Man is bekeerd, ik niet

Ds. J. van Amstel / 1 reactie

Vraag

Mijn man is sinds enige tijd bekeerd en ik niet. Dit vind ik lastig want we zitten nu niet meer op een lijn wat betreft het geloof. Praten hierover is moeilijk door hoe ik hierin sta. Ik geloof wel dat de Bijbel waar is en dat het voor iedereen kan, maar ik merk zelf zo weinig van geloof. In de Bijbel staat “geloof” of “bekeert u”, maar hoe dan.

Ik zou zo graag weer samen op een lijn zitten. Mijn man zegt dat ik voor het geloof moet openstaan en moet bidden en Bijbellezen etc. Dat doe ik wel en ik luister ook naar de preek in de kerk, maar het lijkt vaak voor ‘gelovigen/bekeerden’ en niet voor mensen die dat nog niet zijn.

Zijn er tips hoe ik hiermee om moet gaan? Ik ga naar kerk en dan ben ik teleurgesteld als ik thuis kom want ik voelde me niet aangesproken of merkte niets van geloof. Het leek alleen voor gelovigen bedoeld en niet voor mij.

Antwoord

Wat een mooie vraag  bij een moeilijke situatie in huis. Heerlijk om samen op een lijn te zitten. Daar was het in de trouwdienst om gegaan en werd er gebeden. Ook voor het gezin.

Bidden is nodig, zegt de Heere in Zijn Woord. Maar daarbij mogen we bidden op grond van Zijn beloften. Zo’n gebed behaagt Hem en verhoort Hij, ook al beproeft Hij ons daarin. Wie U aanroept in de nood, vindt uw gunst oneindig groot, zingen we terecht. En dat geeft moed!

Is dit alleen voor bekeerden? Wat moet ik dan met: “O, alle dorstigen, kom tot de wateren”? Een bemoedigend woord, ook  voor u.

Ds. J. van Amstel

1 reactie
Mona
Als één persoon in het huwelijk tot geloof komt, en de ander kent de Heere Jezus (nog) niet, dat heeft dat grote impact op de relatie.

@Vraagstelster: het is voor je man belangrijk dat hij jou - in zijn blijdschap en enthousiasme - niet probeert ergens toe te dwingen. Hij kan en mag zeker vertellen hoe heerlijk het leven met de Heere is, maar het is wel belangrijk dat hij dit met wijsheid doet en met een goede dosis!
Het voor degene die dat leven niet kent, onmogelijk om hetzelfde te ervaren. En daardoor kan er irritatie ontstaan.
Met je verstand weet je wel dat de Heere werkt door het gebed en door het lezen van Zijn Woord. Het zou heel mooi zijn als jullie dat samen zouden kunnen doen.

Uit je vraag merk ik op dat je het verdrietig vind dat je niet meer samen op één lijn zit. Dat raakte me. Want verlang je ook niet naar een leven met de Heere? En dan samen op die ene lijn te komen?
Ik hoop dat je man in zijn houding en in het gewone dagelijkse leven, zoveel mag laten zien van de liefde van Christus, dat je er jaloers op wordt!
En je hoeft er niet aan te twijfelen dat God dat ook aan jou wil geven.

Dus: doe je mond wijd open, en Ik zal hem vullen - Psalm 81 vers 11

Lieve groet!