Heidenen die serieus God zoeken

ir. Raymond H. Warnaar / Geen reacties

Vraag

In de visie las ik het een artikel in de EO Visie. Met deze problematiek heb ik in het verleden ook geworsteld en nog, maar ik zou graag een reformatorisch maar vooral Bijbels (tegen)geluid willen horen. Misschien dat iemand die ervaring heeft met het zendingswerk hier wat over wil zeggen. Ik vind het nog altijd erg moeilijk.

Antwoord

Beste vraagsteller,

De vragen die de auteur van het artikel en de schrijver van het boek, dhr. Doornenbal, schetsen, komen inderdaad vaak op. In de kern is de vraag: hoe zit het nu met al die 'heidenen' die serieus God aan het zoeken zijn, maar dan op een niet-Bijbelse manier. Doornenbal noemt in zijn zoektocht drie verrassende ontdekkingen, waar de auteur van het artikel dhr. Drechsler zich bij aansluit, namelijk: 1. Dat zendelingen verrast zijn dat God, voor hun komst, al met mensen bezig was. 2. Dat filosofen mild oordeelden over serieuze heidenen. 3. Dat er veel oprechte Godzoekers zijn binnen andere godsdiensten.

In Romeinen 3:8-11 staat: "Wat dan? Zijn wij uitnemender? Ganselijk niet; want wij hebben te voren beschuldigd beiden Joden en Grieken, dat zij allen onder de zonde zijn; Gelijk geschreven is: Er is niemand rechtvaardig, ook niet een; Er is niemand, die verstandig is, er is niemand, die God zoekt."

Ik denk dat we hier een bijbels en reformatorisch kernbegrip hebben waar het ten diepste steeds weer omgaat, samengevat: mensen zoeken van nature God niet. Hooguit zoeken veel mensen een religieus goed gevoel, zoals andere mensen naastenliefde of zinnelijk genot, materialisme of wat dan ook zoeken.

Dus: mensen zoeken God niet! Want de mens is blind voor God en voor Zijn eer. Maar -en wat een groot wonder waar zendingswerkers nooit over uitgesproken kunnen raken- God zoekt wel mensen op!!! En daar gebruikt Hij Zijn Woord en Heilige Geest voor en mensen in zijn dienst (predikanten, evangelisten, zendelingen, getuigende christenen) als hulpmiddelen.

Waar die dienstknechten komen, wordt vanuit het Woord de zonde aangewezen, om de mensen zo hongerig en dorstig te maken naar Iemand die de zonde en schuld kan wegnemen. Zodat ze God weer mogen kennen! En hoe kan dat? Alleen door tot onze Heere Jezus Christus te vluchten, in belijdenis van schuld en vertrouwende op Zijn genade. Dan wil en zal Hij, die mensen vrij pleiten, voor Zijn hemelse Vader en ze het nieuwe leven geven en leren door Zijn Heilige Geest.

En al die andere serieuze mensen dan, Boedhisten, Islamieten, enz.? Als zij, als schuldige zondaren, tot die ene Weg tot behoud vluchten, zullen ook zij zaligheid ontvangen!

De hemelpoort staat door Gods verkiezing wijd open! Voor wie? Niet voor serieuze en vrome mensen (zie zich misschien Godzoekers noemen), maar voor zondaren die door het werk en de liefde van Christus gereinigd zijn!

Een voorbeeld ter verduidelijking: een man die gebeten is door een giftige slang, kan maar door één bepaald tegengif gered worden. Alle andere middelen, hoe serieus en liefdevol ook bedoeld, zullen hem niet helpen. Zo heeft God in Zijn liefde voor deze wereld (Joh. 3:16) ook één door Hem bepaald Middel tot behoud gegeven: het bloed van Zijn Zoon. Alleen dat redt van de geestelijke en eeuwige dood. Wie dat ontkent of nuanceert, denkt het beter en ruimer te weten dan God en komt bedrogen uit.

Tenslotte: dit medicijnmiddel mag en moet overal gebruikt en toegepast worden, daarom is het zo goed en belangrijk (en ten diepste onbegrijpelijk) dat God daar mensen voor wil gebruiken. Vraag God of Hij jou daar ook bij wil gebruiken! Als je daar van dichtbij iets van mag zien, dan zal God alle eer krijgen! En daar gaat het uiteindelijk om!

Hartelijke groet,
Ir. Raymond Warnaar (zendeling in Ecuador van 1997-2006)

Lees meer artikelen over:

waarheidzending