Jezus zegt dat Johannes de Doper, Elias is

prof. dr. M.J. Paul | Geen reacties | 28-01-2006| 00:00

Vraag

Jezus zegt tegen de discipelen dat Johannes de Doper, Elias is. Hoe moeten we dit opvatten? Wilt u het uitgebreid uitleggen, want ik moet het uitleggen aan mensen die in reïncarnatie geloven en ik weet niet genoeg dingen om ze te overtuigen.

ADVERTORIAL

De actualiteit verandert. De Bron niet.

Zie je ook iedere dag een stroom aan nieuws voorbijkomen? Het RD zet je aan het denken en geeft inzicht met nieuws en achtergronden in Bijbels perspectief. We duiden de actualiteit vanuit een onveranderlijke Bron. Ontdek nu één week gratis...

De actualiteit verandert. De Bron niet.

Antwoord

Wanneer mensen gelijkgesteld worden, kunnen we aannemen: 1. het zijn dezelfde personen; 2. er wordt een vergelijking gemaakt; 3. of er wordt een nakomeling bedoeld.

Wanneer in Markus 9 Mozes en Elia verschijnen, kunnen we vanuit het verband opmaken dat dit dezelfde personen zijn als in het Oude Testament. Mogelijkheid één is hier het waarschijnlijkst. In Ezech. 37:24 staat de belofte dat Gods Knecht David Koning zal zijn in de toekomst over Israël. Daarmee wordt niet David zelf, de oudtestamentische koning bedoeld, maar de Messias, de veel latere Zoon van David. Dit is dus mogelijkheid drie. Wanneer Jezus Johannes de Doper ‘Elias’ (de Griekse vorm van Elia) noemt, bedoelt Hij mogelijkheid twee: Hij maakt een vergelijking (zie Matt. 11:14; Matt. 17:11-13; Mark. 9:11-13). Bedoeld is: iemand die werkt in de geest en kracht van Elia, dus op soortgelijke wijze (Luk. 1:17). Dat Johannes de Doper niet Elia zelf is, blijkt uit zijn uitspraak in Joh. 1:21 ”Zijt gij Elias? En hij zei: Ik ben die niet”.

Vanuit de reïncarnatiegedachte (zielsverhuizing) zou verondersteld kunnen worden dat Elia in een later leven in de persoon van Johannes de Doper is geworden. Echter: wat is er dan in die tussentijd gebeurd? Wat belangrijker is: de gedachte aan reïncarnatie vindt geen enkele steun in de Bijbel. De mensen gaan na het sterven naar hun eeuwige bestemming. Het is onjuist om met een buitenbijbelse gedachtegang teksten uit hun verband te halen en zelfs tegen de eigen verklaring van Johannes in te gaan. Wanneer er meer verklaringen zijn voor de uitspraken van de Heere Jezus, moeten wij de uitleg kiezen die vanuit het verband zelf (dus vanuit de Bijbel) het waarschijnlijkst is.

Prof. dr. M. J. Paul

Lees meer artikelen over:

EliaJohannes de Doper
Dit artikel is beantwoord door

prof. dr. M.J. Paul

  • Geboortedatum:
    13-03-1955
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Oegstgeest
  • Status:
    Actief
281 artikelen
prof. dr. M.J. Paul

Bijzonderheden:

-Eindredacteur Studiebijbel OT
-Senior docent Oude Testament (CHE)
-Deeltijd hoogleraar OT te Leuven (B)
-Directeur-bestuurder THGB

Bekijk ook:


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

Zonden belijden

Waarom is het zoveel makkelijker om je zonden te belijden aan God i.p.v. aan de mensen?
3 reacties
28-01-2013

Ingewikkelde termen

Aan iemand van de Ger. Gem. Ik lees en hoor in onze kringen nogal eens ingewikkelde manieren van de Bijbel uitleggen. Dan worden er termen gebruikt als verschillende soorten genade, verschillende soor...
8 reacties
28-01-2015

Bidden voor het behoud van mijn kinderen

Hebben Adam en Eva niet gebeden voor Kaïn en David voor Absalom, dat ze bekeerd zouden worden? Heeft de Heere deze gebeden dan niet verhoord? Ik dacht altijd dat de Heere zulke gebeden altijd verhoord...
1 reactie
28-01-2019
design website door design website by Mooimerk website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis hosting website door hosting website by STH Automatisering
Stel hier
een vraag