Boeken tot zegen

Ds. P. Molenaar / 15 reacties

Vraag

Ik lees door genade graag over de Heere God en mijn Verlosser, de Heere Jezus. Echter, als ik op de sites van uitgeverijen als Gideon, Den Hertog en De Banier kijk is er gewoon te veel keus. Het zijn allemaal goede boeken, aan alle boeken kun je wat hebben maar het is zo moeilijk in te schatten wat nu echt tot zegen strekt. Heeft u misschien tips voor boeken die in uw leven echt tot zegen zijn geweest? Boeken die bijdragen aan de groei van het geloof? Bij voorbaat dank. Afz. een jong persoon.

Antwoord

Wat het lezen van boeken betreft, daarin ligt natuurlijk een persoonlijke voorkeur. Het gaat er ook duidelijk om, dat we wat leren in het geestelijke leven. Je zult zelf moeten proberen de dingen te onderzoeken. Daarom is ook een voorkennis van bepaalde schrijvers zeker van belang. Er zijn natuurlijk heel wat evangelische schrijvers van allerlei kleur. Ik zou voor mezelf proberen duidelijk onderscheid aan te brengen in de lectuur. Er zijn natuurlijk veel Nederlandse boeken te lezen ook van je eigen kerkverband. Die hoef ik niet direct te noemen, daar je daarvan best op de hoogte zult zijn. Ik wil daarom wat werken noemen uit de geschiedenis en uit het heden die nog heel actueel zijn. Hedendaagse schrijvers noem ik daarom maar niet uit ons eigen land, want die zijn zeker goed bekend.

Persoonlijk vind ik dat je veel tot stichting kunt leren van meer Engelse en ook Schotse Evangelicale  of Puriteinse schrijvers: J. C. Ryle, zoals de boeken over "Het hart van het Christelijk geloof". Ook de boeken van M. Lloyd Jones zijn nog altijd zeer actueel. Ook J. J. Packer bijvoorbeeld "Wandelen door de Geest", die heel duidelijk laat zien de  dwalingen van bepaalde Pinksterstromingen en die heel evenwichtig spreekt over de groei in het geloof. Iain H. Murray heeft een boekje geschreven, dat vertaald is in het Nederlands, uitgave de Banier, getiteld "Pinksteren Vandaag", waarin hij heel duidelijk een onderscheid aanbrengt in theologen, die blijven bij de vaste lijn van Luther en Calvijn en theologen die doorvloeien in het werk van de Heilige Geest. Ik zou zeker die lessen volgen van Murray. Er is in onze tijd in veel kerken een gevaarlijke lijn van heiliging, ten koste van "de rechtvaardiging door het geloof alleen" aanwezig. Het kan zeker geen kwaad om daarom terug te gaan naar de bronnen van de reformatie die ons veel hebben geleerd over de inhoud van het geloof.

Moeilijk vind ik het om veel advies te geven, omdat daarin ook een persoonlijke voorkeuren naar voren komen. Ik neem daarom maar een paar hoofdlijnen in geestelijke  lectuur, die nog actueel zijn. Maar het is zeker waard om  b.v.  boeken van R. M McCheyne  te lezen,  die altijd helder en actueel blijven wat het werk van Christus betreft. Dat zou ik ook willen zeggen van de werken van Spurgeon. Ik noem er zo maar een paar. Er zijn uiteraard nog wel veel meer werken te noemen.

Ook zijn er boeken die misschien wat dogmatisch overkomen, maar waarvan je toch heel veel kan leren. Daarom noem ik ook de W. à Brakel "Redelijke Godsdienst", die heel veel praktisch onderwijs in het geloof geeft. Ook is er pas een boek opnieuw uit gegeven van Theodorus à Brakel "De trappen van het geestelijke leven". Daarvan kun je best veel leren Ook zou ik je willen noemen de werken van Kohlbrugge, die ons heel veel leren over het verlossingswerk van Christus.

Zelf lees ik ook graag  andere oude schrijvers zoals de Engelse schrijvers de gebroeders R.  en E. Erskine. Bijzonder is het wel dat deze werken toen veel gelezen werden en ook nu nog steeds in de handel zijn. Dat betekent wel de beproefdheid van deze werken uit de Reformatie en de natijd van de Reformatie. Daarom probeer maar eens een bezoek te brengen bij een boekhandel, die goede geestelijk lectuur verkoopt en laat je daar ook maar wat voorlichten. Veel zegen bij het onderzoeken van het Woord Gods.

Lunteren,
Ds. P. Molenaar

Lees meer artikelen over:

boeken
15 reacties
plderoos
Door genade nog wel. Lees hier wat onze God daar zelf van zei: "Prediker 12:12 En overigens, mijn zoon, wees gewaarschuwd; er is geen einde aan het maken van veel boeken en veel doorvorsen is afmatting voor het lichaam".

Dus misschien is het een goede tip je allereerst de bijbel eens helemaal eigen te maken "opdat gij beproeft de dingen, die daarvan verschillen".
toetje
Tip: lid worden van een bibliotheek.Bij ons in de openbare (!) bibliotheek, staan rijen met boeken over theologie. Met mijn lidmaatschap kan ik ook gratis boeken aanvragen bij andere bibliotheken.
Daniel
Prediker 12:12-13 - Er komt geen einde aan het aantal boeken dat geschreven wordt, en veel lezen mat het lichaam af. Alles wat je hebt gehoord komt hierop neer: heb ontzag voor God en leef zijn geboden na. Dat geldt voor ieder mens.
Hetzelfde als pldroos schreef in iets andere bewoordingen.

Ds. Molenaar geeft een goed advies als je wilt lezen buiten de bijbel vragensteller lees dan ook eens een boek waardoor je gaat nadenken.

Over de bijbel hoef je niet na te denken, alles wat er in staat is waar van kaft tot kaft.
Het kan geen kwaad ook eens na te denken tot bevestiging van het ware geloof.
En als je leest ben je nooit alleen.

Gisteravond zag ik toevallig College Tour met als gast Sting (voorheen frontzanger van the Police).
Hij zei: de fout die veel mensen maken is dat succes hebben gelijk is aan geluk.
Daar kan ik lang over nadenken en van genieten, Sting bracht me weer een stukje dichterbij God. Het zijn niet alleen dominees die je bij God brengen, God's wegen zijn zo ondoorgrondelijk.
Maar hoe kan het dat er ruim 2000 jaar geleden al zoveel boeken waren en wie konden die handgeschreven boeken betalen?
1a2b3c
Ik ben een echte boekenwurm en lees uit allerlei verschillende richtingen, zowel oude als hedendaagse schrijvers.
En ik kan het niet laten om deze boekentip door te geven: Echt Christendom van Bob George.
Het is al in 27 talen uitgegeven en gaat zo'n beetje de hele wereld door.
Het is al heel veel mensen tot zegen geweest, m.n. mensen die wel geloven maar daarna zo vastlopen. Echte aanrader!

Uiteraard staat de Bijbel bovenaan.
jslabbekoorn
De bekende ´boekentekst´ uit Prediker moet het ontgelden. Lees toch nog maar eens het verband. Wat er voor staat en achter en over welke boeken dit gezegd wordt! :11 en 12a: ´De woorden der wijzen zijn gelijk prikkelen, en gelijk nagelen, diep ingeslagen van de meesters der verzamelingen, die gegeven zijn van den enigen Herder. En wat boven dezelve is, mijn zoon! wees gewaarschuwd; van vele boeken te maken is geen einde, en veel lezens is vermoeiing des vleses.`
Dus 1. De woorden der wijzen zijn gegeven van de enige Herder en moeten dus gelezen worden.
Natuurlijk is dat in de eerste plaats Gods Woord. 2. Maar ook de goede uitleggers en beprekers van Gods Woord horen er onder, door God geleerde theologen, die genoemd worden door de beantwoorder en nog veel meer, bijv.: Luther, Calvijn, M. Henry, Thomas Boston, Th. van der Groe, dr. A. Comrie, dr. John Owen, etc. dr. J. Brown heeft ook een mooi boek: ´Ik ben de Weg´, de Waarheid en het Leven. of Th. Sheppard. En ook heel goed en mooi met veel mooie natuurlijke voorbeelden zijn de boeken van Thomas Watson. 3. Maar wat boven dezelve is, heeft de betekenis van: voor de rest, wees gewaarschuwd, vele boeken worden er gemaakt, er is geen einde aan en ze vermoeien het vlees als we er (te) veel van lezen. Voor die geldt, let op wat je leest (:13,14): Van alles, wat gehoord is, is het einde van de zaak: Vrees God, en houd Zijn geboden, want dit betaamt allen mensen. Want God zal ieder werk in het gericht brengen, met al wat verborgen is, hetzij goed, of hetzij kwaad.
plderoos
kijk jslabbekoorn, dát is een reactie waar ik wel achter kan staan.

Maar het blijft wel overeind dat al wat over de bijbel gezegd wordt "daar bovenuit stijgt" en dus aan de hand van de bijbel getoetst moet worden. Paulus, bijbelschrijver, was er blij mee dat de mensen te Berea zijn preken toetsten aan de toenmalige bijbel. Dus dat moet altijd het uitgangspunt blijven.
1a2b3c
plderoos: kijk jslabbekoorn, dát is een reactie waar ik wel achter kan staan.

Eens, maar wel met uitzondering van een aantal schrijvers die jslabbekoorn noemt, o.a. v.d. Groe en Th. Sheppart die een aantal boeken hebben geschreven waarin zij een voorwaardelijk evangelie preken, in tegenstelling tot T. Boston die ook genoemd wordt.

Verder moet je rekening houden met de historische context waarin bepaalde boeken geschreven zijn.
Sommige boeken zijn een reactie op een (vermeende) dwaling en daardoor zijn die boeken vaak eenzijdig.
Bijv. uit reactie tegen de leer van de alverzoening wordt de uitverkiezing sterk benadrukt, ten koste van het vrije evangelie.
En zo reageert men vaak op elkaar en de 'volgelingen' gaan vaak verder dan hun voorgangers.
En daar zijn veel boeken over geschreven.

Dat is nu natuurlijk niet anders dan vroeger, daarom vind ik het belangrijk om onderwerpen te onderzoeken vanuit verschillende visies.
Grote kans dat de visie waarmee je bent opgevoed ook eenzijdig is, ik geloof niet dat er maar één richting is die de wijsheid in pacht heeft, terwijl de rest het allemaal verkeerd ziet.
Wat bij de één niet goed uit de verf komt heeft de ander nu juist weer oog voor.
plderoos
Dat zal ongetwijfeld kloppen. Ik persoonlijk kan niet heel goed lezen dus ik heb mij de bijbel heel erg goed eigen gemaakt, aan andere boeken kom ik niet toe, maar ik wil wel onderscheiden waarop het aankomt. Toch zal ik de laatste zijn om te beweren dat er geen goede boeken geschreven zijn. Maar ik zal ook de laatste zijn die beweert dat bepaalde schrijvers alleen maar goeds geschreven hebben.

Ik heb dus geen oordeel over al dan niet bekende schrijvers. Wel over of wat ze zeggen volgens mij ( ! ) bijbels is. En met je analyse van 'reactie op reactie' ben ik het hartgrondig eens. Maar voor mij is dat juist een extra reden om mij tot de bijbel te beperken.
jslabbekoorn
reactie op 1a2b3c : De bijbel spreekt ook wel voorwaardelijk, heb je dat nooit gelezen? alleen, aan die voorwaarden moeten niet wij voldoen. Voorbeeld: Komt allen tot Mij, Die vermoeid en belast zijt. Vermoeid en belast zijn is dus een voorwaarde waaraan de komende moet voldoen; let wel, niet zelf, want dat kan niet. Maar de Geest leert het. Zo worden hongerigen zalig gesproken door Jezus. Dus is hongeren naar de gerechtigheid een voorwaarde om zalig te worden. Nogmaals, niet door ons te voldoen, maar als gave van de Heilige Geest, Die levend maakt en dus een honger naar de gerechtigheid werkt, want doden hebben geen honger. Dat zal duidelijk zijn. Dus voorwaardelijke beloften, zou je kunnen zeggen, met Calvijn e.a. theologen, die hebben een adres. ze zijn gericht aan vermoeiden, hongerigen, treurenden e.d. Maar zowel de hoedanigheden (eigenschappen) als het beloofde is gave Gods, werk van de Geest. Onvoorwaardelijk zijn die beloften die geen adres schijnen te hebben, maar absoluut zijn, zonder beschrijving voor wie ze gelden. Bijv.: Ik zal Uw God zijn. Natuurlijk hebben ze wel een adres, bijv. Abraham. Maar het zijn verbondsbeloften en ze gelden de gelovige Abraham en allen die in zijn voetstappen wandelen (Rom. 4). Zo preekten en schreven van der Groe en Sheppard ook zowel voorwaardelijk als onvoorwaardelijk. Dus toch bijbels. Niet, zoals wel gedacht wordt, dat wij aan bepaalde voorwaarden moeten voldoen om tot Christus te komen! Maar wel, dat geloven, komen, hongeren, dorsten - als werk van Gods Geest - een vereiste hoedanigheid is, eer dat men tot Christus kan en zal komen. Zo ook bijv. de Erskines, wie ik citeer: Gal. 4:28.: Hij beschrijft hoe de belofte wordt voorgesteld aan allen, maar hij maakt daarbij de kanttekening: ‘Het is waar, niemand zal zijn toevlucht tot de belofte nemen, of tot Christus in dezelve (belofte), tenzij hij overtuigd zij van zijn nood’. Later gaat hij er uitgebreid op in, op welke wijze men een kind der belofte wordt. 1.‘De Heere brengt de bedreiging van de wet tot hen, en past die op hun geweten toe, in een werk der overtuiging… daaruit wordt dan geboren een belang om zalig te worden, Hand. 16:30 “Wat moet ik doen om zalig te worden?” Die allen welke kinderen der belofte zijn, hebben zich zelven onde de bediening van Sinaï’s bedereigingen gevonden, want de wet is een tuchtmeester, om een zondaar te doen tontwaken, en hem de noodzakelijkheid van Christus te doen zien’. 2. Hij maakt de zonde bitter, welke aan de bedreiging kracht geeft, in een werk van verbrijzeling. De geestelijkheid van de wet en haar gebod, en de gestrengheid… in haar bedreiging, worden aan de ziel voorgesteld,…. waarom zij,….moet uitroepen niet alleen onrein! onrein! Maar ook verloren! verloren!’
Verder: ‘De oneindige majesteit Gods en de oneindige boosheid en het kwaad der zonde worden haar ontdekt, en dus worden ze in het hart verslagen (Hand. 2:37). 3. Hij ontdekt de volstrekte noodzakelijkheid van de belofte des evangelies in een werk der verootmoediging, alsook zijn verloren staat buiten dezelve. Een heilig God verschijnt aan de ziel… en zij is bevreesd, beschaamd, vernederd, zo, dat ze de beschuldiging van God en de wet, erkent en op zich neemt. 4. Hij ontdekt de mens in zulk een geval de uitnemendheid van de belofte en van de nieuwe verbondsweg van zaligheid, van de uitnemendheid van Christus, heerlijkheid van zijn gerechtigheid, in een werk van zaligmakende verlichting. Hier wordt de Geest der openbaring en kennis van Christus aan de ziel geschonken en Christus in den mens geopenbaard’. Dus wordt de belofte geopend en toegepast, waaruit het geloof geboren wordt’. Zo wordt ze een kind der belofte. De belofte heeft haar omhelsd, en zij heeft de belofte omhelsd’. Tot zover Ralph Erskine.
plderoos
Neen, jslabbekoorn. Dat zijn geen voorwaarden. Een voorwaarde is: geef je over dan laten we je leven. Om je leven te behouden moet je aan de voorwaarde van overgave voldoen. Het is een voorwaarde als er wordt gezegd, u moet eerst honger hebben voordat Ik u te eten wil geven. Dán is de honger een voorwaarde om gevoed te worden. Maar Jezus zegt slechts dat als jij hongert naar gerechtigheid dat je dan zalig bént omdat Hij die honger zal stillen. Het is dus geen voorwaarde maar een belofte. Door er opeens een voorwaarde van te maken leg je een drempel voor kleingelovigen neer.
jslabbekoorn
Dat bedoel ik echt niet. Het is zeker een belofte, maar met een veronderstelling dat je 'iets' hebt: honger bijv. Het is zoals jij het stelt, volgens mij, tóch een vereiste, dus een voorwaarde. Maar nogmaals nadrukkelijk gezegd: geen drempel; niet een door ons te volbrengen voorwaarde of vereiste, of hoe je het noemen wilt. Maar gegeven genade. Dat is een veel beter woord dan voorwaarde, toch?
1a2b3c
@jslabbekoorn,

Ik weet best dat er ook voorwaardelijke beloften in de Bijbel staan, maar het evangelie is onvoorwaardelijk.
Als Jezus zegt: komt allen tot Mij die vermoeid en belast zijt, dan zijn dat geen voorwaarden in de zin van 'als je niet vermoeid en belast bent, dan ben je niet welkom'.
Dat is alleen maar als extra aanmoediging bedoeld omdat zulke vermoeiden en belasten dat blijkbaar nodig hebben.
Iedereen die wil is welkom staat er in Opb.22:17 en als je dan die 'wil' weer als een voorwaarde gaat bestempelen, dan bewijst dat alleen maar dat zoiemand een wettische geest heeft zeggen de Erskines en Spurgeon. En daar ben ik het helemaal mee eens.
"Wie tot Mij komt zal ik beslist niet uitwerpen" "Die wil die kome, en neme van het water des levens om niet". Niets geen voorwaarden!!!

V.d. Groe en T. Sheppard verkondigen een wettisch evangelie waar de Erskines en T. Boston fel tegen waren.
Eerst verbroken, verslagen, hongerig e.d. zijn. Ja oké dat hoef je zelf niet uit te werken want dat doet de Heilige Geest. En zo wordt je tot Jezus uitgedreven.

Nou, je hoeft helemaal niet te wachten op een gegeven genade, Hij roept honderen keren op tot geloof. Nooit tot wachten op iets wat Hij nog 'moet' doen.
Geef je over, geloof, vertrouw .... dan weet je daarna best dat Hij je die genade gegeven heeft.
Menselijk gesproken zou ik jaren eerder tot geloof zijn gekomen als ik boeken als die van v.d. Groe en Sheppard niet gelezen had, die leer die ook doorklinkt in veel preken.

De uitwerking van die leer: zie hier op refoweb de vele vragen over dit onderwerp, elke keer een beetje anders verwoord maar ze komen op hetzelfde neer.
Je hoeft helemaal niet niet, zoals jij zegt, een vereiste hoedanigheid te hebben om tot Jezus te komen. Komen zoals je bent, niets meer en niets minder.
Als je vermoeit en belast bent: welkom! Honger je naar je wereld met wat daarin is: welkom Jes.55. Wil je: welkom Opb.22:17. Kom je: Hij ontvangt je met open armen. Luc.15.
Je kunt beter net als plderoos alleen de Bijbel lezen, dan boeken met een voorwaardelijk evangelie.
Niet dat ik tegen goede boeken ben, absoluut niet. Ik leer er veel van om vanuit verschillende richtingen te lezen en horen.
Ik denk dat ik veel minder van de Bijbel zou begrijpen als ik alleen m'n eigen visie maar had.
Ik geloof dat wij elkaar nodig hebben, en dat God wil dat we van elkaar leren.
Daarom vind ik het heerlijk om boeken of lezingen uit allerlei richtingen te horen en luisteren.
Soms lijkt de Bijbel net een diamant, als je verschillende mensen met verschillende visies over hetzelfde onderwerp hoort preken, dan zie je de veelvuldige wijsheid van God.
Niet dat ik alles klakkeloos aanneem wat ik hoor of lees, verre van.
Het houd je juist scherp en het helpt je om mensen te begrijpen die dingen heel anders verwoorden.
Er zijn duizenden verschillenden richtingen, dan heb je snel door dat je eigen richting heus niet de hele waarheid in pacht heeft.
En dat de eigen leer nou toevallig net de enige juiste is van al die duizenden richtingen.
jslabbekoorn
Beste 1a2b3c Als je niet hoeft, wilt, mag wachten op een gegeven genade, dan doe je dus zelf eerst iets. Dat is geen genade. Dat is een werk, dat is van Adam, dat is door de wet en zo kun je niet zalig worden. Dat is zelfgegrepen 'genade'. Genade sluit alles, maar dan ook alles van de mens uit.
Een uitziend heilbegerig mens leert wachten tot God het doet, al zijn er dan door wedergeboorte al werkzaamheden door de Geest. Jes. 65:9. De Psalmen spreken er veel over: Ps. 25:3, 27:14; Ps. 130. Steeds weer. Zo sloeg de tollenaar de ogen op tot God hem genadig was. (Ps. 123) enz.
Het is niet door uiterlijke aanrading, zie Dordtse Leerregels. Goed om die ook eens te lezen. DL. III/IV, § 11-14. Dat heilbegerig volk leert ook dat het onmogelijk is te geloven en zich te bekeren. En zo gaan ze zoeken en worden ze werkzaam om te vinden. Calvijn en alle genoemde schrijvers leren dit alle. 1. Onze zonden en ongerechtigheid leren kennen (zelfkennis) in het licht van wie God is (Godskennis) 2. Onze onmogelijk om tot God te kunnen gaan. Daarom uitzien enzo komt er plaats voor het leren kennen van Christus (Christuskennis). 2 Kor. 4:6. God Die gezegd heeft dat het licht in de duisternis zou schijnen, is het die in onze harten geschenen heeft om te geven verlichting der kennis van Christus. Dat komt van boven, niet uit ons.
1a2b3c
Zoals je hebt kunnen lezen lees ik veel boeken, maar het is m'n bedoeling alleen het goede te behouden, en dan moet ik echt aardig wat schrappen van genoemde schrijvers.
Er staat nergens in de Bijbel dat je wachten moet op een gegeven genade, om de genade aan te nemen. In tegendeel juist, wachten is van de duivel. God spreekt over heden, nu, dit is de dag der zaligheid, de welaangename tijd. Heden zo gij mijn stem hoort.

Jij zegt: Als je niet hoeft, wilt, mag wachten op een gegeven genade, dan doe je dus zelf eerst iets. Dat is geen genade. Dat is een werk, dat is van Adam, dat is door de wet en zo kun je niet zalig worden.

Je doet niet eerst iets zelf, God doet eerst iets nl. het aanbod van genade, vergeving door het geloof in Jezus en Zijn volbrachte werk.
Als je dat aanneemt is dat helemaal niet 'de wet, een werk, Adam' hoe kom je erbij?
Dan wordt je zalig omdat je Jezus aanneemt, Die de hele wet vervuld heeft en de straf heeft gedragen.
Ik heb het voorbeeld wel eens meer gebruikt: als iemand je een boek aanbied en je pakt het aan dan kun je met recht zeggen dat je het gekregen hebt, maar je hebt het evengoed aangenomen. Toch onzin om dan te zeggen dat een geschenk aannemen een werk is.
En een geschenk moet je aannemen anders wordt het nooit van jou.

Dat is zelfgegrepen 'genade' zeg je.
In mijn Bijbel staat dat het aangenomen moet worden (geloven) Jezus zegt: uw geloof heeft u behouden. Wow, dat kan niet goed zijn volgens jou, zomaar zelf geloven ....!

Eén van die oudvaders heeft verzonnen dat we eerst 'de hebbelijkheid' van geloof moeten ontvangen en pas dan kunnen we 'dadelijk' geloven. (vrij vertaalt: we moeten een geloofsorgaan ontvangen om daarmee te kunnen geloven) Da's gewoon onzin, staat nergens in de Bijbel.
We geloven elke dag zoveel mensen en dingen, en Hem geloven gaat op dezelfde manier waarop we andere dingen geloven.
Als we echt niet in staat zouden zijn te geloven, dan zou ongeloof je zonde niet kunnen zijn.
adriano313
Beste vragensteller,

Wat tot zegen strekt, lijkt mij iets persoonlijks, want God heeft voor een ieder een bestemming (ps 139; ef 1). In je bestemming komen en wandelen lijkt mij dus ook in lijn met hoe God het bedoelt (heeft).

Als boekentip heb ik dan ook wat aanbevelingen, vanuit een levendige praktijk:

- om te beginnen, de Bijbel, een waar praktijkboek, elk naar zijn eigen situatie, maar wel door de bril van genade lezen...we leven immers in het genadetijdperk

- <a href="http://www.postorderboekhandel.nl/object/9789033818349/Aardappelgeloof/">Aardappelgeloof</a> (klik) van angus buchan (over het algemeen alleen nog 2e hands verkrijgbaar)

- <a href="http://www.gideonboeken.nl/auteurs/naam/omartian/">Boeken van Stormie Omartian</a> (klik), Welke veelal gaan over de kracht van bidden

@1a2b3c "Soms lijkt de Bijbel net een diamant"; helemaal mee eens! (mooi gezegd) zowel hoe God is, als hoe je God verschillend blijft ervaren. Goddelijk maatwerk zou je kunne zeggen

@jslabbekoorn, als je in terminologieën en voorwaarden blijft denken, dan loop je de eenvoud van het evangelie maar ook de praktijk zo ontzettend voorbij...
Als je honger hebt en iemand zeg kom maar eten dan ren je b.w.v.s. toch je benen uit je lijf...
het is dan gewoon hongergevoel versus eten. Maar je hebt toch geen honger nodig om te kunnen eten? Een mens verkeert dus heel normaal in een bepaalde staat. Zo ook de zondige staat, je kan uit de kern hiervan, niets af of bij doen want de zondige staat blijft hetzelfde. Wel kunnen zondige gebieden in iemand leven toe nemen

Dus als Jezus brood en wijn aanbied met daarbij een belofte van eeuwig leven dan ren je b.w.v.s. toch weer je benen uit je lijf... Ging het maar zo kinderlijk eenvoudig, misschien begrijpen je dan (en velen met jou ) wat het rijk van de duisternis dagelijks verhindert

EENVOUD! m.b.t het Koninkrijk van God

Heb je voor geloof wijsheid nodig? NEE, is het verstandig om wijs te handelen? JA
Is genade gratis? JA, Kan je Goddelijke genade aan het je zelf geven? NEE

Wie heeft dit bedacht? dat je Goddelijke genade aan jezelf kunt geven? of dat je dit kunt toe-eigenen of dat je jezelf hebt bekeert? of dat geloof uit jezelf is? Het is grote lariekoek!
Wat voor nut heeft het om dit te blijven roepen, helemaal dat je niets hoeft te doen en moet wachten?

i.t.t het wachten misschien het boek Jozua eens 10x lezen,
God belooft een land van melk en honing maar hij geeft het niet zomaar....(hallelujah)
HIJ kan het zo geven! maar HIJ wil dat JIJ in actie komt! Waarom?

Hoe wou jij anders meeregeren, Hoe wil jij een koning en priester zijn? door af te wachten?
KALEB, 80 jaar oud, zo fris als een hoentje verdreef de drie Enakieten: Sesai, Achiman en Talmai, zonen van Enak. Waarom? Hij had het toch gekregen omdat Hij trouw was?
In de relatie met Jezus wil Hij dat Jij, persoonlijk, OOK in beweging komt!

Stop daarom met de voorwaardelijke oneliners als: " je kan het niet zelf pakken, je kan jezelf niet bekeren" etc. Het maakt mensen compleet "vleugellam" en de reuzen blijven erdoor regeren. Het is zo tricky, Mensen worden lauw, inactief, ongelovig, kwijnen weg, gooien God overboord, en ga zo maar door. Met Jezus in actie komen is toch heel wat anders dan zelf op een natuurlijke manier in actie komen.. Lees Jozua en kom in actie! weet je welk boek er na Jozua komt?

Precies Richteren, omdat de mensen niet meer met God in actie komen!