lagen en dat is toch wat God wil? Ik las best wel vaak in dagboekjes/zag op Instagram teksten over wachten op Gods tijd.

Ik heb God gevraagd of Hij de volgende dag een teken wilde geven dat ik inderdaad mocht wachten dat mijn ex terug zou komen, maar dat ik wel in de tussentijd ‘aan mezelf moest werken’ en dus niet wachten om het wachten, als u snapt wat ik bedoel. God gaf dit teken de volgende dag. Toch worstel ik best wel. Is het echt een teken van God? Aan de andere kant heb ik best wel een specifiek teken gevraagd en dat kwam dus wel. Mag ik inderdaad geloven en vertrouwen dat God het goedmaakt voor ons samen en ik het nu in Zijn hand mag leggen, aan mezelf mag werken en hoe ik in het leven sta, en ondertussen wel vertrouwen dat mijn ex terugkomt?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Wat naar voor je dat je vriend de relatie met jou heeft beëindigd. Het heeft je veel vragen en verdriet opgeleverd. Terwijl je zelf de indruk had dat het goed in jullie relatie ging en dat jullie geestelijk op één lijn zaten. Je hebt een teken aan God gevraagd om te weten of het weer goed gaat komen en dat teken heb je de volgende dag gekregen. Is dit een antwoord van God? Als het van Hem is, zal dat in de komende tijd blijken. Dan komt je ex-vriend terug en komt het opnieuw tot een relatie. Uit wat er gaat gebeuren, kun je dus gaan afleiden of je je niet vergist hebt. Wat er dus voor je overblijft, is bidden om de bevestiging van het teken door de terugkomst van je ex-vriend. Als God je een teken gaf, komt je ex-vriend vast terug.

Ik lees ook iets over werken aan jezelf. Ik neem aan dat je ex-vriend dat tegen je heeft gezegd. Wellicht heeft hij je gewezen op bepaalde karaktereigenschappen die hij niet prettig vindt of zijn er andere dingen waarmee hij niet leven kan. Naast het ontvangen van het teken en het wachten op de bevestiging daarvan kun je gaan werken aan wat je ex-vriend heeft aangegeven. Misschien kun je dat alleen, misschien heb je daar hulp van anderen bij nodig. De keus daarbij is aan jou. Het is altijd goed om dit met anderen te bespreken en als er lastige dingen moeten veranderen, is de stap naar de hulpverlening te overwegen. Je doet het ergens voor, dus je wilt er vast voor gaan.

Ik hoop dat je de komende tijd zult merken dat God je de weg wijst en dat Hij bevestigt dat het teken écht van Hem was. Hij is een God van wonderen, dus we mogen grote verwachtingen van Hem hebben!

Met een hartelijke groet!
Ds. C. J. Droger

Lees ook het vervolg: 'Een teken dat het goedkomt (2)'

Lees meer artikelen over:

Gods wilverkering uit
4 reacties
Christen2021
Je kunt altijd je ex een berichtje sturen. Als jullie elkaar goed kennen, moet dit toch geen probleem zijn? Ik ga er dan wel vanuit dat jullie elkaars contactgegevens hebben.

Ik hoop je hiermee geholpen te hebben.
Christen2021
Je zou kunnen vragen of je ex ook de overtuiging heeft dat jullie bij elkaar horen. Een teken/aanwijzing krijg je namelijk niet zomaar van God. Wellicht kun je hier samen eens over praten.
Erik1960
Mooi dat je bereid bent aan jezelf te werken om meer in de smaak van je ex-vriend te vallen. Denk wel goed na hoe ver je daarin jezelf wilt aanpassen. Want als jullie relatie hersteld wordt, zit je voor de rest van je leven aan die aanpassingen vast. En als jullie relatie toch geen toekomst mag hebben, dan is het maar de vraag of je de moeite wilt nemen.
Christen2021
Terechte opmerking van Erik. Blijf ook jezelf (in de relatie). Juist dan leer je elkaar kennen en komt het vanzelf (weer) goed.