Voor een onbekeerde geen belofte tot zaligheid

Redactie Refoweb / 1 reactie

Vraag

In Wilhelmus a Brakels’ Redelijke Godsdienst deel 1b staat op bladzijde 529 hoofdstuk 16: het onderscheid tussen belofte voor geestelijke en natuurlijke zaken. “Kan iemand een belofte van God verkeerd of ten onrechte op zichzelf toepassen? Voor een onbekeerde staat er in de Bijbel geen belofte tot zaligheid, welke beloften zij ook toe-eigenen zij bedriegen zichzelf. ... “Alleen de gelovigen zijn de erfgenamen der beloftenis.”

Een stukje daarvoor heb ik veel beloften gelezen die God geeft in Zijn woord. Mooie beloften wat ik echt met troost las en hoop daaruit haalde. Maar als ik dit lees wordt mijn hoop weggehaald en voel ik me gelijk weer intens verdrietig en verloren. Wat wordt hiermee bedoeld? Ik ben onbekeerd maar ik wil God zoeken. Ik open de bijbel en ik bid. Ik verlang ernaar dat ik wat verlicht mag worden. Maar dit doet me geen goed, alleen maar verdriet. Geldt dit nu voor mij? Of begrijp ik dit nu weer verkeerd?

Groet, een vrouw.

Antwoord

Inderdaad vraagsteller, je begrijpt het verkeerd. Brakel zegt hier dat er voor degenen die onbekeerd zijn en blijven geen beloften liggen. Welnu, dat klopt. Er wordt wel eens verondersteld dat God bij de zogenoemde ‘bekommerden’ (die niet verder komen dan dat) bij hun sterven wel over Zijn hart zal strijken en dat er voor hen een soort ‘derde weg’ gereed ligt. Die bedriegen zichzelf. Het is met Christus of zonder Christus. Dood of leven. Hemel of hel. Een derde weg is er niet.

Zie verder onderstaande artikelen:

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/938/geen-enkele-belofte-in-de-bijbel-voor-ongelovige/

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/1275/beloften-in-de-bijbel-voor-onbekeerden/

1 reactie
WillemB
Beste vraagstelster,
Als er in Gods Woord staat: Wend u tot Mij toe, word behouden, kan het niet anders, of dit zegt Hij duidelijk tegen hen die (nog) niet behouden zijn.
Als er staat: Zoekt en gij zult vinden, zegt Hij dit tegen hen die (nog) niet gevonden hebben.
Als wij ons niet naar Hem toewenden, Hem niet zoeken, worden we niet behouden en zullen we Hem niet vinden.
Dit is puur en simpel Zijn opdracht en Zijn bevel. Natuurlijk is er ook (en vooral!) Gods kant. Dat Hij ons zoekt, enz…
Maar hoe theologischer je deze zaak gaat bekijken, hoe vaster je raakt in allerlei voorwaarden, die er niet zijn.
Gehoorzaam dan Zijn bevel, zijn opdracht en Hij zal je het verlangen van je hart geven!
Als er een God zou zijn die al niet meer te vertrouwen is op Zijn Woord, dan was het echt hopeloos. Maar Hij is er, en Hij leeft!