De grond van het geloof van zeer jonge kinderen

Ds. H. Peet / Geen reacties

22-01-2021, 10:05

Vraag

Wat bedoelt Brakel als hij zegt in hoofdstuk 32 over het geloof?: “Kinderen van 2 of 3 jaar kunnen wel geloven. Hunner is het Koninkrijk der hemelen, door de voldoening van Christus, hun door God toegerekend, maar niet door het geloof.”


Antwoord

Als ik Brakel goed begrijp, is zijn bedoeling de volgende: hoewel kinderen van 2 of 3 jaar wel kunnen geloven (het is uiteraard lastig om hiervoor een exacte ondergrens aan te geven), is dat toch niet het beslissende. In het verband verbindt Brakel het kunnen geloven begrijpelijkerwijs nauw aan het kunnen gebruiken van verstandelijke vermogens. Maar toch is niet hun geloof, maar het feit dat hen naar Gods belofte de genoegdoening van Christus wordt toegerekend, de grond voor het feit dat hen het Koninkrijk der hemelen wordt toegezegd.

Dit is in lijn met wat geschreven staat in de Dordtse Leerregels hoofdstuk 1, artikel 17 waar het gaat over de eeuwige bestemming van jong gestorven kinderen. Vanwege het genadeverbond zijn deze kinderen van gelovige ouders heilig en daarom vanwege Gods genadige belofte ook zalig. De grond voor die belofte is uiteraard niet anders dan het volbrachte werk van Christus. Een ieder die zalig wordt, wordt dat vanwege Zijn werk.

Het geloof is nooit de grond voor onze zaligheid. Het is de weg waarin we zalig worden. Of nog anders gezegd: het is de hand van de bedelaar waarmee we het werk van Christus in ontvangst mogen nemen. Ook waar we geloven is de zaligheid nooit te danken aan ons geloof, maar enkel en alleen aan het werk van Christus. Het geloof is het middel dat ons met Christus verenigt en zo de weg waarin wij al Zijn schatten en gaven deelachtig worden. Maar ook dan is het niet de grond voor onze zaligheid. Dan geven we het geloof te veel eer en beroven we Christus van Zijn eer (zie de Heidelbergse Catechismus zondag 23, vraag en antwoord 61). In lijn hiermee merkt Brakel op dat al kunnen kinderen van twee of drie jaar al geloven, de voldoening van Christus de grond is waarom hen het Koninkrijk der hemelen wordt toegezegd.

Ds. H. Peet  

Lees meer artikelen over:

jonggestorven kinderen
Dit artikel is beantwoord door

Ds. H. Peet

  • Geboortedatum:
    15-01-1964
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Sliedrecht (Eben-Haëzer)
  • Status:
    Actief
105 artikelen
Ds. H. Peet

Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties

Terug in de tijd

Een vraag over creatief boekhouden. Omdat er een familielid bij mijn vriend een ernstig ongeluk heeft gehad en nu zorg nodig heeft, is er een PGB-potje om die zorg te betalen. Omdat de moeder van mijn...
2 reacties
21-01-2013
Ik ben 14 jaar en ik verlang op de een of andere manier naar seks. Ik zoek naar informatie daarover op internet, bijvoorbeeld hoe een romantisch seksavondje er uit ziet. Is het zondig dat ik dat doe? ...
Geen reacties
21-01-2020
Mijn man is nog jong. Hij mag weten door genade een kind van God te zijn. Hij leefde altijd al ernstig, maar een jaar geleden is de Heere overgekomen en is hij ook voor het eerst aan het avondmaal geg...
17 reacties
21-01-2012
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering