Negatieve spiraal

C. M. Chr. Rots - de Weger / 1 reactie

Vraag

Ik zit in een negatieve spiraal. Dat komt omdat ik in een korte tijd veel te verwerken heb. Ik was met twee opleidingen bezig, kreeg verkering en op mijn werk gingen er veel dingen veranderen waar ik verantwoordelijk voor was. Met die veranderingen gebeurde zoveel: ziekte, personeel overzag het niet meer, conflicten ontstonden er, bezuinigen enz. Het liep bij mij zo hoog op dat ik mijn functie heb neergelegd en weer terug gegaan ben naar de functie waar ik zeven jaar geleden begon. Ik voel mij heel wisselend nu. De ene week gaat het super en de andere week zit ik veel te huilen bij mijn vriend. Hij weet ook niet wat hij er mee aan moet. Ik probeer het iedereen na de zin te maken, maar cijfer mijn eigen gevoel en mening weg. Ik zorg voor anderen, maar mijn eigen lichaam en geest lijdt hier onder. Ook raak ik geestelijk in de knoop. Ik krijg zoveel over mij heen nu dat het een chaos wordt en ik niet meer weet wat nu het probleem is. Als ik bij mijn vriend weg ga 's avonds, begin ik erg te huilen en komt er zoveel uit dat ik het niet meer weet. Ik heb geen rem meer. Daarna heb ik zo'n spijt want hij maakt zich grote zorgen. Ook heb ik veel lichamelijke klachten. De ene keer heb ik opgezette klieren, dan heb ik rugpijn of voel ik mij misselijk. Dan ben ik weer erg moe. Soms ga ik extra werken en dan weer zie ik tegen het werk op. Ik ben bij een vertrouwenspersoon geweest om er over te praten. Zij kan het helemaal omschrijven wat ik heb. Ik uit mijn gevoel niet omdat ik rekening hou met het oordeel van anderen enz. Ik moet leren praten, maar ik weet niet hoe. Heeft iemand tips voor mij? Wat ik kan doen om mijn oude leven weer terug te krijgen? Ander werk durf ik ook niet, omdat ik dan uit de omgeving moet die zo veilig voor mij is.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Wat je moet doen? Kort en bondig: luisteren naar die vertrouwenspersoon! Als diegene precies kan omschrijven wat jij hebt is de volgende vraag aan hem of haar: "wijs mij de weg naar de juiste hulpverlener." En lukt dat niet, ga dan eens langs bij je huisarts. Wanneer er niets mis is met je gezondheid weet een huisarts wel bij welke specialist je terecht kunt. Dóé in ieder geval iets, want zó doorgaan als tot nu toe is geen optie!

Je moet leren praten, schrijf je. Ja, dat denk ik ook. Bij een goede hulpverlener die de juiste vragen weet te stellen, lukt dat vast wel! Mogelijk verdwijnen dan je lichamelijke klachten ook en zo niet ga dan zeker langs bij de dokter! "Alleen maar" ander werk gaan zoeken zal op dit moment inderdaad geen oplossing zijn, want daardoor verandert een negatieve spiraal niet automatisch in een positieve! Houdt maar even vast aan de baan die je nu hebt, want veiligheid is veel waard in een persoonlijk onrustige tijd! De spanning van solliciteren moet je er nu even niet bij hebben, toch?

Heel veel sterkte,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

communicatienegatief
1 reactie
AHHK76
Beste vriendin,
Ik begrijp jou vraag, maar hij klopt niet helemaal ;-) Je wilt jouw oude leven niet terug, of beter gezegd dat moet je niet willen....! Want dan zit je over een poosje weer in dezelfde situatie. Je wilt jouw oude hoeveelheid energie en stabiliteit terug, maar een nieuwe vorm van omgaan met de dingen om je heen.
Lees het boek: "Grenzen" eens en zoek proffessionele hulp om hieruit te komen!
Jouw problemen zijn niet raar, maar heel herkenbaar. Er is een grote kans dat jouw lichamelijke klachten komen doordat je psychisch niet lekker in je vel zit.
Ik wens je beterschap en sterkte!!!