De gelijkenis van de verloren zoon

Ds. C.G. Vreugdenhil / Geen reacties

Vraag

Aan iemand van de Gereformeerde Gemeenten. Ik heb een vraag over de gelijkenis van de verloren zoon hoe die beschreven staat in Lukas 15. In vers 12 staat: “En de jongste van hen zeide tot den vader: Vader, geef mij het deel des goeds dat mij toekomt.” De jongste zoon vraagt om de erfenis. Er staat niet dat de oudste zoon er om vraagt. Dan staat er aan het eind van vers 12: “En hij deelde hun het goed.” Er staat HUN! Kreeg de oudste zoon ook al zijn erfenis?!

En wat wil Jezus met deze gelijkenis ons leren? De verloren zoon kon gewoon omdraaien en naar vader gaan. Ik kan dat niet! Hoe moet ik dan die terugweg inslaan?

Een jongere uit de Ger. Gem.

Antwoord

Beste jongere,

Dat de vader hun het goed deelde, betekent dat de jongste zoon zijn deel kreeg en het omzette in geld of misschien dat de vader zoveel cash had dat hij zijn zoon kon uitbetalen. De oudste zoon kreeg ook zijn deel, veel meer dan de jongste omdat hij de eerstgeborene was. Maar er staat niet dat hij het geld ontving. Zijn deel zal wel in het bedrijf van zijn vader zijn blijven zitten. De vader was nog niet gestorven, dus was het normaal dat zijn erfdeel in het bedrijf bleef. Overigens, het is een gelijkenis en geen geschiedenis. Dus het is niet echt gebeurd, maar bij wijze van voorbeeld.

Je tweede vraag is belangrijker. Hoe kun jij de weg terug inslaan? Je erkent dus dat je van God verwijderd bent en leeft. Dan is deze gelijkenis echt een boodschap voor jou. Als je de vraag echt heel serieus meent, dan ben je bereid om naar het antwoord te zoeken. Daarom voeg ik hieronder vier preken over de verloren zoon die ik in Houten heb gehouden en die nu als leespreek op Prekenweb staan. Ik wens je van harte Gods zegen in je zoektocht. Jezus heeft beloofd: “Wie zoekt, zal vinden.” Deze belofte is ook voor jou.

Met vriendelijke groet,
Ds. C. G. Vreugdenhil

  1. Een vader had twee zonen
  2. De jongste zoon
  3. De oudste zoon
  4. De liefdevolle Vader

Lees meer artikelen over:

gelijkenis