God voelen in je hart

ir. Raymond H. Warnaar / Geen reacties

Vraag

Kun je God voelen? Want als ik zing, bid of zachtjes praat voel ik iets in mijn hart. Een heel fijn gevoel. Is dit God?

Antwoord

Beste vragensteller,

Bedankt voor je mooie vraag. Ik moest gelijk aan een verhaal denken wat ik een keer in Afrika hoorde over een gehandicapte jongen. Elke dag werd hij achter een tafeltje bij het treinstation neergezet om spulletjes te verkopen om zo wat inkomsten te hebben. Op een dag liep een man zijn tafeltje omver omdat hij de trein nog snel wilde halen. Alles viel overal op de grond en de man rende door. Toen kwam er een andere man aanlopen. Die zette het tafeltje weer rechtop, zocht de spullen bij elkaar en gaf de jongen 5 dollar omdat er misschien wat dingen kwijtgeraakt waren. Deze man wilde toen ook verder lopen naar de trein. Maar de jongen riep naar hem: “Meneer, meneer, wacht! Mag ik u iets vragen? Bent u Jezus?”

Door de jongen te helpen, liet deze tweede man iets van Jezus’ goede en liefdevolle karakter zien aan de gehandicapte jongen. Op dezelfde manier kunnen wij vandaag iets uitstralen of doorgeven van de goedheid en liefde van God aan andere mensen. Maar dit kan ook je eigen leven aanraken. Wanneer dan? Precies zoals je het beschrijft: wanneer we Zijn woorden in de Bijbel lezen en naar binnen laten komen, door over de goedheid en grootheid van God te zingen, tot Hem te bidden of zachtjes met God te praten. Met andere woorden: wanneer we tot God naderen, want dan zal Hij ook tot ons naderen (Jakobus 4:8)!

Zo zijn er ontzettend veel teksten in de Bijbel die ons uitnodigen om dichtbij God te komen. Door Hem te geloven, te vertrouwen, te gehoorzamen en door je zonden, twijfel, angst en vragen bij Hem neer te leggen. Met andere woorden: door Hem aan te roepen in het gebed. Dan belooft God: Ik zal je rust geven, je ontvangt een vrede die het verstand te boven gaat, je zult welgelukzalig zijn, Ik was je schoon, je ontvangt leven in overvloed, enzovoort. Het zijn eigenlijk allemaal beloftes die iets met je leven doen, die je persoonlijk raken, waardoor je blij wordt en nog meer naar God gaat verlangen.

Als je met God wandelt, zul je Hem dus ervaren of voelen in je leven. Daar word je echt blij van! Daarom is het ook zo belangrijk om tijd en aandacht voor God te hebben, zodat je Hem ervaart en nog meer toegewijd wilt zijn. Ook in de kerk zul je dit ervaren, in de preken, tijdens het zingen, in de gebeden, maar ook in het bijzonder in het gebruik van de sacramenten van doop en avondmaal. Want juist dan schakelt God nog meer van onze zintuigen in: niet alleen het gehoor, maar ook onze ogen en onze smaak. Zo wil God dichtbij ons komen, om ons meer van Hem te laten zien, zodat wij dit aan de wereld om ons heen mogen doorgeven. Ontvangen om te delen! Ik hoop dat je dit zult doen, dan verheerlijk je God en zul je zelf nog meer van Hem mogen genieten!

Eigenlijk is mijn antwoord nu klaar. Toch nog even een korte toevoeging, wellicht met het oog op de toekomst. Het kan zijn dat je dan de aanwezigheid van God op bepaalde momenten niet meer duidelijk voelt of ervaart. Dat is niet erg, zolang je maar dichtbij God blijft en je zeker weet dat Hij jouw God is waarmee je dagelijks wandelt. Afgelopen dagen wandelde ik zo met mijn vrouw door het bos met al die mooie herfstkleuren. We hadden niet, zoals in onze verkeringstijd, de hele weg elkaar’s hand vast of een arm om elkaar heen. Maar zonder dat wisten we, nog veel meer dan 30 jaar geleden, precies wat we aan elkaar hebben en hoe we elkaar liefhebben! Zo gaat het ook vaak in onze relatie met God. Door dichtbij Hem te leven weet je precies wie Hij is en hoe groot Zijn liefde voor jou is, zelfs als je er even niets meer bij voelt. God wil dat gebruiken om ons vooruit te laten kijken naar die grote toekomst, waarin er geen enkele afstand meer is tussen God en Zijn kinderen. Dan zullen we Hem altijd, altijd, altijd (...) zien, kennen, voelen, horen en ervaren in al Zijn volmaakte heerlijkheid, grootheid en liefde! Wat een vooruitzicht!

R. H. Warnaar

Lees meer artikelen over:

geloof en gevoel