Geen kwade geest maar Heilige Geest

Ds. C. Harinck / Geen reacties

Vraag

Afgelopen zondag had onze dominee het over onze geest, de Heilige Geest en de boze geest. De dominee zei dat wanneer je niet meer naar God wilt luisteren, er een kwade geest in je komt werken en je op een gegeven moment wordt losgelaten. Ik ben bang dat de kwade geest in mij werkt en ik er voor op moet passen dat ik niet word losgelaten door God. Ik heb het gevoel dat God, via deze weg, mij wil waarschuwen.

Hoe kan ik er voor zorgen dat de kwade geest uit mij gaat en de Heilige Geest in mij komt? Ik probeer elke dag minimaal twee keer te bidden op mijn kamer. Alleen het lukt van mijzelf uit niet (meer). Ik begin mijn gebed sinds kort altijd met de vraag of de Heere dit gebed wil zegenen en dat het gebed mag ‘lukken’. Maar het voelt niet recht als ik tot Hem bid en dan houdt het gebed ook zomaar op. Ik voel mijn zonden zo! Ik wil ook zoals Samuël en David zijn! Ik wil ook Godvrezend zijn en verlangen hebben naar Hem en met vrijmoedigheid over Hem alleen spreken! Hoe kan dat verlangen werkelijkheid worden?

Een jongedame.

Antwoord

Beste jongedame,

Om te beginnen wil ik zeggen dat de Heere zeer lankmoedig is en een mens niet zo maar overgeeft aan boze geesten. Wat heeft Jezus Judas niet lang verdragen. Maar inderdaad, Gods Geest blijft niet altijd met een mens twisten. We lezen dit van de eerste wereld, Genesis 6:3. Dat was na 120 jaar.

Je dominee heeft er wel terecht op gewezen dat het gevaarlijk om de Heilige Geest altijd tegen te staan, Handelingen 7:51. Het is verder zo; wanneer een mens daar bang voor is, dit een teken is dat hij of niet is overgegeven. We zouden dit wel verdienen. Het moet je je hart juist breken dat de Heere nog steeds geen lust heeft in je dood, maar daarin dat je je bekeren zult en leven.

Wanneer het iedere dag mislukt om God te dienen, je hart zo zondig blijft, kan moedeloosheid en allerlei vrees ons bezetten. Dat gebeurt nu misschien met je.

Ik wil je enkele dingen geven om over na te denken. Je wilt zo graag een goede bidder zijn. Zoals Samuël en David. Maar dat waren helemaal niet zulke volmaakte bidders. Het waren onvolmaakte bidders die zich vasthielden aan een God, Die naar onvolmaakte bidders hoort, ja naar zondaars hoort. Het beste gebed bad de tollenaar: O God, wees mij zondaar genadig!

Ik vrees verder dat je te veel plaats geeft aan wat  je denkt en voelt. Ik zou liever willen dat je je houvast zoekt in Gods Woord. Jezus zei tegen de duivel, toen die Hem verzocht: “Er staat geschreven...”

Je hebt het over: het lukken of niet lukken van je bidden. Ik zou willen dat je het lukken van bidden niet afwoog aan het goed gaan van je bidden. Je zou van je goede bidden een grond maken om verhoord te worden. We worden niet verhoord om ons goede bidden, maar om Jezus’ wil. Je moet aan God denken, Die het gebed hoort. En je moet de grond van je bidden niet zoeken in het kunnen bidden, maar in Gods beloften. Denk vooral aan wat Jezus leert in Mattheüs 7:1-12.

Ik hoop je zo wat geholpen te hebben,
Ds. C. Harinck

Lees meer artikelen over:

onbekeerd