Syrisch orthodoxe kerk

prof. dr. P. A. Siebesma | Geen reacties | 03-02-2021| 09:45

Vraag

Waarin verschilt de protestantse stroming met die van de (Syrisch) orthodoxe kerk? Is deze orthodoxe leer in strijd met de Bijbel?

ADVERTORIAL

Geeft u straatarme Egyptische christenen een onvergetelijke Kerst?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een christelijke Egyptische familie te doneren. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden. 

Doet u mee?

Geeft u straatarme Egyptische christenen een onvergetelijke Kerst?

Antwoord

Je vraagt specifiek naar de Syrisch orthodoxe kerk. Er zijn namelijk heel veel verschillende orthodoxe kerken (zoals de Russisch orthodoxe kerk of de Grieks orthodoxe kerk), die onderling van elkaar verschillen. De Syrisch orthodoxe kerk claimt de oudste kerk ter wereld te zijn en stamt naar eigen zeggen rechtstreeks af van de kerk van Antiochië (Hand. 11:26). Het woord Syrisch verwijst niet naar het land Syrië, maar naar de taal waarin de diensten zijn: Syrisch, dat is een dialect van het Aramees. 

Ze verschillen op twee belangrijke punten van ons protestanten. 

1. Net als alle andere katholieke en orthodoxe kerken erkennen ze naast het gezag van de Bijbel ook het gezag van de Traditie, dat zijn opvattingen die niet direct op de Bijbel terug gaan, maar in de loop van hun lange geschiedenis zijn ontstaan. Dat komt tot uiting in de invulling van de kerkdiensten (volgens een vast stramien), de sacramenten (zoals eucharistie, biecht, doop, biecht, ziekenzalving, zalven met heilige olie, etc.) en de geestelijkheid (deze kerk is hiërarchisch opgebouwd met aan het hoofd een patriarch en daaronder aartsbisschoppen, bischoppen, priesters, diakenen etc.) Dit is vergelijkbaar met bijvoorbeeld de Rooms-Katholieke Kerk. Syrisch orthodoxe priesters mogen wel trouwen, maar monniken weer niet. En er is veel nadruk op vasten. Geen kerk kent zoveel verplichte vastendagen.

2. Ze hebben zich van de andere (katholieke) kerken afgescheiden op het concilie van Chalcedon in 451 na Chr. Op dit concilie werd vastgesteld dat Jezus twee naturen heeft, een goddelijke en een menselijke natuur. Jezus is zowel God als mens. De Syrisch orthodoxe kerken en andere oosterse kerken wezen dit af. Zij geloven dat Christus maar één natuur heeft en wel de goddelijke. In die tijd was er ook discussie over de vraag of Maria de moeder was van de God Jezus of van de mens Jezus. De Syrische christenen geloven dat Maria de moeder was van de God Jezus en daarom vereren zij haar.

Ik heb het wat simpel beschreven, maar de discussies die toen over deze vragen werden gevoerd, zijn behoorlijk ingewikkeld. In het verleden heb ik wel bezoeken gebracht aan het klooster van St. Ephram de Syriër in Glanerbrug en aan de Syrisch orthodoxe kerk van Hengelo en gesprekken gevoerd met monniken en gewone gemeenteleden. Mijn indruk is dat gemeenteleden weinig begrijpen van de dogmatische verschillen tussen hen en bijvoorbeeld de Rooms-Katholieke Kerken. De monniken benadrukten vooral dat zij vanwege vervolging in Turkije nu in Nederland wonen. Ze hadden familieleden in Turkije die vanwege hun christen-zijn waren vermoord. De Syrisch orthodoxe kerk kent een lange geschiedenis van vervolging. Dat is de reden dat er vandaag de dag zo’n grote groep Syrisch orthodoxen in Nederland woont. 

Samenvattend: Je kunt ze qua leer vergelijken met de Rooms-katholieke kerken, maar wijken daarnaast ook af in hun visie op de natuur van Christus. 

Prof. dr. Pieter A. Siebesma

Dit artikel is beantwoord door

prof. dr. P. A. Siebesma

  • Geboortedatum:
    17-02-1954
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Lunteren
  • Status:
    Actief
10 artikelen
prof. dr. P. A. Siebesma

Bijzonderheden:

Docent Hebreeuws en Oude Testament CHE; hoogleraar godsdienstwetenschappen ETF


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

Vertaling van (de) Christus

Waarom wordt Χριστός de ene keer vertaald met “Christus” en de andere keer met “de Christus”? Er lijkt geen consistentie in te zitten, maar misschien zie ik iets over het hoofd?
Geen reacties
02-02-2018

Ellendekennis in de dankbaarheid

Ik heb een aantal vragen aan evangelist Van Dooijeweert n.a.v. zijn laatste twee antwoorden: 'Gods toorn over je leven voelen' en 'Ellende, verlossing en dankbaarheid in juiste volgorde'. U zegt onder...
Geen reacties
02-02-2022

Geloven lijkt lot uit de loterij

Ik ben een jongere van 18 jaar en zit met heel veel vragen rondom het geloof. Waarom is geloven zo dubbel? Vanuit de kerk heb ik altijd gehoord dat niemand eigenlijk wil geloven. Ik herken mezelf hier...
Geen reacties
02-02-2018
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering