Vriendschap met ouder iemand

C. M. Chr. Rots - de Weger / 3 reacties

Vraag

In hoeverre kun je met een stuk ouder iemand en van het andere geslacht een vriendschap hebben?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Wat zit er voor een verhaal achter deze vraag?

Vriendschap tussen ‘jong’ en ‘oud’ kan heel goed, maar je vraagt lijkt te veronderstellen dat het om een liefdesrelatie gaat. En ook dat is niet onmogelijk: er zijn genoeg voorbeelden te vinden! Maar evengoed kan een en ander juist fóut gaan doordat beiden in een andere levensfase verkeren met dito levenservaring. Zélfs het verleden van een van de partijen kan meespelen doordat je bijvoorbeeld op zoek bent naar een vaderfiguur, moederliefde, geborgenheid, financiële onafhankelijkheid, om meer even een paar dingen te noemen. Kortom: op je algemene vraag heb ik geen aanknopingspunten voor een meer persoonlijke reactie.

Marijke Rots

Lees ook de artikelen met de tag 'Vriendschap' en 'Leeftijdsverschil'

C. M. Chr. Rots - de Weger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Aalten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Marijke leverde op 25-05-2017 haar 1000ste antwoord in de vragenrubriek af. Lees hier het jubileuminterview.

    Bekijk ook:

3 reacties
drj
Tip: ga er niet voetstoots vanuit dat de relatie zuiver vriendschappelijk is, alleen omdat de ander ouder is. Vaak spelen andere gevoelens wel degelijk een rol en het zou jammer zijn, als je daar op een vervelende manier achtr kwam.
Aan de andere kant, kunnen adviezen van een ouder iemand ook heel waardevol zijn.
Iboi
Durf je deze vriend mee te nemen naar huis/ je andere vrienden?
mortlach
Nee, dat kan niet.

Zeker als je zelf minderjarig bent en de ander niet, dan begeef je je op heel zwak ijs.

Je kunt natuurlijk wel goed kunnen opschieten met bijvoorbeeld een vriend van je ouders, ik kan het best goed vinden met de kinderen van mijn vrienden, maar dat is heel wat anders dan een directe vriendschapsrelatie. Zo'n relatie zal bij een groot leeftijdsverschil en minderjarig/meerderjarig nooit gelijkwaardig zijn.