Wakker worden met allerlei gedachten

Ds. W.G. Hulsman / Geen reacties

Vraag

Ik word ’s nachts wel eens wakker met de gedachte “je moet bidden”, of “ga even uit je bed en lees in je Bijbel.” Het is wel zo dat ik veel met het Woord bezig ben en dat ik veel vragen heb, maar moet ik hier gehoor aan geven? Eerst draaide ik me snel om. De volgende nacht heb ik wel gebeden. Maar ik ben dan best slaperig en eerlijk gezegd heb ik daar dan geen zin in. Maar aan de andere kant ben ik bang dat ik het mezelf straks aanleer om wakker te worden ‘s nachts, zoals je bijvoorbeeld naar de wc gaat. Dat heb ik een keer gedaan en nu word ik bijna elke nacht wakker om zogenaamd naar de wc te moeten.

Ik weet ook niet of dit van mezelf is of van God. Ik had ook gebeden om wijsheid voordat ik ging slapen. Word ik in de nacht wakker en kijk ik m’n man recht in de ogen. Hij was erg verdrietig. Hij had een droom over de wederkomst. En op deze site stonden een paar vragen over dromen, dat je daar niet echt te diep op in moest gaan... nu vind ik het allemaal nog lastiger worden. Al die gedachten van mezelf en dan moet je vertrouwen op God en dat wil ik ook, maar ik heb toch helemaal niks verdiend?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Steeds weer valt me op dat de gedachten ‘s nachts doorgaan. Soms zit je met een probleem en opeens als je even wakker wordt weet je wat de oplossing is. Zo gebeurt het ook dat we ’s nachts als we wakker worden de behoefte hebben om te bidden. Het is helemaal niet verkeerd om dan een kort gebed te bidden en je met al je noden aan de Heere toe te vertrouwen. Een ander verhaal wordt het als je vindt dat je ’s nacht moet Bijbel lezen. Nu is Bijbel lezen altijd goed maar er zijn wel geschiktere momenten om dat te doen. Neem je dan voor om daar de volgende dag zeker aandacht aan te besteden en laat die gedachte om te gaan lezen los.

Je man slaapt kennelijk ook niet de hele nacht door en droomde onlangs over de wederkomst en was verdrietig. Belangrijk is om steeds weer opnieuw te gaan naar wat de Heere in zijn Woord bekend maakt over de wederkomst en over hoe we ons moeten voorbereiden. Goed om elkaar daarop te wijzen.

Ik merk dat je moeite hebt met al de gedachten die bij je boven komen. En als ik je goed begrijp vind je ook dat je te kort schiet omdat je niet toegeeft aan de gedachte om ‘s nachts te bidden en Bijbel te lezen.

Nu is het zo dat als we onze gedachten nagaan dat we zullen merken dat die gedachten op allerlei wijze te kort schieten en ook zondig zijn. Inderdaad hebben we niets verdiend, zoals je schrijft. Al lijkt aan de buitenkant alles in orde, onze gedachten -in het licht van wat de Heere vraagt- blijken steeds weer verkeerd te zijn.

Je mag je echter wel aan de Heere toe vertrouwen. Ga met al je schuld naar de Heere. En vertrouw je aan Hem toe. Hij is barmhartig en genadig. Zie hoe Hij zich bekend maakt aan ons door de Heere Jezus.

Zo mag je ook als er ’s nachts allerlei gedachten door je heen gaan toe vertrouwen aan de Heere. Zeg maar: “Heere, hier ben ik, er gaat van alles door me heen, maar het is nu de tijd om te slapen, ik vertrouw me aan U toe, wees mij genadig en zorg voor mij.”

Mooi als je dan ’s morgens kunt zeggen:
“Ik lag en sliep gerust
Van ’s Heere trouw bewust
Tot ik verfrist ontmaakte .”

Ds. W. G. Hulsman

Ds. W.G. Hulsman

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Barneveld
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus