Dagelijks leven tot Gods eer

Redactie Refoweb / 20 reacties

Vraag

Ik worstel met wat vragen. Hoe kun je ter eer van God leven? Bij alles wat je doet moet je denken of het ter eer van God is. Kun je dan wel, zoals wat ik graag doe, een spelletje voetbal op de computer spelen? Ik zie hier geen reden voor om het niet te kunnen.

Maar mijn vraag is dan altijd, is het tot Gods eer? Helpt dit mij om beter met Christus te leven? Helpt dit mij om in geloof te groeien? Als ik hier over nadenk dan kom ik bij het punt dat dan bijna niks tot Gods eer is wat je eigenlijk voor jezelf doet. Dan kun je denken aan een stukje fietsen, naar de sportschool gaan, een boek lezen over bijvoorbeeld voeding  of geschiedenis, een muziekinstrument spelen en noem maar op.

Mijn vraag is dan: draaf ik niet te ver door hierin? Dat het wettisch wordt? Ik vind dit erg lastig en heb er veel onrust van. Ook breng ik deze onderwerpen vaak bij God. Ik weet dat ik op Hem moet vertrouwen en dat Hij mij een antwoord gaat geven. Maar toch ben ik benieuwd hoe hier naar gekeken wordt?

Antwoord

20 reacties
CorsdeKort
IK heb vroeger wel een een kaartje naast mij neergezet met daarop geschreven "BEZET". Dat had ik naast mijn computer staan, naast mij in de auto, naast mij thuis aan tafel met eten e.d.

Die plek was dan BEZET voor Jezus. Want ik wil zo leven (handelen, praten of bewust denken) dat hij altijd bij mij kan zijn en blijven zonder dat hij zich voor mij of mijn gedrag schaamt.
hulpjongen
@CorsdeKort Hier ben ik het niet mee eens je helpt hem daar niet mee
WillemB
Beste jongen (tenminste, dat denk ik “voetbalspelletje” :-) )
Wat is de reden dat je denkt allerlei dingen voor God te “MOETEN” doen?
Dát is inderdaad wettisch, ja. Nooit zal jou “iets doen voor God” je vrede geven.
God wil niet dat je allerlei (goede) dingen voor Hem gaat doen.
God biedt jóu iets aan, nou ja, iets…
Hij biedt je in liefde Zijn Zoon aan! Omdat jij en ik vanuit onszelf toch niets goeds voor Hem kunnen doen.
Wat is ons antwoord op dit aanbod? Mag Hij in je hart komen?
Om een beetje in de lijn van Cors te spreken, mag Hij je hart bezitten? Mag Hij in je wonen met Zijn Geest?
Het is dan geen vraag meer wat je mag of moet doen, tot eer van Hem!
En maak je niet ongerust, je mag van Hem rustig een eindje fietsen, een boek lezen, een spelletje doen.
Maar... alles wordt dan anders, want je mag het mét Hem doen...
kevinskinner
@corsdekort en @willemb.

Ik snap zeker wat jullie bedoelen. Maar hoe pas je dit toe? Jij zegt bijv dat Jezus naast me kan zitten tijdens een spelletje fifa? Maar andere mensen zeggen weer dat dit absoluut niet kan. En dan de computer en spelletjes van de duivel zijn. Iedereen zegt hierin wat anders. Hoe weet ik dan wat ik wel kan doen?
Mag ik nog wel wat anders doen? Moet ik niet de hele dag bijbel lezen en Zijn Woord verkondigen.

Ook het antwoord van refoweb zelf kan ik niks mee. De links die zijn vermeld geven me geen antwoord op mijn vraag.
kevinskinner
Aanvulling: de ene zegt dat je bijv wel naar voetbal mag kijken terwijl er in het andere antwoord staat dat dit absoluut niet kan. Wat is hier nou van waar? Wat is nou waarheid?
Moet je dan alleen maar gaan lezen? Alles komt altijd neer op lezen! Waarom?
Omega
@kevenskinner Je begint aan de verkeerde kant. Je vraagt je af wat wel en niet mag. Maar ons voornaamste doel hier op aarde is om God lief te hebben boven alles en onze naaste als onszelf. Oftewel: God de eer geven die Hem toekomt. Dat kan alleen als we een ander leven kennen. Dat is: wanneer we weten van vergeving van onze zonden door het geloof in Jezus Christus en met Hem verbonden zijn door het geloof. Dan is Hij het liefste wat we hier hebben op aarde. Dat geloof ontvang je door te belijden wie je bent (een zondaar uit wie niets goeds voortkomt) en wat wat je rechtvaardig verdiend hebt (de eeuwige dood), maar ook door te pleiten op Gods beloften: dat wie tot Hem komt, niet uitgeworpen wordt; of: "die dorst heeft, kome; en die wil, neme het water des levens om niet.” De Bijbel staat vol met dit soort beloften.

Daarna begint het leven uit het geloof. Dat noemen we heiliging. We willen dan leven tot eer van God. Dan gaat het niet meer om wat ik leuk en prettig vind, maar dan is de belangrijkste vraag in ons leven: "Heere, wat wilt Gij dat ik doen zal." En als we dan liever een uur Fifa spelen en tien minuten in de Bijbel lezen al te veel vinden, dan klopt er van ons godsdienstig leven niet veel. Dan dienen we blijkbaar nog een andere meester dan Jezus Christus.

Is er in het leven van een christen dan geen ruimte voor ontspanning? Zeker wel. In de antwoorden die Refoweb heeft bijgevoegd staan prima voorbeelden en wordt alles helder uitgelegd. Maar jouw/mijn wil is -als het goed is- dankzij geloof en bekering veranderd, ook als het gaat om het zoeken van ontspanning en het gamen.

In het verleden heb ik veel games gespeeld. Dat wil ik niet meer. Waarom niet? Om diverse redenen. 1. Kostbare genadetijd gaat verloren en de tijd gaat al zo snel. Ik geloof dat de wederkomst van Christus niet lang meer op zich laat wachten. 2. Doordat ik steeds wilde winnen werd ik vaak nijdig als dat niet lukte. Deze emotie opgewekt door een spel, past niet in het leven van een christen.

Ik kan me trouwens voorstellen dat je -in dit geval- Fifa niet wilt spelen omdat het een eerbetoon is aan miljonairs die zich als afgoden laten vereren door mensen die geloven in koning voetbal. Nog los van het feit dat in deze sector alles gebeurt wat God verboden heeft.
Iboi
Lees ;) in de Bijbel hoe Jezus leefde en wat Hij vertelde. Volg Jezus. Dat is een hele ontdekkingsreis. Ook vallen en opstaan. 'Onderweg' kun je ook weer van mening veranderen. Wat vind je zelf? Zoek daarbij of dat Bijbels is en pas je gedrag of mening aan.

Het leven is kort. Je mag zeker ontspannen. Wat is het doel van je leven? Kun je naast het computerspelletje ook tijd maken om in geloof te groeien en bijvoorbeeld vrijwilligerswerk te doen?

Bedenk dat als je oud mag worden, hoe wil je dan op je leven terug kijken? 'Ik heb al gamend achter de computer gezeten'. Wat heb ik betekent voor mijn naaste? Heb ik anderen tot Christus mogen brengen?

Kan vroom en saai klinken voor een jongere, maar er ligt uitdaging genoeg. Zoek voorbeelden op van evangelisten, bezoek er 1 (als dat weer kan...), informeer je over wat christelijke goede doelen doen, bijvoorbeeld Open Doors. Dan leer je gaandeweg denk ik wat je zoekt. Dan zie je hoe anderen leven tot Gods eer invullen. Je vraag is herkenbaar, ik denk voor velen. Kijk of je je aan kan sluiten bij een christelijke club waar je samen Bijbelstudie kan doen en over dit soort vragen kan praten. Sowieso zo mooi dat je wil leven tot Gods eer, dat is een goed begin :).
Iboi
En oh ja, je bent zélf verantwoordelijk. Niet de ander met zijn of haar mening. Jij gaat over je eigen gedrag en of je dat verantwoord vindt voor het leven van een christen. Er zijn op allerlei gebieden heel veel meningen, ook van christenen. Daar ga je op veel vlakken het niet altijd met elkaar eens zijn. Dat kan niet. Neem je eigen verantwoordelijkheid.
kevinskinner
Dankje voor jullie reacties!

Misschien moet ik m’n vraag anders stellen.

Ik besteed veel tijd aan Bijbelse en geloofszaken. Elke dag is dat mijn prioriteit nummer 1.

Wat word gezegd over vrijwilligers werk dat heb ik ook aan God voorgelegd en wacht daarin op Zijn antwoord ook de bijbelstudie.

Ik kan m’n vraag misschien beter formuleren als volgt.
Wat doen jullie als ontspanning. Ik mag graag een potje fifa spelen maar heb altijd God hierbij op het oog. Dat ik mezelf niet verlies in de game. Ook de tijd die ik hieraan besteed is minimaal. Misschien een uurtje of 5 in de week. Wat zijn zaken wat jullie doen als ontspanning? Ik kan toch niet alleen maar bezig zijn met het lezen in de bijbel of andere godsdienstige boeken? Ik merk gewoon dat m’n hoofd daar zo vol van word.
Maar ik wil ook geen ontspannende dingen doen die tegen Gods Woord in gaan. Snappen jullie? Hebben jullie tips?
kevinskinner
@omega. Ik speel al niet meer omdat ik er teveel door werd opgeslokt.

Maar de reden die jij aangeeft over miljonairs die willen worden vereerd dat boeit me niks. Daar denk ik ook niet over na en daarom speel ik al helemaal niet de game.

Trek je op deze manier niet heel veel dingen uit het verband?
Kun je dan nog wel een fiets kopen? Bijv een trek race fiets. Die maken veel reclame ook met prof renners om zoveel mogelijk te verkopen. Dat kan je dan toch ook niet kopen? Draait ook alleen maar om geld?
Kun je wel naar de bouwmarkt? Die willen ook alleen maar meer en meer geld verdienen.
Bedrijven. Bijna alle bedrijven zijn gericht op winst maken en geld verdienen. De hele maatschappij is daarop uit. Kun je dan nog wel leven hier?
En dan kom ik ook weer een beetje bij mijn punt. Want kan ik wel doen? Of is alles al bij voorbaat slecht. Snap je?
WillemB
Beste Kevinskinner,
Mooi dat je hier zelf reageert als vragensteller.
Je vraag wordt me iets duidelijker, maar nog niet helemaal. Wat is belangrijker voor jou? Wat je doet voor God? Of wat God voor jou gedaan heeft?
Het lijkt dat je op een of andere manier niet echt voldoening hebt in je leven. Is de grote vraag van jouw leven al opgelost? Daarom een directe vraag, die hierbij van groot belang is:
Heb je VOLDOENING gevonden in het offer van de Heere Jezus? Mag je weten dat Hij ook voor al jouw zonden VOLDAAN heeft?
kevinskinner
@willemb

Ja zeker! Iets mooiers en een groter wonder dan God en vergeving kan ik me niet voorstellen in het leven. En zou ook nooit meer zonder kunnen.
Ook wil ik alles ter eer van Hem doen. Misschien iets te perfectionistisch. Vandaar ook mijn vraag.

Maar ik wil niet dat het wettisch word zeg maar. En dat ik bijv alleen maar bijbel lees of met geestelijke zaken bezig ben. Ik merk dat wanneer ik dit veel doe en dat doe ik veel dat m’n hoofd daar heel vol van word en heb dan het idee dat ik niks anders meer kan doen omdat ik God dan teleurstel en egoïstisch bezig ben. Snap je? Als je bekeerd bent hoef je toch niet elke vrije minuut met de bijbel en God bezig te zijn? Al haal ik hier wel de meeste voldoening uit hoor! Dus m’n punt is een beetje hoe te ontspannen met wat voor zaken?
kevinskinner
En misschien is dat voor mij wel een hele zoektocht omdat ik eerst behoorlijk seculier leefde en dat wil ik niet meer.
Maar ik heb ook geen zin als een oude man bij tafel een puzzel te maken of alleen maar boeken te lezen. Dat zit niet in mij! Snappen jullie een beetje? Heb vaak het idee dat wanneer iemand tot God komt dat de enige dingen zijn die hij/zij dan doet.
kevinskinner
@willemb aanvulling nog op m’n antwoord. Dit zijn vaak momenten. Ene moment boeit alles me niks omdat ik dan vol ben van Jezus. Andere moment is dat wat afgezakt en zak ik misschien meer terug in de wereld.
Is dit ook herkenbaar voor jou/jullie?
Het is namelijk nog maar kort dat God in m’n leven is gekomen. Ook heb ik niet echt voorbeelden. Ja alleen mensen die altijd in een zwart pak lopen. En die bijv hardlopen al zondig vinden Cultuur van de woonplaats waar ik woon misschien in verweven. Herkent iemand dit?
kevinskinner
En Thanks trouwens voor je antwoord @willemb. Goed om dat te beseffen en dat daar alles om draait! Fijn dat je me daar aan herinnert! God daar draait alles om!
Iboi
Ik denk dat je wel kan kiezen om te gaan hardlopen. Je hoeft niet mee te gaan doen aan de Olympische spelen :). Fit en gezond blijven lijkt me niet verkeerd toch. Als iemand het hardlopen aanstootgevend vindt, kun je ook verderop gaan hardlopen. Het is ook persoonlijk denk ik, hoe zwaar jouw geweten is. Doe je alleen iets voor de vorm wel/niet of heb je er een zwaar gemoed door als je iemand tot aanstoot bent. Iemand anders kan ook van gedachten veranderen door wat jij leest/vindt in/van de Bijbel? En dan samen gaan hardlopen...

In plaats van een 'doelloze' saaie hobby zoals puzzelen :), zou je ook vaardigheden kunnen ontwikkelen. Koken, banden verwisselen van de auto, hout hakken voor in de kachel, een kip slachten, gaan wild spotten en een brander mee voor een kop koffie, gaan kamperen, een keer gaan varen. Dat zijn leuke mannelijke hobby's, waarbij je of jezelf nuttig maakt of van de schepping kan genieten?
Omega
Mooie en behulpzame reacties!

@kevinskinner In de eerste plaats is er onder kinderen van God verschil in 'gewetensvrijheid' als het gaat om het zoeken van ontspanning. De één gaat met een gerust hart op wintersport en de ander heeft datzelfde geld liever aan een goed doel. Zo is dat met het spellen van (computer)spellen precies zo. Maar in alles dient wel Gods Woord onze gids te zijn. Panellid Gerard Slurink geeft in zijn antwoorden vaak heldere praktische handvatten. Je moet maar eens zoeken in zijn bijdragen.

Zo is zijn eerste vraag vaak: Is het in strijd met de Bijbel? Dat betekent dat je dus Bijbelkennis nodig hebt om daar antwoord op te kunnen geven en je weg daarin te vinden. Zijn tweede opmerking: Brengt een spel mij dichter bij God of houdt het mij bij Hem vandaan?

En dan ontdek je al snel een paar zaken: 1. Dat een bouwmarkt om noodzakelijke spullen te kopen, wel iets anders is dan het aanschaffen van een spel louter ter vermaak. 2. Dat er ook een grijs gebied is. Hoewel... soms is het minder grijs dan op het eerste gezicht lijkt. Als ik eenzelfde merk erwten koop, doe ik dat liever bij de supermarkt die op zondag gesloten is. Bijvoorbeeld.

God vraagt ons ook niet om de hele wereld op onze schouders te nemen. Ik hoef me bij wijze van spreken niet af te vragen of de schoenen die ik draag wel van een 'christelijke koe' afkomstig zijn en gemaakt zijn door vrome mensen.

Bij het zoeken van verantwoorde ontspanning vraag ik me persoonlijk altijd af of het niet in strijd is met Gods Woord of Gods eer. En of ik daarmee iets kan betekenen in Gods Koninkrijk. Ik heb bijvoorbeeld als hobby motorrijden. Daarom ben ik lid geworden van een christelijke motorclub en heb ik altijd christelijke lectuur bij me om onderweg uit te delen.

Maar hoe meer je aan de voeten van de Heere Jezus zit en kennis van Hem opdoet, des te meer je ook geleid wordt door de Heilige Geest in deze dingen. Dat betekent concreet dat ook gebed en Bijbelstudie de basis vormt voor alle ontspanning die je zoekt. En dan is er inderdaad meer dan alleen maar lezen, puzzelen en schaken.
WillemB
Beste Kevinskinner,
Dat is een mooie reactie van je, Hem, de Heere Jezus, te kennen!
Hierboven heb je een waardevolle reactie van Omega gekregen.

Eén aanvulling nog. Je schrijft:
“Het is namelijk nog maar kort dat God in m’n leven is gekomen. Ook heb ik niet echt voorbeelden. Ja alleen mensen die altijd in een zwart pak lopen. En die bijv hardlopen al zondig vinden Cultuur van de woonplaats waar ik woon misschien in verweven. Herkent iemand dit?”

Ja, dat herken ik, maar laat je dat niet van de wijs brengen!

Een belangrijke opmerking nog: Probeer ondanks het bovenstaande beslist niet in je eentje christen te zijn. De Bijbel is er heel duidelijk in, dat alle kinderen van God samen met Christus, Zijn lichaam vormen. Je hebt Hem, maar ook elkaar heel hard nodig!
Dus sluit je aan bij een Bijbelgroep, Bidgroep of kring, Jeugdbijbelstudie groep, vereniging, of wat dan ook. Alleen zondagse kerkdiensten (waar na afloop iedereen zo snel mogelijk weer naar huis jakkert) zijn niet voldoende om te kunnen functioneren in Zijn lichaam!
(Beetje lastig in deze coronatijd, maar daarom misschien nog wel harder nodig, bv online.)
kevinskinner
Dank jullie wel mannen! Stof tot nadenken. Mag ik misschien jullie e-mail adres zodat we wat kunnen praten?
Gtn
Beste Kevin,

Zo te lezen bevind je je echt in een refo omgeving. Ik ervaar het vaak net als jij. Ik mag nu ruim een jaar weten dat God ook mijn Vader wil zijn. Maar... In de refo wereld wordt niet goed begrepen hoe het eraan toegaat als je bekeerd bent. Verzin ik dit zelf? Nee, hier is een video van ds. P.J. Visser, daar heb ik zelf heel erg veel aan gehad:

Leven in verbinding met Christus

https://youtu.be/qC7CwZ5qWAo

Duidelijk, heldere taal. Aanbevolen!

Het zit m niet in het zwarte pak. Ook niet in het wel of niet spelen van FIFA. Ik speel wel eens met broers en zwagers een avond FIFA competitie. En dan kan tussendoor of daarna zomaar een goed gesprek ontstaan over het geloof. Maar voor iemand die teveel tijd besteedde of verslaafd was aan FIFA kan het zijn dat God verwacht dat hij FIFA helemaal uit zijn leven doet. Deze vragen mag je biddend bij God brengen. En in praktische zin op zoek gaan naar een antwoord, maar dat heb je hier al gedaan ;-)

Als je van gedachten wilt wisselen: vraag m'n mailadres maar op bij de redactie.

Hartelijke groet!