Bang voor mannelijke afwijzing

C. M. Chr. Rots - de Weger / 2 reacties

Vraag

Ik las de vraag "bang om afgewezen te worden" en besloot om een beetje vergelijkbare vraag te stellen, maar dan vanuit het perspectief van een vrouw. Dertiger, in het algemeen niet verlegen, legio contacten, uitkijkend naar een goeie man, maar inderdaad "bang om afgewezen te worden." Heb best wel eens wat geprobeerd en soms leek het wat te worden (ooit trouwplannen gemaakt), maar tot op heden ben ik single. Ik merk dat m'n vertrouwen in jongens ver weg is gezakt (wel te verklaren vanuit ervaring van "bedrogen zijn"), maar dat wil ik niet. Ik vecht daartegen en wil het als incident zien. En daarnaast ben ik bang als ik rondkijk, dat gewone, serieuze jongens van mijn leeftijd, gewoon 'uitverkocht' zijn. Ondertussen leef ik gewoon m'n leventje en geniet van alles wat ik wel heb, maar onder de oppervlakte kan dit wel zeer doen. What to do?

Antwoord

Beste vraagsteller,

What to do? Blijven uitkijken en ondertussen je leven leven, genietend van alles wat je wél hebt. Precies zoals je zelf zegt! Natuurlijk voel je af en toe de pijn van iets wat je graag zou willen en wat je toch niet hebt. Daar is niks mis mee. Maak echter geen probleem waar het niet is!

Een hartelijke groet,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

afwijzingangstsingle
2 reacties
drj
Beste vragenstelster,

Als je zoveel contacten hebt, betekent dat meestal dat je een warm hart en een vriendelijk karakter hebt. Juist als je gevoelig bent en je hart voor anderen niet afsluit, merk je dat het pijn doet afgewezen te worden. Iedereen ervaart die pijn in meerdere of mindere mate in zijn leven.
Het probleem lijkt, dat je door het vermijden van afwijzing in het nu, je uiteindelijk, bewust of onbewust, situaties uit de weg gaat die tot toekomstig geluk kunnen leiden.

Hoe langer je geniet van je leven dat je inricht hoe het jezelf het beste bevalt, hoe lastiger het wordt iemand te vinden die daar bij past. En hoe langer je het analyseert en erover nadenkt, hoe beladener de contacten worden met de veelbelovende mannen die je ongetwijfeld tegenkomt.

In plaats van na te denken over wat er mis kan gaan, is het misschien een idee erover na te denken en eens voor jezelf op papier te zetten (ja, papier):
- welke eigenschappen zoek je in een man van jouw leeftijd?
- welke daarvan zijn onoverkomelijk (knock-out-criteria)? (het zou jammer zijn als je de ideale
man voorbij liep, omdat hij de verkeerde kleur haar had)
- waar brengt de voor jou passende man zijn dag/avond/weekend door? m.a.w. waar komen
jullie elkaar tegen?

Uiteindelijk zou ik je willen vragen of je ook niet blij mag zijn met een afwijzing. Ik ga ervan uit dat je niet de eerste de beste jongen wilt, maar een die echt bij je past en dat is misschien 1 op 200 of 1 op 1000. Om dat uit te vinden, moet je dus met veel mensen in contact komen en aftasten of diegene
a. interessant genoeg is om mee verder te praten (let op de knock-out-criteria)
b. interessant genoeg is om mee af te spreken
c. genoeg met je gemeen heeft om noch nader te leren kennen
d. serieus man-materiaal is om verkering mee te krijgen
e. genoeg bij je past om met elkaar te trouwen

Bij elk van die stappen zal een meer of minder groot gedeelte van de mannen afvallen. Dat betekent dat jij hem afwijst, omdat dit niet het soort man is dat jij zoekt, of dat hij jou afwijst, omdat hij een ander soort vrouw zoekt. Dat betekent niet dat hij niks waard is, of niet de goede man voor iemand anders, maar behoed je voor het vinden van de verkeerde. Afwijzing in het begin, bespaart je misschien een ongelukkig huwelijk en is eigenlijk daarom ook iets positiefs: je besteedt geen energie aan iemand die niet de juiste is.

Niemand wordt door iedereen aardig gevonden. Zelf Jezus, de rechtvaardigste, zachtmoedigste mens(geworden God) die ooit op deze aarde heeft geleefd, werd door veel mensen niet aardig gevonden. Hij werd zelfs gehaat en veracht.
Wie zijn wij, dat wij denken afwijzing te kunnen vermijden? Dat is niet mogelijk en dat verwacht ook niemand van je. Het is goed mogelijk, dat je veel kritischer voor jezelf dan de mensen die je tegenkomt. Afwijzing is iets dat we allemaal liever uit de weg zouden gaan. Jammer genoeg is dat in deze wereld niet mogelijk.

Gods zegen wenst

DrJ
zwaluw
Bedankt DrJ. Het antwoord van mevr. Rots is positief, maar dat van jou daarnaast ook adviserend. Het is inderdaad zo dat door ervaring de angst voor (de pijn van) afwijzing zo diep kan worden, dat mogelijke afwijzing liever vermeden wordt. Terwijl de situatie dan blijft voortbestaan en er de kans niet is op verandering. Jouw reactie geeft stof tot denken en zelfreflectie, mogelijk ook tot doen...