Goede boeken lezen

Ds. N. den Ouden / 5 reacties

Vraag

Ik heb een vraag aan ds. Den Ouden. Vaak zeggen ze in de kerk dat je goede boeken moet lezen. Ik lees zelf nooit iets van oudvaders, etc. Met welke boeken moet je dan beginnen als je dat wel graag wil?

Antwoord

Het is inderdaad een zaak van groot belang dat er goede boeken worden gelezen. Zonder bezig zijn in Gods Woord en boeken die daarover gaan, blijven we onwetend. Dan zijn de preken ook al snel te moeilijk. Gegronde kennis zal zeker bijdragen (al kan dat niet zonder Gods Geest) aan een gezond geestelijk leven. Wat we niet weten kunnen we ook niet geloven. Onkunde zorgt ook voor veel duisternis.

Ik kan me de vraag goed voorstellen, waar je moet beginnen, als je bij een oude schrijver wilt lezen. Er zijn er zoveel! Het vereist ook wel wat oefening om ze te lezen. Hun taal en redeneertrant is wat omslachtiger dan wij gewend zijn, en hun woordgebruik soms verouderd (al zijn er tegenwoordig veel nieuwe en er goed vertaalde en hertaalde uitgaven op de markt). De één schrijft ook wat eenvoudiger dan de ander.

Ook qua onderwerpen is er veel verschil. Als je Alleine’s betrouwbare Gids naar de hemel leest, is dat bedoelt om onbekeerden raad te geven. John’s Brown’s “Christus de weg, de waarheid en het leven” is bedoeld om Gods kinderen te helpen om toe te nemen in het leven der genade en vruchten te dragen.

Enig doorzettingsvermogen is dus soms wel vereist, maar de zaak ook meer dan waard. Je krijgt er in de middelijke weg, heel veel voor terug.

Als iemand werkelijk nog nooit in deze lectuur bezig is geweest zou ik beginnen met de boeken van J. C. Ryle. Hij leefde eind 19e eeuw, en schrijft op de man af, en vaak ook wel puntig. Zijn boek “Om het hart van het christelijk geloof” is zeer lezenswaardig en kernachtig. Ouder, maar ook heel onderwijzend in het geestelijk leven is “Des Christens groot interest” van William Guthrie. Zeer aangrijpend in de nodigingen is “Komen tot Jezus Christus” van John Bunyan. Niet vergeten zijn ook de 14 preken over het gebed van Ralp Erskine. Er zou nog veel meer te noemen zijn. Thomas Watsons Hoofdsom der geloofsleer is ook helemaal niet moeilijk, en roert allerlei hoofdpunten van de leer der zaligheid aan. Hij is ook sterk in het gebruik van voorbeelden en beeldspraak.

Ik hoop hiermee een beetje een weg gewezen te hebben. Lees vooral ook biddend. In die weg wil God komen.

Hartelijke groeten.
Ds. N. den Ouden

Tags in dit artikel:

boeken
5 reacties
Rianne1357
Ja, ik raad je ook zeekr aan net als ds den Ouden zegt, Ryle heel eenvoudig, en bunyan komen tot Christus is ook eenvoudig en erg mooi om te lezen. inderdaad doe het biddend, zend Heere Uw licht en waarheid neder. Dat de Heere t zegenen mag. al lezend krijg je zin in meer. lezen we niet? worden we zo gauw lui en lauw is mijn pers ervaring. h Gr!
eduard1
En het zeer duidelijke, eenvoudige en vooral Bijbelse boekje 'Rondom de enge poort' van C.H. Spurgeon.
@ eduard1, het valt me op dat je twee dingen altijd promoot C.H. Spurgeon en wat minder maar je verdedigt het altijd wel Heart Cry. Hoe breed ben je eigenlijk georiënteerd. Ik bedoel durf je ook nog veder te kijken? Bijv in Evangelische kringen?
1a2b3c
De boekjes van Horatius Bonar, Hoe zal ik tot God gaan en Gods weg van vrede vind ik persoonlijk heel erg mooi, duidelijk en uitstekend om te beginnen net als de boeken van Spurgeon.
Verder hoop ik dat iedereen net zo breed georienteerd is als Jezus zelf.
eduard1
@1988, wat leuk dat je met deze reactie komt. Maar maak je geen zorgen, ik ben héél breed georiënteerd. Van OGG en GGiN tot evangelisch, vol-evangelisch, pinkster, baptist, en noem maar op.

De reden dat ik het boekje van Spurgeon aanraadt, is omdat het zo bijbels is, het voor velen tot zegen is geweest, en omdat het zo heerlijk concreet is. Daarnaast hebben we er vorig jaar 3.000 mogen verspreiden en over een week hebben we er weer 5.000 liggen, die ik gratis kan weggeven. Dus waarom zou ik mensen die zoekende zijn, het water onthouden, terwijl we weten waar de bron is. Ik bedoel: Spurgeon wijst altijd op De Bron, Jezus Christus.

De reden waarom ik HeartCry 'verdedig' is omdat ik het niet eerlijk vindt als mensen ongefundeerde kritiek hebben op anderen. Als ze dan bovendien met onjuiste informatie komen, niet zelf de bijeenkomsten bezoeken maar alles uit de 2e hand hebben, ook niet bereid zijn zich breed te oriënteren, dan reageer ik. Zo simpel is dat.