Geestelijke boeken lezen

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Misschien een rare vraag, maar waarom wordt er zo gehamerd op lezen? En dan niet eens zo zeer in de Bijbel, maar ook andere geestelijke boeken? Ik zie in veel antwoorden in de vragenrubriek terug dat bij advies voor vrijetijdsbesteding vaak wordt gewezen op het lezen van goede boeken. Is dit iets reformatorisch ofzo?

Antwoord

Lezen en kennis opdoen is niet specifiek reformatorisch. Maar als het gaat om geestelijke lectuur, dan heeft dat wel te maken met het verlangen van het hart. De Bijbel zegt in Mattheüs 6: waar onze schat is, daar zal ook ons hart zijn. Oftewel, iemand die in Christus is zal ook meer van Hem willen weten. Vergelijk het met liefde. Wie verliefd is wil graag veel bij die ander zijn en meer van hem/haar willen weten.

Zie voor meer uitleg deze artikelen:

www.refoweb.nl/vragenrubriek/14952/goede-boeken-lezen

www.refoweb.nl/vragenrubriek/22892/oudvaders-lezen

www.refoweb.nl/vragenrubriek/18650/boeken-tot-zegen