Stopweek bij anticonceptiepil

drs. A. Meijer / Geen reacties

Vraag

Aan dhr. Meijer. Ik heb een vraag over de pil. Sinds acht jaar slik ik de pil i.v.m. hevige menstruatieklachten en inmiddels ook als anticonceptiemiddel. Ik slik altijd twee strips door en las dan een stopweek in. Dit werkt voor mij het beste. Nu is het zo dat ik medisch gezien niet zwanger mag worden en dus extra voorzichtig ben. Hierdoor komt mijn man, ondanks het pilgebruik, niet in mij klaar tijdens de eerste strip. Omdat ik de tweede er achteraan doe zonder stopweek, doet hij dat wel eens. Dit omdat ik denk dat het dan veiliger is, omdat er in principe vanaf drie weken slikken elk moment een stopweek ingelast kan worden. Met andere woorden, al zou ik hem dan een keer vergeten, maakt het niet uit, het mag zelfs zeven dagen zonder. Nu werd ik pas door een artikel dat ik las in de war gebracht.

Mijn vraag is, klopt mijn bovenstaande theorie over de veiligheid van de pil tijdens de tweede strip? Overigens ben ik altijd heel secuur in het slikken.

Antwoord

Beste vragenstelster,

Jouw theorie klopt helaas niet. Ik zal proberen uit te leggen waarom.

Ik ga ervan uit dat je een 'eenfase-combinatiepil' gebruikt. Deze pil wordt het meest geslikt en is een pil met een vaste hoeveelheid oestrogeen en progesteron. Door dagelijks de anticonceptiepil te slikken ontstaan er stabiele hormoonspiegels en wordt de afgifte van FSH en LH door de hypothalamus geremd. Zo wordt onder andere de eisprong geremd en is de kans op zwangerschap klein.

Als je stopt met slikken dan veranderen de hormoonspiegels. Je lichaam neemt de regie weer over en als je niet opnieuw begint met slikken kan de eisprong plaatsvinden. De kans op zwangerschap wordt dus groter als je langer dan een week geen pil slikt. De eerste pil na de stopweek is daarom een pil die je niet moet vergeten.

Vanaf de tweede week wordt de kans op zwangerschap kleiner bij het vergeten van de pil. Dat komt door stabilisatie van de hormoonspiegels. Als je meerdere strips achtereen gebruikt is de kans op zwangerschap dus ongeveer gelijk vanaf de tweede week tot de stopweek.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is voor jou.

Sterkte en Gods zegen in je huwelijk.

Vriendelijke groet,
A. Meijer, huisarts

Lees meer artikelen over:

de pil