De grond van het geloof van zeer jonge kinderen

Ds. H. Peet / Geen reacties

Vraag

Wat bedoelt Brakel als hij zegt in hoofdstuk 32 over het geloof?: “Kinderen van 2 of 3 jaar kunnen wel geloven. Hunner is het Koninkrijk der hemelen, door de voldoening van Christus, hun door God toegerekend, maar niet door het geloof.”

Antwoord

Als ik Brakel goed begrijp, is zijn bedoeling de volgende: hoewel kinderen van 2 of 3 jaar wel kunnen geloven (het is uiteraard lastig om hiervoor een exacte ondergrens aan te geven), is dat toch niet het beslissende. In het verband verbindt Brakel het kunnen geloven begrijpelijkerwijs nauw aan het kunnen gebruiken van verstandelijke vermogens. Maar toch is niet hun geloof, maar het feit dat hen naar Gods belofte de genoegdoening van Christus wordt toegerekend, de grond voor het feit dat hen het Koninkrijk der hemelen wordt toegezegd.

Dit is in lijn met wat geschreven staat in de Dordtse Leerregels hoofdstuk 1, artikel 17 waar het gaat over de eeuwige bestemming van jong gestorven kinderen. Vanwege het genadeverbond zijn deze kinderen van gelovige ouders heilig en daarom vanwege Gods genadige belofte ook zalig. De grond voor die belofte is uiteraard niet anders dan het volbrachte werk van Christus. Een ieder die zalig wordt, wordt dat vanwege Zijn werk.

Het geloof is nooit de grond voor onze zaligheid. Het is de weg waarin we zalig worden. Of nog anders gezegd: het is de hand van de bedelaar waarmee we het werk van Christus in ontvangst mogen nemen. Ook waar we geloven is de zaligheid nooit te danken aan ons geloof, maar enkel en alleen aan het werk van Christus. Het geloof is het middel dat ons met Christus verenigt en zo de weg waarin wij al Zijn schatten en gaven deelachtig worden. Maar ook dan is het niet de grond voor onze zaligheid. Dan geven we het geloof te veel eer en beroven we Christus van Zijn eer (zie de Heidelbergse Catechismus zondag 23, vraag en antwoord 61). In lijn hiermee merkt Brakel op dat al kunnen kinderen van twee of drie jaar al geloven, de voldoening van Christus de grond is waarom hen het Koninkrijk der hemelen wordt toegezegd.

Ds. H. Peet

Lees meer artikelen over:

jonggestorven kinderen