Vrouwen minderwaardig

ir. Raymond H. Warnaar / 3 reacties

Vraag

Aan een panellid die op de zendingsvelden werkt. Waarom werd de vrouw in het OT sneller veroordeeld dan de man? Mannen konden meerdere vrouwen hebben, wat ik niet begrijp. Er werd mij verteld dat dit “onder toelating” was; wat ik overigens een raar antwoord vind. Het is geen antwoord op mijn vraag in ieder geval. Ik vind dat de vrouw vaak als minderwaardig gezien werd. Als ik de geschiedenis lees van Elkana en Hanna, lijkt het of Elkana lief was voor Hanna. Maar hij had twee vrouwen. Dat getuigt niet van liefde voor je vrouw! In ieder geval kan ik moeilijk vrede hebben met de gedachtengang van toen en nu. Het lijkt wel eens of het nog zo is.

Antwoord

Beste vragensteller,

Ik begrijp je verwarring als je in de Bijbel leest dat mannen meerdere vrouwen konden hebben. In het Oude Testament lijkt het wel een algemene regel te zijn. Toch lezen we nergens dat God dit goedkeurt of aanbeveelt. Integendeel, waar het in de Bijbel over het huwelijk gaat, lezen we nadrukkelijk dat het om de relatie tussen één man en één vrouw gaat: Gen. 2:18, 24, Markus 10:7-8 en Efeze 5:31.

We lezen eigenlijk heel veel teleurstellende verhalen over die mannen die meerdere vrouwen ‘in bezit’ hadden. Denk maar aan Salomo, aan David, aan Jacob, Ezau, aan Elkana en noem maar op wat er in al die gezinnen gebeurden: ruzies, jaloezie, haat, moordslag, verleidingen, afgoden, enz. Daarom nog een keer: dit was en dit is niet de wil van God. Dat sommigen dit noemen ‘onder toelating’, betekent dus nog niet dat dit goed was of dat het Gods toestemming had, integendeel!

Ik kan er nog veel meer over schrijven, maar ik heb er eigenlijk niet zo veel zin in om alle dwaasheid en zondigheid rondom het huwelijk en de plaats van de vrouw, zowel op het zendingsveld als in Nederland, te beschrijven en te weerleggen. Het is allemaal zo leeg, dwaas en zondig, dat wil zeggen: het eigenlijke doel missend, zonder God.

Ik zou je daarom juist graag de andere kant op willen laten kijken! Kijk eens hoe de Heere ons Zijn Woord, met daarin Zijn liefdevolle en volmaakte geboden en leefregels gegeven heeft, om Hem zonder angst en met liefde en blijdschap te kunnen dienen. En om vanuit die liefde ook elkaar lief te hebben, zonder minderwaardigheid van de een, of jaloezie ten opzichte van de ander. God heeft zelfs Zijn eigen Zoon naar deze wereld gezonden als één die niet gediend en verhoogd wilde worden, maar om te dienen en Zijn leven af te leggen. Op andere plaatsen wordt deze dienende Zoon van God, de Heere Jezus, ook weer als voorbeeld gesteld voor de man, om zijn vrouw lief te hebben en te beschermen (Efeze 5:22-33). Vanuit die gelijkwaardige en liefdevolle relatie tussen man en vrouw mogen we met verschillende gaven en functies elkaar dienen en helpen. Met het uiteindelijke grote doel om samen onze Schepper en Verlosser groot te maken: te verheerlijken en eer te geven. Daar gaat het om in ons leven, ik hoop bij jou ook!

Hartelijke groet,
Raymond Warnaar

Tags in dit artikel:

polygamiepositie van vrouw
3 reacties
Daniel
'Vanuit die gelijkwaardige en liefdevolle relatie tussen man en vrouw mogen we met verschillende gaven en functies elkaar dienen en helpen. Met het uiteindelijke grote doel om samen onze Schepper en Verlosser groot te maken: te verheerlijken en eer te geven. Daar gaat het om in ons leven, ik hoop bij jou ook'!

Wat een mooi antwoord van de Dhr, Warnaar, normaal heb ik nog wel een opmerking, nu niet. Ik kijk liefdevol naar mijn vrouw, de mooiste en liefste vrouw in de wereld, voor mij wel....
juni
beste vragenstelster, je laatste regel,is m.i. goed gezien.

mooi antw. van h. warnaar.

refoweb
mieptruus
Daniel, ik ben blij dat je het ook zo ziet. Die zin van Meneer Warnaar is duidelijk en eerlijk!

Ben blij met dit antwoord voor vraagsteller.