Geheimen van het hart niet openbaren

Ds. P. van der Kraan / Geen reacties

Vraag

Micha 7:5. Een vriend niet vertrouwen, wat wordt er eigenlijk mee bedoeld? Maar waar mij het ten diepste om gaat is de kanttekening van, “bewaar de deuren uws monds; Dat gij de geheimen van uw hart niet openbaart, om niet bedrogen of verraden te worden.” Ik dacht dat je eigenlijk geen geheimen voor elkaar moest hebben in een huwelijk. Of wordt er hier iets anders mee bedoeld of een bepaald soort geheimen? Kunt u mij hier a.u.b. bij helpen?

Antwoord

Micha schrijft deze woorden niet vanuit een normale situatie, maar tekent een situatie waarin recht en gerechtigheid, goedheid en goedertierenheid volstrekt afwezig zijn. Een soortgelijke situatie tekent Jeremia in 9:4 en 5: “Wacht u, een iegelijk van zijn vriend, en vertrouwt niet op enigen broeder; want elk boeder doet niet dan bedriegen, en elk vriend wandelt in achterklap. En zij handelen bedriegelijk, een ieder met zijn vriend, en spreken de waarheid niet; zij leren hun tong leugen spreken, zij maken zich moede met verkeerdelijk te handelen.”

Als Gods geboden onder Israel worden veracht en zo het recht wordt verkracht, kan er een situatie ontstaan waarin zelfs de meest nabije mens niet meer te vertrouwen is. Lees maar de voorgaande verzen van Micha 7:1. “De goedertierene is vergaan uit het land, en er is niemand oprecht onder de mensen; zij loeren altemaal op bloed, zij jagen, een iegelijk zijn broeder, met een jachtgaren. Om met beide handen wel dapper kwaad te doen, zo eist de vorst, en de rechter oordeelt om vergelding (m.a.w. koningen en rechters laten zich omkopen bij de rechtspraak, PvdK); en de grote spreekt de verderving zijner ziel, en zij draaien ze dicht ineen. De beste van hen is als een doorn; de oprechtste is scherper dan een doornheg (...).” De KT van de SV verwijzen bij vers 5 ook naar Psalm 55:13  (55-14)

“Maar gij zijt het, o mens, als van mijn waardigheid, mijn leidsman en mijn bekende! Die woorden kunnen we betrekken op het verraad van Jezus door Judas. Zo ver kan het komen! Tenslotte: de Heere Jezus verwjst naar de woorden van Micha 7:5 in Zijn voorzegging van wat er met de Zijnen zal gebeuren in tijden van vervolging: Matth. 10: 16-39 waarin woorden van dezelfde strekking voorkomen, zoals vers 21, 35 en 36. Je ziet: het betreft hier geen gewone huwelijksituatie, maar een uitzondering die in tijden van nood als gevolg van het verlaten van Gods geboden of het verzet tegen het geloof in Christus kan ontstaan. In de normale situatie geldt dat je als man en vrouw geen hartsgeheimen voor elkaar hebt. In een tijd van vervolging en verdrukking kan het noodzakelijk zijn om de diepste dingen van het leven niet met elkaar te kunnen delen, bijv,. als een man gelovig is geworden en een vrouw niet of omgekeerd.

Ds. P. van der Kraan