God voelt soms ver weg

Dr. C. A. van der Sluijs / Geen reacties

Vraag

Ik vraag mij al een tijdje af of ik wel in de échte God geloof. Wanneer weet je en mag je zeker weten dat je in de échte God gelooft? Hij voelt zover weg op momenten dat ik graag wil dat Hij dichtbij mij is. Denk aan mensen die twijfelen aan het geloof en dat ik met ze probeer te praten over God (s goedheid). Daar heb ik God en gebed op dat moment écht voor nodig, maar ik voel mij op die momenten zo ongehoord. Ik kom dan bijvoorbeeld lastig uit mijn woorden. Geloof ik misschien meer op mijn gevoel dan in God?

Een jongere.

Antwoord

Je mag weten dat je in de echte God gelooft, als die God zich aan jou bekend maakt. Zo eenvoudig is dat. Een kind kan het begrijpen. En dan gaat het ook om een kind van God. Hoe maakt God zich bekend? Door Zijn Woord en Geest. Maar dat gaat anders dan je verstandelijk zou denken. Liefde is niet te beredeneren. Als Gods liefde in je hart komt, dan is dat God zelf. God is liefde (1 Johanes 4:8). Dan ga je de zonde haten en zoek je Zijn gemeenschap. Maar dit gaat weer anders dan je denkt. Juist door het gevoel dat Hij ver weg is, komt Hij dichtbij. In de Heere Jezus, die van God verlaten was als geen ander aan het kruis. Zo leer je waarderen wat Hij gedaan heeft voor jou. Het gevolg is dat je Hem nog meer echt nodig hebt, omdat je jezelf zo ongehoord voelt. Daar staan de Psalmen vol mee.

In contact met anderen gaat het er om dat ze dit merken. Mensen zitten niet te wachten op grote verhalen. Waar ze wel op wachten -vaak zonder dit  te weten- is echtheid. Jij komt misschien moeilijk uit je woorden. Geeft niet. Als ze maar horen dat je het meent, dat jij niet zonder God kunt leven. Daar gaat het om. En dan zul je ook merken dat God dát precies geeft wat je nodig hebt. Dat maakt en houdt afhankelijk. Dan krijg je een rijk leven in je armoe. Maar dan wordt genade ook genade. En daar gaat het om. Alles daarbuiten houdt geen stand en heeft geen waarde. Dat zul je merken en dat zullen anderen aan je merken. Zonder dat je het weet, ben je dan gewaarmerkt. En draag je zichtbaar het veld- en merkteken van je doop aan je voorhoofd en op je hele leven.

Sterkte, jonge broeder of zuster! Die Hem vroeg zoeken, zullen Hem vinden (Spreuken 8:17).

Met hartelijke groet,
Ds. C. A. van der Sluijs

Tags in dit artikel:

geloof en gevoel