Mattheüs en Lukas over geboorte van Jezus

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

De beschrijvingen van de geboorte en eerste tijd na de geboorte van Jezus tussen Mattheüs en Lukas lijken elkaar tegen te spreken.

Mattheus: Jozef en Maria woonden volgens mij in Bethlehem. Na de geboorte kwamen de wijzen uit het oosten naar Jeruzalem en toen naar Bethlehem om Jezus te zien. Die reis zal ongetwijfeld langere tijd in beslag hebben genomen dan nu. Na de terugkeer van de wijzen zijn Jozef en Maria met Jezus naar Egypte gegaan, ook een lange reis te voet. Na de dood van Herodes zijn zij, nadat bleek dat Archelaüs koning was, uit vrees naar Nazareth verhuisd.

Lukas: Jozef en Maria woonden in Nazareth. Vanwege de volkstelling moesten zij naar Bethlehem. Acht dagen na de geboorte van Jezus gingen zij naar de tempel. Toen de wettelijke verplichtingen waren volbracht, gingen zij terug naar Nazareth.

De periode tussen geboorte van Jezus en verhuizing naar Nazareth kunnen volgens mij nooit in acht dagen zijn gebeurd als je Mattheus lees. Terwijl deze periode misschien een paar weken heeft geduurd bij Lukas. Dat lijkt niet te rijmen met elkaar. En zo’n belangrijke gebeurtenis als de vlucht naar Egypte kan Lukas (of de schrijver van het Lukasevangelie) toch ook niet zijn ontgaan?

Daarnaast: waarom moesten Jozef en Maria naar Egypte vluchten als ze in Nazareth ook veilig waren? Er werden immers alleen kinderen gedood in en rondom Bethlehem. Zou het zijn om de geschiedenis met de profetie in het Oude Testament te laten kloppen?

Antwoord

Het antwoord is te lezen in het artikel 'Verschil in geboorteverhalen van Jezus in Mattheus en Lukas'.

Onder de tag 'tegenstrijdig' staan nog meer vragen in deze categorie.