Heere Jezus geslagen in het huis van Zijn liefhebbers (2)

drs. W.H. Hoorn / 1 reactie

Vraag

Bedankt voor de snelle reactie op mijn vraag. Ik moet eerlijk bekennen dat ik na het lezen en herlezen van het antwoord het nog steeds niet begrijp. Dat u Zacharia 13:7 op de Heere Jezus toepast (ook in uw preekaantekeningen) begrijp ik. Maar als ik vers 6 en de teksten die daaraan voorafgaan ook op de Messias toepas, dan raak ik in de knel. Heeft Jezus ooit gezegd dat Hij geen profeet is maar een boer? Het “huis van mijn liefhebbers” legt u uit als de tempel waar de godsdienstige voorgangers waren die de Heere Jezus zouden moeten liefhebben. Maar Jezus is toch niet in de tempel geslagen in Zijn handen? Dat is op Golgotha gebeurd, buiten de legerplaats.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragenstell(st)er,

De Heere Jezus werd door Zijn eigen volksgenoten, het huis van Zijn liefhebbers, verworpen en beschouwd als een valse profeet. Dat ging zover dat Hij uit de synagoge van Kapernaum werd verwijderd en dat men Hem van een steile rots wilde af gooien (Luk. 4:29). Om onze zonden te verzoenen heeft Hij, Die de Weg, de Waarheid en het Leven is, nog willen worden als een die liegt en die zo de smaad van de verwerping door Zijn eigen volk, en de beschuldiging een valse profeet te zijn, heeft willen dragen. Deze beschuldiging, van een valse profeet te zijn, was ook de hoofdreden waarom de toenmalige godsdienstige leiders van Judea de Heere Jezus ter dood wilden brengen.

Het volk waaruit Hij voortkwam, mitsgaders hun religieuze leiders, hebben er dus alles aan gedaan om Hem te doden. Je kunt zo eigenlijk een verband leggen tussen Zach. 13:3: “Gij zult niet leven, dewijl gij valsheid gesproken in de naam des HEEREN!” En het geschreeuw van de door deze religieuze leidsmannen opgehitste menigte, die om Zijn kruisdood brulde. En dat vanwege deze valse beschuldigingen die tegen Hem waren ingebracht. Hij werd dan weliswaar inderdaad niet geslagen in de tempel, maar bijvoorbeeld wel in het huis van de hogepriester Kajafas (Mattheüs 26: 67-68). Dus juist door diegenen die Hem hadden moeten liefhebben en verwelkomen als de beloofde Messias. Maar die Hem daarentegen in alles afwezen en verwierpen, omdat Hij een bedreiging vormde voor hun machtspositie en hun sociaal-maatschappelijke status  (Joh. 12: 19). Deze religieuze leidsmannen waren zelfs bereid om de door hen diep gehate Romeinse bezetters en machthebbers te gebruiken. Met het doel de Heere Jezus, en de bedreiging die Hij voor deze klasse van priesters en schriftgeleerden vormde, uit te schakelen (Joh. 19: 12).

Bij dit alles wil ik niet beweren dat deze op de verwerping en kruisiging van de Heere Jezus betrokken uitleg van Zach. 13 de enig juiste moet wezen. Maar wel dat dit een mogelijke uitleg is. En wat mij betreft ook een geloofwaardige.

Hartelijke groeten,
Drs. W. H. Hoorn

drs. W.H. Hoorn

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Dedemsvaart
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Niet beroepbare kandidaat

Tags in dit artikel:

Zacharia
1 reactie
CrA
Beste vraagsteller, met ‘het huis’ wordt bedoeld: het huisgezin. Als in een gezin de zoon een valse profeet was, dan moesten zijn vader en moeder die hem voortgebracht hadden, hem doden. Ze moesten hem eerst kastijden. Als hij dan tot berouw kwam, dan zag hij dat het liefde was van zijn ouders om hem te kastijden. Hij werd dus geslagen in het huis van degenen die hem liefhebben.
Jezus was de beloofde Zoon (Jes.9: 5) en de beloofde Profeet, Die God uit het midden van zijn broederen zou doen opstaan (Deut. 18:18). Hij is van hetzelfde vlees en bloed, zoals broers dat zijn. En door Zijn broers, leden van het gezin, is Hij geslagen. Was dit volgens de wet en daarmee rechtsgeldig? Volgens de wet moesten zowel de vader als de moeder de zoon slaan. Beiden, zij die Hem voortgebracht hadden. Wie heeft Jezus, De Zoon, voortgebracht? God, De Vader en de Joden naar het vlees ( = de moeder). Beiden hebben Hem geslagen. Daarom volgt er in vers 7 dat Jezus ook geslagen is door Zijn Vader, Zijn Liefhebber geheel overeenkomstig de wet en daarmee rechtsgeldig.