Leven tot Gods eer

Johan Vreugdenhil / Geen reacties

Vraag

Meneer Vreugdenhil, in een van uw antwoorden over muziekvragen zegt u dat we moeten leven tot Gods eer. Als ik nu dus luister naar een nummer van de radio (en dan heb ik 't over een 'normaal' nummer; geen godslasterlijke, duivelse teksten, geen housemuziek) is dat niet tot eer van God. Dit is natuurlijk zo, maar als ik nu bijvoorbeeld met iemand anders een spelletje stratego aan het spelen ben, dan ben ik op dat moment toch ook niet met iets bezig dat tot eer van God is? Verder vind ik uw uitspraak: "Hoe kun je dan nog fan zijn van een man die nu ligt te gillen van de pijn in de hel", erg naar en schokkerend geformuleerd.

Antwoord

Er zullen veel liedjes zijn waar je in eerste instantie geen zonde in kunt ontdekken. Maar je zult eerlijk moeten toegeven dat ook jij niet het vermogen hebt om alleen (normale) liedjes te beluisteren op de radio. Maar wat jij normaal vindt zou wel eens door God als zondig gezien kunnen worden. Als je echt voor en met God wilt leven, gaat de Heilige Geest je duidelijk maken wat bij God hoort en niet. Ook door biddend veel in je bijbel te lezen. Dat kan betekenen dat iets wat je voorheen erg leuk vond, nu -doordat je met God leeft- je heel veel onrust geeft en je moet besluiten om er mee te stoppen.

God zegt in Rom 14:23: “Maar die twijfelt, indien hij eet, is veroordeeld, omdat hij niet uit  het geloof eet. En al wat uit het geloof niet is, dat is zonde.” Een wedergeboren christen zal als hij dicht bij God leeft, vuurbang zijn voor zijn eigen beoordelingen over van alles en nog wat. Hij zal in biddende afhankelijkheid als het ware de hele dag door steeds vragen: Heere wat vind U ervan? Ps 91:1: “Die in de schuilplaats des Allerhoogsten is gezeten, die zal vernachten in de schaduw des Almachtigen.” Als je zo mag leren leven, kom je er achter dat je zelfs in een spelletje of wat je ook aan het doen bent, steeds met Hem verbonden bent, en tot Zijn eer wilt leven. Dan kan dus een spel ook tot Zijn eer zijn.

Het gaat er dus om of je God echt lief hebt of niet. Als je niet in Christus bent, is alles wat je doet, zoals hiernaast geschreven door, Jes 64:6: “Doch wij allen zijn als een onreine, en al onze gerechtigheden zijn als een wegwerpelijk kleed; en wij allen vallen af als een blad, en onze  misdaden voeren ons henen weg als een wind.”

Als je oprecht naar deze dingen wild luisteren, dan kom je tot de ontdekking dat je eigenlijk naar geen radiozender kunt luisteren of tv-zender kunt kijken. Dat lijkt belachelijk, maar als je er echt werk van maakt en vraagt om Gods leiding , kom je tot onthutsende ontdekkingen. Er is op het ogenblik genoeg muziek wat God verhoogt en de christen opbouwt. Zoek daarna en je zult meer rust hebben voor je ziel.

Wat betreft je volgende opmerking: “Verder vind ik uw uitspraak: Hoe kun je dan nog fan zijn van een man die nu ligt te gillen van de pijn in de hel, erg naar en schokkerend geformuleerd,” het volgende.

Het is ook erg naar en schokkend, het is het meest vreselijke wat je je maar voor kunt stellen als je zonder bekering (wedergeboorte) gestorven bent. Het enige dat ik probeer duidelijk te maken is wat er in de bijbel staat en dat is soms schokkend en erg naar. Als een popartiest onbekeerd is gestorven zegt God door zijn woord 1 Kor 6:10  “Dwaalt niet; noch hoereerders, noch afgodendienaars, noch overspelers,  noch ontuchtigen, noch die bij mannen liggen, noch dieven, noch gierigaards, noch dronkaards, geen lasteraars, geen rovers zullen het Koninkrijk Gods  beërven.” Als je niet het koninkrijk van God beërft dan blijft dat vreselijke over en dat heet de hel. Als je daar bent dan heb je het vreselijk: Luc 13:28: “Aldaar zal zijn wening en knersing der tanden, wanneer gij zult zien Abraham, en Izak, en Jakob, en al de profeten in het Koninkrijk Gods, maar ulieden buiten uitgeworpen.” Openb. 14:11: “En de rook van hun pijniging gaat op in alle eeuwigheid, en zij hebben geen rust dag en nacht, die het beest aanbidden en zijn beeld, en zo iemand het merkteken zijns naams ontvangt.”

Dat is de huiveringwekkende werkelijkheid van de bijbel, Gods woord. Als je hierin echt gelooft, dan kun je niet meer onbevangen fan zijn van een artiest of filmster die door zijn leven heeft laten zien dat hij niets van God moest hebben en ook zo gestorven is.

Ik hoop dat je wilt buigen onder het woord van God. Als je dat doet zul je een heerlijk, liefdevol, vergevende en barmhartige God vinden, die je nog heel veel dingen op alle gebied wil geven waar je van kunt genieten. Voorwaarde is dat je het met Jezus samen geniet.

Hartelijke groeten en Gods onmisbare zegen, Johan Vreugdenhil

Naschrift redactie: Om gezondheidsredenen is Johan Vreugdenhil gestopt met zijn werkzaamheden voor Refoweb. Er kunnen dus geen nieuwe vragen voor hem meer ingestuurd worden. We zijn op zoek naar een vervanger. We wensen Johan veel sterkte en Gods onmisbare zegen toe.

Lees meer artikelen over:

muziek