Islamitische pleegkinderen in de kerk

Ds. C.J. Droger / 2 reacties

Vraag

Ik ben al een aantal jaar zeer gelukkig getrouwd met mijn man en samen hebben wij gezonde kinderen mogen krijgen. Daarnaast bieden wij als gezin een plek aan kinderen wier thuissituatie niet altijd de liefde en geborgenheid biedt, die wij in ons gezin wél zo graag terugzien. Dit doen wij in de vorm van deeltijdpleegzorg, in de regel maximaal enkele dagdelen, maar recent zijn er twee kinderen uit hetzelfde gezin die wij één a tweemaal per maand een heel weekend een fijne plek mogen bieden. Hoewel deze kinderen (in de basisschoolleeftijd) een islamitische achtergrond hebben, vinden de eigen ouders het geen probleem dat zij op zondag met ons meegaan naar de kerk.

Wij kerken in een fijne, warme gemeente. Althans, dat gevoel riep deze gemeente tot voor kort altijd bij mij op. Kort voor de coronabeperkingen was één van de opvangkinderen erg overstuur. Tijdens de kindernevendienst bleek één van de begeleidsters zich erg negatief uitgelaten te hebben over de islam in het algemeen en moslims in het bijzonder. Uiteraard staan mijn man en ik ook niet bepaald positief ten opzichte van de islam, maar deze leidster ‘speelde het op de man’. De beste jongen was hier erg van overstuur en wilde vervolgens niet meer mee naar de kerk. Dat zou betekenen dat of één van ons een zondagse kerkgang moet missen, óf dat wij moeten stoppen met de pleegzorg. Beide scenario's doen mij al pijn als ik er aan denk.

Corona heeft het probleem minder urgent gemaakt, we kerken nu digitaal en de kinderen luisteren vaak geïnteresseerd mee. Nadien tijdens de broodmaaltijd gloeit mijn hart van trots als zij vragen stellen en meer willen weten over het leven van Jezus. Wij hopen natuurlijk vurig dat wij ook snel weer in persoon samen kunnen komen en ik neem ze dan graag weer mee, maar dan zullen zij weer geconfronteerd worden met deze leidster. Ik heb het al voorzichtig bij haar ter sprake proberen te brengen, maar schrok zo van haar haast agressieve “je haalt vergif je gezin binnen, zijn er geen Hollandse pleegkinderen beschikbaar?” dat ik weinig fiducie heb in een redelijk gesprek. Hoe dit aan te pakken?

Bijkomend probleem is wellicht dat haar vader prominent ouderling is en de hele familie een grote rol binnen onze gemeente speelt. Ik wil niks op de spits drijven, maar zouden wij als christenen niet juist blij moeten zijn dat moslims op deze manier in aanraking komen met het ware geloof?

Antwoord

Beste vragensteller,

Dank je wel voor het stellen van je vraag en voor het voorleggen van dit probleem. Wat jammer dat de leidster van de kindernevendienst zo heeft gesproken en gehandeld. Zó mag het niet gaan in een christelijke gemeente. Ze kon toch weten dat er kinderen met een moslimachtergrond onder haar gehoor zaten en dat die gekwetst zouden worden door haar opmerkingen? En daarachter ook jullie, terwijl jullie zulk mooi werk doen door deze kinderen zo liefdevol op te vangen. Wat te doen?

Ik denk dat jullie het beste eerst kunnen proberen om nog een keer met de leidster in gesprek te gaan. Je kunt haar uitnodigen voor een gesprek bij jullie thuis, dat mag onder de huidige coronamaatregelen. Wellicht kunnen jullie haar ervan overtuigen dat ze verkeerd gehandeld heeft en wil ze haar woorden terugnemen. Als ze niet tot een gesprek bereid is, kun je aangeven dat je dan gaat nadenken over een vervolgstap. Je zou dan contact met jullie dominee kunnen opnemen of met jullie wijkouderling om te overleggen wat jullie dan te doen staat. Wellicht is een gesprek met zijn drieën mogelijk (dominee/wijkouderling, leidster en een van jullie) in een zaal van de kerk. Dit moet echt uit de weg geruimd worden, want dit schaadt jullie pleegkinderen en is een belemmering voor hen om de Heere Jezus te leren kennen.

Hopelijk gaan jullie er samen uitkomen. Wijsheid en de zegen van God daarbij toegewenst.

Hartelijke groeten!
Ds. C. J. Droger

Lees meer artikelen over:

pleegzorg
2 reacties
leene
Ach nee toch, dan heb je toestemming van de ouders van de kinderen ( dat is op zich al bijzonder) en dan gebeurd er dit.
Ik heb eigenlijk niet meer zoveel meer toe te voegen aan de reactie van ds Droger dat lijkt mij het beste advies dat je kunt krijgen.
Ik vraag me wel af waar die reactie vandaan komt, je kunt nog zo bang zijn voor de islam, wat kan deze jongen hier aan doen?? getuigd sowieso niet erg van pedagogisch inzicht. ( stuur haar eens een poosje voor een stage naar Rotterdam, den Haag of Amsterdam en laat haar eens in de armste wijken werken, het is ook vaak onwetendheid die de angst groter maakt)
Een ding valt me nog op..de zinssnede "haar vader is een prominent ouderling" Wat is een prominent ouderling??? iemand die iets belangrijker is dan de rest? iemand met meer aanzien dan de andere ouderlingen? zo ja waarom dan? Ik lees dit vaker maar ik krijg de griebels van dit soort uitdrukkingen. Prominent ouderling so what? Als je bang bent om de dochter van die ouderling aan te spreken vanwege zijn positie dan is er iets goed mis.
Verder heel fijn dat jullie pleegkinderen opvangen!
kejak
Misschien niet helemaal ter zake doend maar vanwege vrijwilligerswerk kwam ik een tijdje bij een moslimgezin thuis. Groot was mijn verbazing toen ik een nieuwe testament-kinderbijbel ontwaarde die rondslingerde tussen het speelgoed. Die had een van de kinderen gekregen op school.
Toen ik de ouders hier omzichtig op aansprak reageerde mevrouw heel ontspannen; dat was geen probleem, meldde ze.