Postmoderne samenleving

G.A. Terlouw / Geen reacties

Vraag

In hoeverre leven wij in een postmoderne samenleving? Je hoort met enige regelmaat dat we toch echt in een postmoderne samenleving leven. Maar is het niet zo dat dit alleen op het gebied van religie is? In een postmoderne samenleving is objectieve waarheid onmogelijk; iedereen mag zelf zijn eigen waarheid hebben. Maar al krijg je bijvoorbeeld een medicijn, heel Nederland zal de bijsluiter en het medicijn vertrouwen en niemand zal de informatie gaan achterhalen en eruit halen wat voor waarheid die zelf aangenaam vindt. Dit is maar een voorbeeld en ik geloof dat er nog veel meer te noemen zijn. Maar houden we onszelf niet ontzettend voor de gek wanneer wij zeggen dat we in een postmoderne samenleving leven?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

De term postmodern is een filosofische duiding van het tijdperk waarin we leven. Een vaste waarheid bestaat niet. Dan moet je denken aan de waarheid van de Bijbel, de Koran, het marxisme of een andere ideologie. Wat dat betreft is er wel degelijk wat veranderd sinds de tweede helft van de vorige eeuw. Politieke partijen hadden bepaalde idealen. Katholieke idealen en opvattingen, of socialistische, noem maar op. Je ziet dat dit grotendeels verdwenen is. Iedereen heeft zijn eigen waarheid en die is vooral individueel bepaald. Er zijn natuurlijk nog wel van die fundamentalistische groepen, die pretenderen over de waarheid te beschikken, zoals de SGP.

Tegelijk zie je een bepaalde vorm van pragmatisme: ik ga ervan uit dat de dokter gelijk heeft. En zo nemen we heel veel dingen van een ander aan. En toch ook weer niet. Als je ziek wordt, ga je zelf op zoek op internet: waar vind ik de beste behandeling, zijn er alternatieve behandelingen, enzovoorts. Dus ook het woord van een dokter wordt gewogen.

De meeste mensen zullen zich niet afvragen in wat voor tijdperk ze leven. En velen vragen zich ook niet af wat de waarheid is. Wel zie je dat heel veel mensen op zoek zijn naar de zin van het leven. Boeken over spiritualiteit worden enorm goed verkocht. Blijkbaar is er toch iets in de mens wat zoekt. En zoeken buiten God en buiten de Bijbel, dat is jezelf voor de gek houden. En dat komt ook voor in de kerk: als we tevreden zijn met de refocode. Er is meer nodig. En mag ik jou dan ook een vraag stellen: heb jij De Waarheid, Jezus Christus, leren kennen?

G.A. Terlouw

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Middelburg
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:
    Locatiedirecteur Calvijn College en ouderling Ger. Gem. Middelburg-Zuid