Heel zenuwachtig zonder aanwijsbare oorzaak.

Ds. A. Th. van Olst / 3 reacties

Vraag

Ik ben vaak bang en ik weet niet waarom. In ieder geval is er niets veranderd in vergelijking met de situatie daarvoor. Dan voel ik me heel zenuwachtig zonder aanwijsbare oorzaak. Dan durf ik niet te gaan slapen en ik wil weg; ik weet alleen niet waarheen. Niemand merkt iets aan me, dus ik denk dat ik wel normaal functioneer. Misschien zegt u wel dat ik hulp moet gaan zoeken, maar in wat voor een richting? Word ik gek?

Antwoord

Beste vragensteller/stelster,

Dank voor deze vraag. Goed dat je deze vraag stelt. Je gevoel is erg onbehaaglijk en het is zou goed zijn als er iets aan gedaan kan worden.

In je vraag spreek je eigenlijk over ongedefinieerde angst. Die angst of bangheid is er, maar je weet niet goed waar die vandaan komt. Je laatste vraag wil ik graag direct maar ontkennend beantwoorden. Als jij niet weet wat er met je of in je gebeurt, wil dat nog niet zeggen dat het allemaal mis gaat.

Angsten kunnen verschillende oorzaken hebben. Het kan zijn dat de lat in je leven zo hoog ligt, dat je voortdurend het gevoel hebt “het niet aan te kunnen.” Als dat gevoel versterkt wordt, of je krijgt er nog iets bij, en je raakt het overzicht kwijt, dan kan dat angst en spanning tot gevolg hebben. Overigens kan spanning een oorzaak van een angstig gevoel zijn.

Angst kan ook andere oorzaken hebben. Sommige mensen hebben last van gegeneraliseerde angst. Angst of bangheid hoort bij het leven, en is zelfs een zegen als het ervoor zorgt dat je bij gevaar vandaan vlucht. Maar als het gevaar (de spanning, de moeilijke situatie, etc) voorbij is, moet de rust terugkeren, de ontspanning en ook de vreugde. Maar dat gaat niet bij iedereen zo. Sommigen lijken wel in die angst te blijven zitten, ook als er niets aan de hand is. Wat daar de oorzaak van is, kan ik niet precies zeggen. Dat is iets voor hulpverleners, die bijvoorbeeld in gesprek gaan over wanneer de bangheid begonnen is, en of er een verband is bijvoorbeeld met je eigen persoonlijkheid of met de opvoeding die je gekregen hebt.

Er zijn vast nog meer oorzaken te noemen. Als je hier last van houdt, blijf er dan niet zelf mee lopen. We mogen dankbaar gebruik maken van de vele hulpverleners die zich hierin gespecialiseerd hebben. Je kunt erover praten met de huisarts. Die kan je voorverwijzen. Mocht je nog naar school gaan of een studie doen, dan zijn er vaak ook vertrouwenspersonen die je de weg hierin kunnen wijzen.

Van harte sterkte toegewenst!

Ds. A. Th. van Olst

3 reacties
hjrl
Heel goed, het kan een fysiologische bron hebben. Een stofje teveel of te weinig. Ik heb een lichte medicatie om malen in de slaap tegen te gaan. Seroquel (18,75 mg per nacht) daardoor ook minder angst overdag.
davinci
Stop in ieder geval met het drinken koffie (cafeïne) en thee (theïne/cafeïne).
Sommige mensen, waaronder ik, zijn hier extra gevoelig voor. Probeer het in ieder geval eens uit. vier weken lang b.v. alleen rooibos thee. Je gaat het verschil zeker merken! (geldt trouwens voor iedereen dat je dit verschil merkt).
Het maakt je minder snel zenuwachtig/gespannen/gestrest en zorgt er ook voor dat je je minder snel angstig voelt.

Stop daarnaast ook met
-teveel suiker
-smaakversterkers E621
-aspartaam (suikervervanger)

Dit zo'n beetje de troep die we argeloos dagelijks naar binnen werken. Zoveel mensen klagen dat ze zich niet lekker voelen, maar zondigen, zonder het te weten, er ook tegen door deze middelen te blijven gebruiken.

Succes
snoopy2
Hallo,

Ik heb hetzelfde probleem.
Ik blijf er ook in hangen en weet niet hoe ik van die angstzenuwen moet afkomen.
Ik ben lichtelijk overspannen.
Ik heb nu niet echt meer een reden om zo zenuwachtig te zijn maar toch blijft het en ik word er gek van.
Ik heb ook vaker dat het net is alsof ik niet hier ben, net alsof ik in een soort roes leef, je krijgt wel alles mee en hoort alles maar net alsof het niet echt is.
Ik hoop dat iemand mij advies kan geven

GRoetjes

Snoopy2