Stopweek bij anticonceptiepil (2)

drs. A. Meijer / Geen reacties

Vraag

Ik heb nog een aanvullende vraag voor dokter Meijer n.a.v. mijn vraag over de stopweek. Het is toch wel zo dat vanaf drie weken pilgebruik, er daarna bij doorslikken in principe op elk moment een stopweek ingelast kan worden? Dit is mij zelfs wel eens geadviseerd toen ik wat bloedverlies had tijdens de tweede strip. Vandaar dat ik dacht dat als er dus vanaf drie weken een stopweek mag zijn, dat de pil op dat moment dan betrouwbaarder is.

Antwoord

Beste vragenstelster,

Het klopt dat je vanaf drie weken pilgebruik elk moment de stopweek mag inplannen. In principe hoef je geen stopweek in te plannen maar als je het niet doet heb je kans op een doorbraakbloeding. Dat is de reden dat er meestal na twee of drie pilstrips toch een stopweek geadviseerd wordt.

Met vriendelijke groet,
A. Meijer, huisarts

Lees meer artikelen over:

de pilmenstruatie