Als christen naar de moskee

Ds. J.L. Schreuders / Geen reacties

Vraag

Mag je als christen naar de moskee, op excursie bijvoorbeeld, en dan je schoenen uitdoen? Of ‘buig’ je dan eigenlijk voor een vreemde god? (“gij zult geen andere goden voor Mijn aangezicht hebben”).

Antwoord

Dag vragensteller,

Ik vind dat best een moeilijk punt. Je bezoekt een gebouw. Hoe vaak ga je niet een Rooms- Katholieke kerk binnen om die te bekijken. Daar wordt stilte van je vereist en ook gepaste kleding! Daar houd je je aan, niet omdat je de beelden eer wilt aandoen en je voor Maria en de heiligen buigt, maar het gaat om een indruk te krijgen van het gebouw  en te weten hoe het daar toegaat.

In eenzelfde lijn zou ik het moskeebezoek willen zien. Ik zou zelf wel minder de behoefte hebben om daar een kijkje te nemen. De drempel is hoger. Het uitdoen van de schoenen is verplicht. Daarmee wil de Islam zeggen dat het heilig gebied is. Maar dat hoef jij  er niet mee te bedoelen. Als je je maar ver houdt van hun godsdienstige inhoud en beseft dat het niet meer is dan een hindoetempel of een koninkrijkszaal van de Jehova’s getuigen. Ik zou het dan verder in de vrijheid van ieders geweten laten en niet direct als zonde willen bestempelen. Er zullen ongetwijfeld mensen zijn, die er anders over denken.

Ds J.L.Schreuders

Lees ook: 'Halal eten'

Lees meer artikelen over:

islam