Geen enkele belofte in de Bijbel voor ongelovige

Ds. A.K. Wallet / Geen reacties

01-10-2001, 00:00

Vraag

Pas zei iemand: er staat voor een ongelovige/onbekeerde geen enkele belofte in de Bijbel. Is dit zo? Zo ja, dan heb ik er drie vragen bij. 1. Wat hebben ongelovigen/onbekeerden dan aan de bijbel? 2. Er wordt wel eens gezegd: "Je mag pleiten op Gods beloften". Hoe moet je dit dan zien? 3. Gelovigen/bekeerden zijn toch ook ongelovigen/onbekeerden geweest?


Antwoord

Beste vragensteller. De vraag die je stelt is geen onbekende vraag. Ik denk dat er enige verwarring over het feit is: zijn er beloften voor onbekeerden? Ik kan zeggen: 'nee'. Maar dan bedoel ik het in die zin waarin ook de Bijbel spreekt als het gaat om een blijven in het onbekeerde leven.
Kijk, er staat geen belofte in de Bijbel die zegt: als je onbekeerd blijft zal het toch goed met je gaan. Zo'n belofte is er niet. We moeten niet denken dat het met ons wel goed komt als we afkerig blijven van Christus. Zondig maar door, want God belooft dat hij je wel zal binnen halen in Zijn Koninkrijk! Die beloften zijn er niet, al zijn er altijd mensen die een loopje nemen met de zonde, alsook met de belofte.

Maar het gaat natuurlijk om een andere vraag, als er gesteld wordt: zijn er beloften voor onbekeerden? Dan hoeven we maar de Bijbel open te laten vallen en we zullen er vele vinden. Maar dan gaat het om beloften om zalig te worden en om bekeerd te worden. Als die beloften er niet waren zou de prediking op losse schroeven staan en zou er geen verkondiging van het Evangelie zijn.
Christus heeft Zijn apostelen opgedragen om het Evangelie te verkondigen. En het Evangelie betekent: blijde boodschap.
Om deze rijke boodschap met enkele bijbelteksten te onderstrepen, zou ik willen wijzen op:
a. Jesaja 46:12: "Hoort naar Mij, gij stijven van hart, gij die ver van de gerechtigheid zijt." Hoe rijk wordt hier de genadige gezindheid van de Heere getoond ,waarin mensen die ver van de gerechtigheid zijn worden geroepen om te luisteren, zie vers 13: de Heere zal heil geven. Juist onbekeerden worden de beloften van bekering voorgehouden, opdat zij met dat Woord bij de Heere zullen komen. We zeggen wel dat de Heere wel van ons af kan, maar nooit van Zijn Woord. Luther zei: Gooi de Heere de zak van Zijn beloften maar voor de voeten, dat kan Hij niet overheen stappen. Dat heeft niets met brutaliteit te maken, maar met Gods genadige gezindheid jegens zondaren. Hij wil trekken met koorden van goedertierenheid. Zie ook Hosea 14: 3. Hoe zouden wij anders ooit tot de Heere kunnen komen? Er is trouwens geen enkel gebed mogelijk als er geen belofte is. Zelfs voor ons dagelijks eten is er een belofte, anders zouden we niet om een zegen kunnen vragen.
b. Zo zijn er vele beloften te noemen: Ezechiel 36;26 e.a. "Ik zal het stenen hart uit uw vlees wegnemen en zal u een vlesen hart geven." Dit is toch een heel duidelijke tekst die gericht is aan mensen met een stenen hart? Maar de Heere belooft dat Hij het zal wegnemen. Maar we moeten niet vergeten dat de Heere Zijn beloften vervuld in de weg van het gebed. Dat noemen we pleiten op de beloften. Zie Ez.36:37: Hij zal het doen in de weg van het gebed. Als we zeggen: Ja maar als de Heere iets belooft dan zal Hij het toch ook doen (stiekem de schuld op God werpen)? We zullen nooit moeten vergeten dat de Heere werkt in de weg van de middelen. De Heere heeft ook belooft om ons eten te geven, maar zullen we er niet voor werken? Zie ook D.L.16 en 17. Zeker zal een gelovige zeggen: Aan God alleen de eer,want Hij heeft het alleen gedaan.
c. Denk aan de heel bekende tekst uit Hand. 2:39: "U komt de belofte toe en uw kinderen en allen die daar verre zijn, zovelen als er de Heere onze God toeroepen zal." Tot onbekeerden komen beloften van bekering. De Heere werkt in de weg van het verbond. Het verbond met Abraham Zijn vrind bevestigt Hij van kind tot kind.

Laten we nooit vergeten dat het niet de bedoeling is van een tekst om ons onvruchtbaar en leeg te laten. Wij zullen dus altijd een tekst in het juiste verband moeten lezen en daarbij denken aan het feit dat God tot ons spreken wil, niet om ons verloren te laten gaan, maar om ons te behouden.(Joh.3:17)
Ik hoop dat het antwoord duidelijk is. Zouden de beloften niet waarachtig zijn, die in Christus ja en amen zijn, dan zouden we de Bijbel evengoed dicht kunnen laten. Het pleiten op de beloften is gegrond op Gods genadige toezegging. Hoe zal ooit een onbekeerde, zoals we toch allemaal van nature zijn, tot bekering komen tenzij de Heere hem ernstig en welmenend roept tot geloof en bekering.
Laten we ook nooit vergeten dat de Heere even ernstig is in Zijn beloften als in Zijn geboden, even ernstig is in Zijn bedreiging als in Zijn genadevol roepen. Laten we altijd met twee woorden spreken. In alles hebben we nodig de werking van de Heilige Geest.(ook een belofte)
Mochten er nog vragen zijn overgebleven, dan zijn we altijd 'in' om die te bespreken.

Met christengroet, ds. A. K.Wallet

Lees meer artikelen over:

belofte(n)
Dit artikel is beantwoord door

Ds. A.K. Wallet

  • Geboortedatum:
    17-06-1939
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Schoonrewoerd
  • Status:
    Actief
206 artikelen
Ds. A.K. Wallet

Bijzonderheden:

emeritus


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties

Terug in de tijd

In het verleden heb ik vaak geld van mijn ouders gestolen. Het gaat echt om een enorm bedrag. Ik heb besloten om een gedeelte maar terug te geven, ongemerkt weliswaar. Maar nu ga ik iets dwangmatigs i...
Geen reacties
30-11-2001
Ik heb een vraagje. Mijn vriend studeert en woont op zichzelf. Nu heeft hij het altijd zo druk, dat ik hem op maandagmorgen vroeg uit zwaai, ’s avonds een smsje krijg en pas zaterdag halverwege de mid...
Geen reacties
30-11-2006
Nog voordat ik geboren werd, wist een bekeerde overgrootmoeder dat ik een meisje was. Ze heeft ook gezegd dat ik bekeerd zou worden. Mag je zoiets ook geloven? Dus mag ik geloven dat ik bekeerd zal wo...
Geen reacties
30-11-2005
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering